7 september 2019
Hallo, het is dus nog veel werk, dat begrijp ik... maar de situatie bij de Esperantokruising is intussen wel iedere dag LEVENSGEVAARLIJK te noemen, zeker als de spoorbomen dicht zijn geweest....Is dat dan echt geen reden om de Helperzoomtunnel nu alle prioriteit te geven? Ik ga voor mijn werk 2 keer per dag de spoorbaan over en het is een soort Russisch roulette daar...voorrangsregels werken niet, omdat er teveel verkeersstromen zijn...en de haaientanden op de weg zijn verwarrend geplaatst ook nog.... Als je de Waterloolaan wil opdraaien, mag je van geluk spreken dat je geen fietser of brommer schept of een tegemoetkomende auto raakt, sinds het 2 richtingverkeer is....Je kijkt daar de ogen uit je hoofd... Er wordt geen woord aan besteed dat het echt heel erg mis kan gaan...ik heb 1 keer iemand horen kermen op straat... bij de spoorbomen was die aangereden....Kortom: Ik ben heel erg voor een versneld klaarmaken van de tunnel dus....April 2020, dat is nog ruim een half jaar.... Veel en veel te lang duurt dat vind ik... En ook: de tunnel is ook al zeer vertraagd klaar, was vuurwerk dan wel op zijn plaats? Maar dat is een ander onderwerp... Zolang er geen ernstige ongelukken gebeuren op de Esperantokruising kan iedereen tot April in haar/zijn handjes knijpen...een bezorgde weggebruiker...
7 september 2019
Op woensdagmiddag 04 september stond er op de Waterloolaan nog een verkeersbord met de aanduiding: Eenrichtingsverkeer (richting Hereweg)!!
6 september 2019
Bedankt voor het reageren, John. Ik vraag me echt af of het plaatsen van een stoplicht met als reden het verschil te benadrukken tussen de werking van de afzonderlijke stoplichten per richting, de zaak wel verduidelijkt. Het lijkt mij een mooi bedachte geste, die naar mijn mening zijn doel voorbij schiet en zelfs bijdraagt aan nog meer onduidelijkheid. Men moet wel bedenken dat de stoplichten van grote afstand worden waargenomen, lang voor de pijlen op de weg gezien worden. De kans op verkeerd voorsorteren wordt hiermee wel groter.
6 september 2019
waar mogen de vrachtwagens en werk verkeer dan langs?
6 september 2019
Dat bord geeft aan dat je niet af mag slaan de Sterrebosstraat in.
6 september 2019
Dat is ook niet mijn stelling. Maar er zijn meer wijken onderling niet met auto bereikbaar zonder via de ringweg te moeten. Ik kan ook niet van Beijum naar Lewenborg zonder ringweg. Waarom dan wel van Helpman naar Oosterpoort? Als dat echt nodig is kan het via diepenring of ringweg toch? En het gaat niet om de Waterloolaan maar wel om de bescherming van fietsers bij de spoorwegovergang. Hoewel de Waterloolaan er ook erg bij gebaat zou zijn. En jullie vroegen om ideeen dus,.......;-)
6 september 2019
Fijn dat u regelmatig naar de webcam kijkt! Hij is inmiddels weer vastgezet.
6 september 2019
Hans, je omschrijving van de afrit bij de Hereweg klopt. Voor het verkeer linksaf staan er twee verkeerslichten. Daarmee willen we extra het verschil benadrukken tussen links en rechts, omdat deze lichten niet tegelijk op groen gaan. We willen voorkomen dat weggebruikers optrekken bij het op groen springen van een richting die niet voor hun geldt. Het verbod om op de Hereweg, komend vanaf het centrum, linksaf te slaan richting Waterloolaan hebben we inderdaad niet goed gecommuniceerd. Inmiddels hebben we een https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/antwoorden-op-vragen-over-de-vernieuwde-waterloolaan (artikel) geplaatst waarin deze situatie wordt uitgelegd. Ook is de situatie op de Hereweg aangepast om de zichtbaarheid van de verkeerslichten te verbeteren.
6 september 2019
Filip, niet al het autoverkeer dat over de Esperantokruising rijdt, is op weg naar de ringweg. Er is ook veel verkeer dat in een wijk aan de andere kant van het spoor moet zijn. De Esperantokruising kan dicht zodra de Helperzoomtunnel gereed is (planning: voorjaar 2020). We houden de verkeerssituatie in de Waterloolaan in de gaten. Als het nodig is, nemen we maatregelen.
6 september 2019
Kars, de constructie van de drie deksels op het verdiepte deel van de ringweg is stevig genoeg voor een grondlaag van omstreeks 1,5 meter. Dat is voldoende om alle soorten bomen tot volle wasdom te laten komen, zoals eiken, beuken en lindes. Aan het uiteinde bij het Winschoterdiep zal de grondlaag wat minder diep zijn, omdat de weg hier een helling heeft. De grondlaag hier wordt ruim een meter dik. Dat is voor veel soorten bomen ruim voldoende, zoals berken, elzen en acacia’s. Bij de openingen tussen de deksels neemt de luchtkwaliteit in 2030 af, maar dat is vergeleken met de situatie dat het plan niet wordt uitgevoerd. Desondanks blijft de luchtkwaliteit hier en op alle andere plekken bij de ringweg ruimschoots voldoen aan de grenswaarden. De luchtkwaliteit wordt hier ook beter dan in de huidige situatie. Dat komt omdat over de gehele linie de luchtkwaliteit in Nederland verbetert. Wat de verwachte effecten zijn van het project op het verkeer in de Waterloolaan, is te zien op de verkeerskaart op deze website. Daarin staat per straat de verwachte hoeveelheid verkeer in 2030, waarbij een vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie dat het project wél en niet doorgaat. Zo is het effect van het project vast te stellen. Op het meest oostelijke deel van de Waterloolaan, vanaf Verlengde Oosterweg tot de Esperantokruising, leidt het project naar verwachting tot 1.000 minder auto’s per dag (van 4.500 naar 3.500). Op het middenstuk (vanaf Verl. Oosterweg tot Sterrebosstraat) heeft het project weinig effect op het autoverkeer (tot 500 auto’s meer of minder). Het wordt drukker op het gedeelte vanaf de Sterrebosstraat naar de Hereweg. Daar worden per dag door het project 1.000 auto’s meer verwacht (van 2.500 naar 3.500). Overigens zijn in deze kaart de recente aanpassingen van de rijrichtingen in de Herewegbuurt nog niet meegenomen. Nog een kanttekening: deze aantallen zijn duidelijk hoger dan in de oude situatie op de Waterloolaan. In 2018 kwamen verkeerstellingen uit op 800 tot 1000 auto’s per dag. De verwachte toename in 2030 komt vooral door alle ontwikkelingen rond DUO/Kempkensberg, inclusief de nieuwbouw bij Engelse Kamp. Ook zou de Waterloolaan in 2030 een aantrekkelijke sluiproute worden zonder het project Aanpak Ring Zuid, want dan zou het verkeer op de ringweg stagneren. Door het project Aanpak Ring Zuid verbetert de doorstroming op de ringweg, waardoor de sluiproute via de Waterloolaan minder aantrekkelijk wordt.