4 september 2019
Dion, je hebt deels gelijk, maar er is geen wijziging in de planning. In de brochure die we in juli huis-aan-huis hebben verspreid (pagina 3) en in de veelgestelde vragen op onze website, staat dat we het merendeel van de damwandplanken in 2019 intrillen en dat we in 2020 ook enkele damwandplanken bij het Oude Winschoterdiep plaatsen. De planken die nog bij de Esperantokruising moeten intrillen, hebben we inderdaad nog niet genoemd. Het gaat hier om kleine hoeveelheden, zeker gezien de grote aantallen die we tot eind 2019 intrillen. Daarom hebben we het voor het gemak ook wel over ‘eind 2019’.
2 september 2019
Klopt het dat de bodem heel erg trilt door werkzaamheden op het moment? Het hele huis trilt. Haydnlaan. Lig in bed te schudden. Zware geluiden alsof het zware onweergeluiden zijn maar daarvoor is het te zwaar.
30 augustus 2019
Ik had de afspraak met ARZ!! Het nieuwe wijkcomite ken ik nog niet en zij mij kennelijk niet. Ben zelf, komende met de fiets uit de Sterrebosstraat, bijna aangereden door een veel te hard rijdende automobilist. Zijn beide erg geschrokken! Nu de snelheidsbeperkende maatregelen weggehaald zijn is het hek van de dam. Ik zou het, voor de veiligheid, wel fijn vinden, dat er meer aandacht is voor het rijgedrag , of wachten we met z'n allen af tot er echt iets gebeurd.
30 augustus 2019
Annie, we vinden het vervelend dat je je niet gehoord voelt. Toch zijn de plannen wel degelijk met wijkbewoners ontwikkeld. Eind januari dit jaar hebben we de plannen in De Stroming gepresenteerd. Naar aanleiding daarvan heeft het wijkcomité een groep bewoners verzameld. Het resultaat van dit alles is op 6 juni gepresenteerd. Ik verwijs hierbij ook naar https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/carla-vegter-en-wilja-strating-dachten-mee-over-de-verkeerssituatie-in-hun-buurt (het interview met Carla Vegter en Wilja Strating) op onze site. Jouw aanbod om mee te denken over de verkeerssituatie is bij ons tussen wal en schip gevallen, sorry daarvoor. Het is goed om je te realiseren dat de huidige situatie van tijdelijke aard is. Zodra de Helperzoomtunnel in gebruik wordt genomen (naar verwachting voorjaar 2020), kan de Esperantokruising worden afgesloten. Daardoor vervalt een belangrijk deel van het doorgaande verkeer door de Waterloolaan. Tot die tijd is het inderdaad extra druk. Ook moeten veel verkeersdeelnemers nog wennen aan de nieuwe situatie, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. We hebben met het oog op de veiligheid verschillende maatregelen genomen. Zo is het niet meer toegestaan langs de Waterloolaan te parkeren (half op de stoep). Hierdoor is er meer ruimte voor het verkeer. De maximumsnelheid is 30 km/uur en de straat is ingericht met fietssuggestiestroken. We houden de situatie in de Waterloolaan in de gaten om te bepalen of extra maatregelen noodzakelijk zijn. Heb je concrete suggesties, dan kun je die mailen naar info@aanpakringzuid.nl.
