21 mei 2014
ik lees helaas niets meer over een eventueel te bouwen aquaduct onder het oude winschoterdiep. Is er nog een kans dat dit doorgaat?
20 mei 2014
Zeer zeker een gemiste kans om deze oude waterverbinding, die in het verleden door de aanleg van de Zuidelijke Ringweg (toen nog een gemeentelijke weg) is teniet gegaan, weer te herstellen. Daarom moet d.m.v. een diepere tunnel het oude Winschoterdiep weer in de oude glorie worden terug gebracht. En als het lengteprofiel niet volgens de richtlijnen kan worden ontworpen, dan maar geen richtlijnen. Ik heb destijds bij RWS dir. Groningen geleerd: richtlijnen zijn er om naast je neer te leggen ! In het buitenland worden ook wel steilere hellingen toegepast. Alst nait ken zoalst mout, den moout moar zoalst ken !
14 mei 2014
@Wouter, in de toekomst kun je bij Driebond/Eemspoort via de nieuwe oprit de zuidelijke ringweg op en richting Drachten rijden. Je hoeft in de nieuwe situatie niet meer over de parallelwegen te rijden. Op de pagina <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/index.php/routekaart1/routekaart/">routes</a> kun je deze route bekijken.
7 mei 2014
Ik snap ook niet wat men denkende was om de aansluiting met Eemspoort te verwijderen toen die rare lus is aangelegd. Maar ik zie nu nog steeds niet hoe ik nu vanaf Eemspoort richting Drachten rijd. Dan moeten we alsnog over die parallelweggetjes met de 'altijd open bruggetjes'?
4 mei 2014
Kan Groningen eens contact opnemen met de provincie Friesland. Daar heeft men uitermate veel know-how m.b.t. Aquaducten, die zou in dit Oude Winschoterdiep ook de beste oplissing zijn.
2 mei 2014
Naast fietsen en voetgangers, aquatisch milieu, recreatieve vaart en beleving is bij het Inititiatiefplan voor Behoud Oude Winschoterdaip middels een Aquaduct gedacht aan een veel betere oplossing.Zie de website www.oudewinschoterdaipopen.nl .Tot op heden is geen goed gekwalificeerd onderzoek plaats gevonden naar alle mogelijkheden het Daip open en toegankelijk te houden voor buurt, dier en vaart.De aanpak RingZuid kiest voor het mantra van bezwaren: extra kosten en onmogelijkheden in de aansluitingen bij het Europaplein. Zonder serieus te laten onderzoek welke mogelijkheden ontstaan als het Daip open blijft, met of zonder Aquaduct. Friesland heeft 14 Aquaducten over snelwegen, die daar geen Ringwegen genoemd worden... Het gehele plan OTB/TB moet beter overdacht worden op haar fundamentele bijdrage aan de leefbaarheid van de stad en milieu en bewoners en bedrijven. De fouten van de 60er jaren moeten er uit. Onderzocht moet worden wat het gewicht met aarde, bomen, water wordt van de betonnen schaamgroene platen over de verdiepte ligging. Het zijn, al bekend grote getallen en veel extra kosten in beheer, waterbeheersing en veiligheid(hoge schermen langs de randen van de deksels?)Het Aquaduct biedt voor voetgangers, fietsers en water tal van kansen op maaiveldniveau.
1 mei 2014
@Jan wittenberg: Ook een brug over de tunnelmond is een dure oplossing, en moeilijk in te passen. Daarom houden we vast aan een gelijkvloerse kruising. Hoe die er precies komt uit te zien is nog punt van verdere uitwerking, en van bespreking met omwonenden.Intussen werken de gemeenten Groningen en Haren samen met de Provincie Groningen ook aan het plan voor een vrijliggend fietspad. Daar verwachten we in de loop van dit jaar meer duidelijkheid over. Ook als voor deze oplossing wordt gekozen is er nog genoeg tijd voor nadere uitwerking, in overleg met omwonenden.
28 april 2014
Dit idee van een stadsbewoner betreft het oude Winschoterdiep waarover stemmen opgaan deze weer te kunnen bevaren. Een nog niet gehoord argument is wellicht het rondvaartbebrijf Kool erbij te betrekken ivm een eventuele nieuwe vaarroute.
18 april 2014
De fietsbrug kan halverwege de kruising en het spoor over de tunnelingang worden gelegd. Dan is de hoogte maar enkel meters en is het geheel beter inpasbaar. De tunnel veroorzaakt het probleem, dus moet de oplossing van het probleem in het ontwerp van de tunnel worden gezocht. En laat dat nou ook nog goed mogelijk zijn. Doen dus.
17 april 2014
@Jan Wittenberg, De inrichting van de kruising van de Helperzoom met de weg vanuit de Helperzoomtunnelis een inderdaad onderdeel van het plan voor de Helperzoomtunnel. Er komt hier een gelijkvloerse kruising waarbij fietsers veilig kunnen oversteken. Een fietsbrug<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>over 'de tunnelmond' is hier volgens ons geen reële optie, omdat de weg vanuit de tunnel hier al op maaiveld ligt. Dat zou betekenen dat een fietsbrug hier behoorlijk hoog zou moeten worden. Ruimtelijk is dit hier moeilijk in te passen. Het is bovendien kostbaar. Om die reden is hier dan ook niet voor gekozen. Verder verwijst u naar de studie naar de verbetering van de fietsroute tussen Haren en Groningen. Het plan voor het fietspad wordt uitgewerkt door de drie initiatiefnemers van dit plan: de gemeenten Groningen en Haren en de Provincie Groningen. Zij moeten ook zorgen voor de financiering van het plan. Als dit plan doorgaat<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>zou de verkeersveiligheid op kruising van de Helperzoomtunnel<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>met de Helperrzoomtunnel en ook de andere kruisingen op de Helperzoom nog verder verbeterd kunnen worden. Het initiatief daarvoor bij genoemde partijen, maar de uitwerking vindt wel plaats in nauwe samenwerking met de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid.