19 september 2019
Manuel, je bedoelt denk ik het stoplicht voor fietsers op de Hereweg ter hoogte van de Kempkensberg. Dat verkeerslicht staat vrijwel de hele tijd op groen. Het blijft hier staan gedurende de bouw van de verdiepte ligging omdat er werkverkeer langs moet. De andere verkeerslichten, bij de afrit van de ringweg en bij de Waterloolaan, zijn nodig voor de veiligheid. We begrijpen dat het voor fietsers irritant is. Als het hele project klaar is, zijn de op- en afrit bij de Hereweg verdwenen en gaan ook de verkeerslichten weg. Wat betreft de Waterloolaan: We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. Deze werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
19 september 2019
Marijn, net als een gewone afrit, alleen ligt hij er tijdelijk. We krijgen veel vragen binnen, daarom kan het even duren voor je antwoord krijgt.
19 september 2019
Eric, de spoorwegovergang bij de Helperzoom gaat naar verwachting in het voorjaar van 2020 dicht. De fietstunnel onder het spoor door wordt aan het eind van het project (planning: 2024) aangelegd. In de tussenliggende jaren zul je moeten omfietsen via station Europapark of de Helperzoomtunnel. Of zoals je zegt het spoor oversteken bij het Herewegviaduct.
19 september 2019
Hoi, we begrijpen je zorgen. We erkennen dat de situatie bij de Waterloolaan en de Esperantokruising momenteel onoverzichtelijk is. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. Deze werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn. Het werk aan de Helperzoomtunnel gaat onverminderd door. We werken hier elke werkdag van 7.00 uur tot 19.00 uur. Zoals je in het artikel hierboven hebt gelezen, moet er nog heel veel gebeuren. Van een ingeschoven tunnel maken we een volledige rijbaan met vrijliggend fietspad en twee ingerichte kruisingen. Bij de planning houden we er rekening mee dat er in de winterperiode vorst kan zijn. Dat kan van invloed zijn op grondwerk en het aanbrengen van materialen. We zitten dus bepaald niet stil.
19 september 2019
Ingrid, bij de start van de bouw van de Helperzoomtunnel is de ingang van de kinderwerktuin verplaatst van het pad waar nu de tunnel wordt gebouwd naar de Helperzoom. Verder zijn er geen aanpassingen aan de kinderwerktuin nodig. Eerder dit jaar hadden we een https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/de-wijk-in/op-pad-met-cees-kinderwerktuin-helpman (artikel over de kinderwerktuin) op onze website.
18 september 2019
Zoals hieronder ook staat: fietsend door de Waterloolaan richting de Hereweg om daar linksaf te slaan, kun je het beste het fietspad ter hoogte van de Sterrebosstraat naar links nemen, door het kleine stukje Sterrebos. Je komt dan uit bij de verkeerslichten.
18 september 2019
Henk, het filmpje is juist bedoeld om versneld te laten zien hoe de tunnel op zijn plek is geschoven. Als je rustig wilt bekijken wat er precies gebeurd is, kun je misschien beter het filmpje bekijken over de werkzaamheden Helperzoomtunnel tijdens de treinvrije periode, te vinden op onze pagina https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/film (Film).
18 september 2019
We willen voorkomen dat vrachtverkeer de tunnel als een doorgaande route gaat gebruiken. Vrachtverkeer en werkverkeer moet via de ringweg aan de andere kant van het spoor komen.
17 september 2019
Filip, hier alsnog antwoord op je vraag. Zoals gezegd maakt de inrichting van de Verlengde Lodewijkstraat geen deel uit van het project Aanpak Ring Zuid. Na afronding van het project Aanpak Ring Zuid rijdt er naar verwachting minder autoverkeer over de Verlengde Lodewijkstraat dan voorheen. Dit komt doordat de op- en afrit Oosterpoort zijn vervallen, door het definitief sluiten van de Esperantokruising (en het opengaan van de Helperzoomtunnel) en door de extra capaciteit die op de zuidelijke ringweg wordt gerealiseerd. De gemeente laat weten dat de aanleg van een fietspad over de Verlengde Lodewijkstraat een wens is voor de langere termijn, na het afronden van de projecten Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone. Op dit moment is er nog geen budget voor.
17 september 2019
Herewegbewoner, het afsluiten van de Kempkensberg was nodig om de damwandplanken in te kunnen trillen voor het zuidelijke deel van de bouwkuip van de verdiepte ligging. Daarmee kon niet worden gewacht tot de Helperzoomtunnel open is (voorjaar 2020) omdat dit leidt tot vertraging van de realisatie van de verdiepte ligging. We erkennen dat de situatie op de Waterloolaan nu niet ideaal is. Het is een tijdelijke situatie totdat de Esperantokruising dicht gaat. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. Deze werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.