30 augustus 2019
Ik heb werkelijk te doen met de bewoners van de Waterloolaan. Al die drukte en uitlaatgassen van wachtende auto's. Er staan daar nu regelmatig lange files omdat er bij de Esperantokruising geen doorkomen meer aan is. Je komt er gewoon niet tussen. En als DUO medewerker ben ik nu gedwongen om vanuit de parkeergarage van DUO de Helperzoom op te rijden naar de Waterloolaan. Maar dat lukt soms niet eens omdat het helemaal vol staat voor de spoorwegovergang. En als het dan eindelijk weer rijdt moet je maar afwachten of je links naar de Waterloolaan kan afslaan omdat je eerst moet wachten op al het verkeer van de andere zijde van de spoorweg. Voorheen was ik met 2 minuten de stad uit (richting Drachten). Nu mag ik blij zijn dat ik er met een kwartier uit ben. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Extra verkeerslichten bij de kruising Waterloolaan/Hereweg is mooi maar waarom in hemelsnaam niet bij de Esperantokruising? Daar zijn ze nu minstens zo hard nodig. Dat kruispunt staat al bekend als het meest chaotische en gevaarlijkste van de provincie. Doe desnoods in de spits een verkeersregelaar totdat die spoorwegovergang eindelijk dicht kan.
29 augustus 2019
Bomen: Eerst zien, dan geloven. Voor die deskels zal drainage en irrigatie nodig zijn, en zoals gezegd onderhoud door de gemeente. Ik zie om die reden geen park zoals het Sterrebos verschijnen, maar eerder een verlenging van de tuinachtige omgeving bij DUO. Verkeersdrukte WLL: De schattingen van de verkeersdrukte zonder project komen niet tot stand door tellingen op iedere lokatie, maar dmv modelberekeningen. Omwonenden hebben zelf tellingen verricht op het westelijk deel van de WLL, daar kwamen aantallen van rond de 350 mvt/etm uit. Lees ook even de laatste reacties onder dit bericht: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/kempkensberg-vanaf-26-augustus-definitief-dicht
29 augustus 2019
Beste mensen van ARZ, Zou het misschien mogelijk zijn om de webcam die nu steeds heen & weer draait vast te zetten op de werkzaamheden bij de HL Wichersstraat? Alvast bedankt!
29 augustus 2019
De feiten die je noemt komen echter niet overeen met de onderzoeken / berichtgeving hierover. Omdat mensen continue niet verder lijken te kijken dan hun neus lang is vermoed ik dat de term Azijn gedronken is gebuikt. Lees vooral ook: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/vragen-aan-de-expert-dirk-zwakenberg-over-bomen De deksels van de verdiepte ligging krijgen een grondlaag van 1 m tot 1,50 m. Zo’n grondlaag is voldoende voor eigenlijk alle boomsoorten om hier duurzaam te kunnen groeien. De beworteling van de bomen zit met name in de bovenste meter, omdat daar de meeste voeding, vocht en zuurstof zit. Ook de beworteling van de monumentale bomen in het Sterrebos is ‘slechts’ aangetroffen op een diepte van 1 m tot 1,80 m. https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/de-wijk-in/bij-u-in-de-straat-5-waterloolaan Het verkeer neemt volgens de verkeersprognoses voor 2030 in een deel van de Waterloon (het meest westelijke deel) toe: van 2.500 motorvoertuigen per werkdagetmaal naar 3.500. Ondanks deze toename blijven de effecten op de luchtkwaliteit en het geluid in de Waterloolaan ruimschoots onder de wettelijke normen. Op het meest oostelijke deel van de Waterloolaan (tussen Verlengde Oosterweg en Helperzoom) neemt het verkeer volgens de voorspellingen juist af, van 4.500 naar 3.500 motorvoertuigen.
29 augustus 2019
Lucas zijn beschrijving klopt precies, en de reactie van ARZ geeft hoop dat het veilig wordt opgelost. Ik heb zelf bij het oprijden van de Herweg (linksaf, richting oprit A7) bij groen licht bijna een brommer onder de auto gehad die ook groen dacht te hebben en vanaf de stad kwam.
29 augustus 2019
Wederom hartelijk dank voor uw reactie. Ik had al gezien dat de oprit vanaf de Waterloolaan naar de Hereweg is voorzien van een stoplicht (dit wist ik nog niet toen ik mijn vraag stelde). En ik heb inderdaad ondervonden dan het geen chaos is, wel drukker zoals u aangaf.