16 maart 2014
Het niet bevaarbaar maken is een gemiste kans. Het oude winschoterdiep zou in de toekomst als transport weg gebruikt kunnen worden. (bijv. huisvuil vervoer richting stainkolen/gemeentelijk-afvalcentrum, personen richting arena)
13 maart 2014
Uiteindelijk zijn de fietsers de grote verliezers
11 maart 2014
@Martin: Uitgangspunt is dat de bosrand tussen de Waterloolaan en het talud van de zuidelijke ringweg blijft gewoon bestaan. Alleen de (veel jongere) beplanting op het talud verdwijnt, doordat dit talud wordt afgegraven. De ringweg komt hier immers onder de grond te liggen. Bij de woningen aan de Waterloolaan (en in de omringende straten) wordt het stiller. Ook verderop, bij de Oosterpoort en De Linie is dat het geval. Dit komt vooral door de verdiepte ligging van de ringweg, afgeschermd door "deksels". Ook het gebruik van stil asfalt en van geluiddempende wanden in de verdiepte ligging heeft een dempend effect op de geluidsbelasting van deze woningen. De geluidsafname is het kleinst bij de woningen aan de westkant van de H.L. Wichersstraat, vlakbij het spoor. Hier staat het gebouw De Frontier, met ervoor een opening tussen twee deksels. Uit die opening komt het geluid van de ringweg. Ter bescherming van de woningen is hier een geluidsscherm gepland van drie meter hoog. Daardoor daalt de geluidsbelasting op lagere verdiepingen onder de wettelijke streefwaarden. Op de bovenste verdiepingen van de Frontier blijft de geluidsbelasting boven die streefwaarden, ook al wordt het er stiller. Net als elders zal hier voor de zekerheid nog nader onderzoek worden gedaan naar de geluidsbelasting binnenshuis. Zo nodig worden extra geluidsbeschermende maatregelen getroffen aan deze woningen. Naar verwachting is dat niet nodig: deze moderne woningen zijn uitstekend geïsoleerd.
11 maart 2014
@ René Bijl: Bedankt voor uw opmerking en suggestie. De situatie tussen het Vrijheidsplen en de rotondes bij de Laan Corpus den Hoorn is een aandachtspunt bij de verdere uitwerking van de plannen voor de Aanpak Ring Zuid. Een eventuele aanpassing van het plan op deze locatie wordt verwerkt in het Tracébesluit, dat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2014 wordt gepubliceerd.
10 maart 2014
Met deze oplossing bestaat de kans dat er een nieuw probleem ontstaat tussen het verkeer van de A7 vanuit oostelijke richting dat richting de Laan Corpus den Hoorn moet, en het verkeer vanuit de westelijke ringweg richting Drachten. Dit verkeer moet elkaar namelijk kruisen, daar waar het nu nog redelijk gescheiden van elkaar is door de dubbele rijbanen op de rotondes. Het zou handiger zijn om de afrit vanaf de A7 op hoogte iets langer door te laten lopen, waardoor het verkeer vanaf de westelijke ringweg met een kleine tunnel onder deze afslag doorrijd. Vanaf dan kan de afslag dalen tot aan de minirotondes. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de situatie aan de zuidkant van de A7 (kruisend verkeer tussen de A7 op en de A7 af.
3 maart 2014
- Blijft de Bosrand/groenstrook tussen de Waterloolaan en de ring zoals deze nu bestaat in stand of wordt deze weggehaald en later opnieuw aangeplant? - Wat is het effect van de verdieping met de gaten ten opzichte van de huidige 'open' situatie voor wat betreft het verkeersgeluid in de omgeving Waterloolaan?
28 februari 2014
@ Wiebe Kramer: Direct langs de rand van het gat wordt een anti- stenengooiers voorziening aangebracht van 3 meter hoogte. Om deze technische voorziening zo min mogelijk 'aanwezig' te laten zijn in het Zuiderplantsoen zal aanvullend hierop hieromheen een dicht beplante grondwal aangebracht worden. Hiermee wordt het risico van eventuele ballen op de weg tot een minimum gereduceerd, en het gat vanuit het Zuiderplantsoen aan het oog onttrokken. De bomen die hier geplant worden, hebben enige tijd nodig om tot volledige wasdom te komen. In principe geeft de impressie de situatie in 2030 weer.
25 februari 2014
In de animatietekening hierboven zie ik een open gat midden in een park. Zijn jullie niet bang dat er voetballen of andere items in dat gat vallen en op de weg belanden waardoor er zich enorme gevaarlijke situaties zich kunnen voordoen? Verder, in welk jaar leven we ongeveer voordat die bomen de grootte hebben zoals deze in de animatie zijn weergegeven?
18 februari 2014
@Jopie: Klopt. We hebben de beelden van het nieuwe Julianaplein opnieuw geplaatst, omdat we merken dat veel mensen hierin interesse hebben, maar lang niet iedereen ze heeft opgemerkt. Overigens gaat het om afbeeldingen op basis van het Ontwerp Tracébesluit (OTB), van augustus 2013. Dat (voorlopige) plan wordt op dit moment verder uitgewerkt, mede op basis van zienswijzen die erover zijn ingediend. Het uiteindelijke (definitieve) Tracébesluit kan op onderdelen afwijken van het getoonde. Zodra het Tracébesluit klaar is zullen we daarom nieuwe, actuele afbeeldingen op de website plaatsen. Volgens de huidige planning gebeurt dat aan het eind van het tweede kwartaal van 2014.
12 februari 2014
@j.p.janse: De fietsbrug over het Noord-Willemskanaal vervangt de huidige fietsbrug en verbindt het Hoornsediep met de Grunobuurt. De fietsbrug blijft net als nu beweegbaar. De precieze locatie is nog niet bekend. Deze locatie hangt af van de nieuwe (vaste) brug in de A7/N7. De vaarbreedte verandert hier niet. Uw vragen over het Oude Winschoterdiep beantwoorden we binnenkort op een nieuwe pagina op deze website.