29 juni 2014
Als oud ontwerper BIj RWS van VRI's mis ik de stopstrepen bij de VRI's !
25 juni 2014
Geachte leden van de projectorganisatie, Eigenlijk is het wel heel erg jammer dat er zoveel kostbaar gemeenschapsgeld uitgegeven wordt aan het maken van een gelikte promotiefilm die de, zoals het nu wordt gepresenteerd, reeds doorgevoerde "voordelen voor bewoners" weergeeft. En dat terwijl door de projectorganisatie bij omwonenden nog steeds de indruk wordt gewekt dat er nog mogelijkheden zijn tot een dialoog, die zoals het nu lijkt, tot helemaal niets gaat leiden. Problemen worden op de lange baan en in de mik van de aannemer geschoven in de hoop dat er in die fase wel consensus zal ontstaan over conflicten tussen belanghebbenden. De gemeenteraad heeft vandaag om voor velen volslagen onduidelijke redenen de Kamminga variant afgeschoten, dit beeldmateriaal bekijkende is dat eigenlijk niet zo raar. Het besluit die variant af te keuren was klaarblijkelijk al flink voorgekookt want in deze promofilm wordt op geen enkele wijze gerept van, om een voorbeeld te noemen, deze wellicht meest belangrijke voorgestelde wijziging en best onderbouwde zienswijze. Al met al een trieste zaak waarbij ik toch zo langzamerhand zwaar de indruk krijg dat de gehele zienswijze procedure een handige methode is om in deze fase de nukubu's rustig te houden. Wat kan er straks nog gebeuren met zaken waar wij nu over in "dialoog" zijn? Eind dit jaar moet het definitieve bestek voor de aanbesteding er liggen, hoeveel "klant wensen" zullen hier in verwerkt zijn als we in september voor het eerst weer om de tafel zitten? Met vriendelijke groet, Jaap Kommandeur, één van de vele slachtoffers van nieuwe ringweg wiens zienswijze "behandeld" is.
25 juni 2014
@Bert: In de plannen wordt al voorzien in een noordelijke ontsluiting voor de wijk Helpman, dat is namelijk de Waterloolaan. De veronderstelling dat er veel ruimte over is op het terrein waar vroeger IB-groep/Belastingdienst was gevestigd, is niet juist, omdat hier woningbouw is gepland.
25 juni 2014
@tranquilo: Dit deel van de Helper Brink krijgt straks eenrichtingsverkeer. Verkeer dat toch de Helper Brink inrijdt zou dan tegen het verkeer inrijden. Dat ligt niet voor de hand. Verder wordt de Helper Brink zo ingericht dat de weggebruiker de snelheid van 30km/uur als passend ervaart. Op een 30 km/uur-weg komen doorgaans geen vrijliggende fietspaden of fietsstroken. Ook dit zorgt ervoor dat het verkeer de straat ervaart als een 30km straat, waar niet snel mag worden gereden en waar de veiligheid van het langzaam verkeer voorop staat. Het handhaven van de snelheid is een taak voor de politie en maakt geen onderdeel uit van dit plan.
25 juni 2014
@Hans: Zoals Laurens al zegt: het doorgaande verkeer vormt slechts 20% van het verkeer op de zuidelijke ringweg. Daarom is in 2009 besloten de problematiek van de zuidelijke ringweg op te lossen op het huidige tracé. Met ontwikkelingen zoals het autobezit is in de verkeersmodellen rekening gehouden. Uit de verkeersmodellen blijkt dat de verkeersproblematiek op de zuidelijke ringweg wel toeneemt als er geen maatregelen worden getroffen.
24 juni 2014
@Van Straaten: Dank voor uw suggesties. De stuurgroep die leiding geeft aan het project Aanpak Ring Zuid ziet geen kans het Oude Winschoterdiep open te houden binnen het beschikbare budget. In het Ontwerp Tracébesluit ligt de zuidelijke ringweg deels in een verdiepte ligging. Ter hoogte van het Oude Winschoterdiep komt de weg weer omhoog. Daarbij doorsnijdt de helling van de ringweg het water van het Oude Winschoterdiep. Dat is nodig omdat de weg (in oostelijke richting gezien) moet aansluiten op het (bestaande) viaduct bij de Europaweg. Als de verdiepte ligging wordt doorgetrokken tot onder het Oude Winschoterdiep door, wordt de helling van de ringweg te steil. Ook zou het Europaviaduct ingrijpend moeten worden aangepast. Dat is erg kostbaar. Alles overwegend heeft de stuurgroep daarom gekozen voor demping van het water ter plekke van de ringweg. Voor een goede waterkwaliteit en waterafvoer komt er een doorstroomvoorziening (sifon) onder de ringweg door.
24 juni 2014
@JanPieter Janse: Zoals u weet staat er nog steeds een uitnodiging van ons aan u open voor een gesprek. Daarin kunnen ook deze onderwerpen aan de orde komen.
22 juni 2014
Op het terrein waar vroeger de IB groep /Belastingdienst gebouwen stonden is nu veel ruimte over. Zou daar geen nieuwe weg aangelegd kunnen worden tussen noordkant Helperzoom en Hereweg? Daarmee spreidt je het verkeer veel beter over de wijk. Daarmee ontlast je de Savornin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan. De Hereweg is berekend op intensief gebruik. De Helperzoom, Savornin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan niet.
20 juni 2014
Denk dat er dan gewoon in de straat wordt gereden vanaf de Verengde Hereweg. Dit gebeurd nu ook al, vanaf het kruispunt Verlengde Hereweg richting Haren mag de Helper Brink ook niet in worden gereden. Dit gebeurd echter zeer vaak, er is geen enkele contole hierop. Vind het een leuk plan dat u met 30 kilometer per uur komt, maar hoe wordt dit gewaarborgd, komen er flitspalen? Dit zie je in Assen bijvoorbeeld wel in woonwijken, hierover zie ik niks in de plannen. Tevens vind ik het slecht dat er geen fietspad komt op de Helper Brink, deze straat wordt gebruikt door veel kinderen die naar school fietsen en hiervoor is een fietspad geen overbodige luxe lijkt mij. Met name in de ochtendspits zijn dagelijks niet wenselijke situaties tussen fietser en automobilisten waar te nemen.
20 juni 2014
Verkeer scheiden is dus juist niet de oplossing. 80% van het verkeer dat nu over de zuidelijke ringweg rijdt heeft een bestemming in de stad. Je gaat toch niet voor die overige 20% een nieuwe weg aanleggen?