Marloes - Reacties
aanpak ring zuid
26 reacties, 16 artikelen
3 november 2023
Kan je aangeven wat er voor jou nog onduidelijk is? Groningen Bereikbaar schrijft ook dat er van 6 t/m 17 november een gedeeltelijke afsluiting is en van 17 t/m 20 november een volledige afsluiting. En bedankt voor het opmerken. Het gaat om een recente wijziging. Ik heb Groningen Bereikbaar gevraagd om de informatie over voetgangers aan te passen.
26 oktober 2023
Ik begrijp dat dit vragen kan oproepen. Mijn collega heeft al per e-mail op je vraag gereageerd, maar ik geef hier graag ook nog een beknopt antwoord. Dan krijgen andere geïnteresseerden de informatie ook mee. Er is uitgebreid onderzoek gedaan om de verbinding voor fietsers en voetgangers open te houden, maar er bleek geen andere optie dan afsluiting. De omvangrijke werkzaamheden rondom het Oude Winschoterdiep worden uitgevoerd met zwaar materieel. Dit brengt risico's met zich mee voor fietsers en voetgangers als zij van deze route gebruik zouden maken. We kunnen de veiligheid niet voldoende garanderen, dus is afsluiting de enige optie. Voor voetgangers en fietsers zijn er alternatieve routes beschikbaar, waardoor de locatie gemeden kan worden. We begrijpen dat dit vervelend kan zijn. Veiligheid staat voorop.
26 oktober 2023
Ik heb je vraag hierop beantwoord op een andere plek. Voor de volledigheid ook nog een reactie op je vraag hier: De ovonde komt er sowieso, alleen is het nog afwachten in welke uitvoering. Dat is afhankelijk van de vergunningsaanvraag waar we nu middenin zitten. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd op het oorspronkelijke plan waardoor we verplicht zijn een nieuwe vergunningsaanvraag te doen. De ovonde wordt momenteel als tijdelijke weg gezien, en vanaf 30 oktober kunnen we daarom een deel ervan in gebruik nemen. We proberen een definitieve vergunning te krijgen, zodat we de ovonde kunnen behouden. Maar, als de vergunning onverhoopt niet wordt goedgekeurd moeten we de boel weghalen. Dan moeten we de geplande ovonde bouwen volgens het tracébesluit.
26 oktober 2023
Maarten, je hebt gelijk hoor. Door enkele wijzigingen in het ontwerp waren we verplicht een nieuwe vergunningsaanvraag te doen. Daar zitten we nu middenin zoals je ook al aangeeft via de link. Dank voor het delen. Ik begrijp dat je daaruit concludeert dat de ovonde eerst af moet zijn en de vergunning definitief moet zijn goedgekeurd voordat deze in gebruik kan worden genomen. Dat zit alleen net iets anders in elkaar: De ovonde wordt momenteel als tijdelijke weg gebruikt, en vanaf 30 oktober kunnen we daarom een deel ervan in gebruik nemen. Dit mag volgens de regels. We proberen een definitieve vergunning te krijgen, zodat we de ovonde kunnen behouden. Pas als die vergunning er is wordt de ovonde gezien als een definitieve weg. Maar, als de vergunning onverhoopt niet wordt goedgekeurd moeten we de ovonde weghalen. En moeten we de geplande ovonde bouwen volgens het tracébesluit. Dit is het risico dat we nu nemen. Ik hoop dat dit het duidelijker maakt. Als je nog vragen hebt, dan weet je ons te vinden.
26 oktober 2023
Ik begrijp je gedachte, Maarten. De reden dat rechtsaf slaan richting de Brailleweg niet is toegestaan is om te voorkomen dat er teveel verkeer door de Vondellaan stroomt. De nieuwe ringweg zal de verkeersdrukte hier namelijk aanzienlijk verhogen. De wijk heeft het momenteel ook zwaar te verduren met alle huidige werkzaamheden. Om verdere toename te voorkomen, wordt daarom zowel nu als in de toekomst alleen linksaf afslaan toegestaan. Ik hoop dat dit antwoord meer duidelijkheid schept.
25 oktober 2023
Het proces begint met een contract en vervolgens maakt de aannemer een gedetailleerd ontwerp, dat noemen we het uitvoerontwerp. Soms worden hierin aanpassingen gedaan ten opzichte van het oorspronkelijke plan. Dat kan verschillende redenen hebben zoals bijvoorbeeld obstakels en regelgeving. Het kan dus zijn dat een uiteindelijke weg niet altijd precies overeenkomt met het oorspronkelijke idee door aanpassingen onderweg.
25 oktober 2023
Het is niet mogelijk om rechtsaf te slaan bij de Brailleweg om de Vondellaan te ontlasten, anders zal de wijk overbelast raken door verkeer.
24 oktober 2023
Ik heb zojuist net het artikel bijgewerkt om hier meer duidelijkheid over te geven. We krijgen hier meer vragen over. Het is nog niet mogelijk vanuit Hoogezand. Die aansluiting volgt in september 2024. Voor fietsers komt er na de ovonde een fietsoversteekplaats met stoplichten.
24 oktober 2023
Ik heb het voor je nagevraagd Pieter. Het antwoord: de ovale turbo rotonde is speciaal ontworpen om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. De aanwezigheid van meerdere rijstroken en duidelijke markeringen maakt het eenvoudiger om van rijbaan te wisselen en vergroot de duidelijkheid in vergelijking met de oude situatie, wat de verkeersveiligheid bevordert. In het vorige ontwerp was het verwarrend voor weggebruikers welke rijstrook ze moesten nemen, wat tot gevaarlijke situaties kon leiden. Na de oplevering wordt en gemonitord of deze oplossing ook de verwachte verkeersveiligheid oplevert.
24 oktober 2023
Ik begrijp het. Bedankt voor de tips. Als je nog vragen hebt kun je bij mijn collega Kim terecht.