30 oktober 2019
Leon, dat stukje moet inderdaad nog. Dit staat in de planning voor december 2019. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/stand-van-zaken-intrillen-damwandplanken (recente artikel over de stand van zaken van de damwandplanken).
30 oktober 2019
Intussen zijn we weer bij. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/stand-van-zaken-intrillen-damwandplanken (recente artikel).
30 oktober 2019
volgens mij werkt de webcam weer niet ?
30 oktober 2019
Hallo de webcam van de helpezoom tunnel doet het nog niet
29 oktober 2019
*Of loopt het project nu nog iets verder uit
29 oktober 2019
Was dit zo gepland of loopt het nog iets verder uit? Voor de rest doen jullie alles goed hoor.
29 oktober 2019
@Filip: Als de tunnel open gaat, zal het verkeer via de De Savorin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan gaan rijden, beide straten krijgen dezelfde conflicten met fietsers als de Waterloolaan. Het probleem wordt dus verschoven. Verreweg de beste oplossing was geweest om de route via de Kempkensberg gewoon te behouden nadat de ombouw is voltooid. Deze optie stond ook in de oorspronkelijke plannen (als een soort “parkway”, deze benaming is later (ten onrechte) aan de helen ringweg gegeven). Om nog steeds onbegrijpelijke redenen is de route via de Kempkensberg in de definitieve plannen geschrapt, en wordt het verkeer door woonstraten gestuurd.
29 oktober 2019
Dank John. Dat het een eis van de gemeente is was me niet bekend hoor! Dat verklaart een hoop. En dat het om veel auto's gaat is me ook duidelijk, dat is elke dag te zien en daar zit precies de zorg. Of het bestemmingsverkeer is tussen de wijken kun je over twisten want vanaf de ene naar andere wijk is toch meer fietsafstand bij dergelijk oponthoud maar goed, dat zullen we nooit echt weten dus we moeten het er maar mee doen zoals het is. Kan uiteraard niet wachten tot die tunnel open gaat. Hopelijk is er dan minder 'bestemmingsverkeer' en wordt het veiliger omdat er dan ook meerdere routes van en naar de tunnel zijn.
29 oktober 2019
Filip, zoals eerder gezegd: de gemeente wil dat er een directe autoverbinding blijft bestaan tussen Helpman/Coendersborg en de overzijde van het spoor. Zonder deze kruising (en later de Helperzoomtunnel) is het spoor een te grote barrière voor het autoverkeer in de zuidelijke wijken. Elke dag maken ongeveer 9.000 tot 10.000 motorvoertuigen gebruik van de spoorwegovergang. Dat is al enkele jaren zo. Het sluiten van deze spoorwegovergang zou betekenen dat dit verkeer van andere wegen gebruik moet maken. Er zijn twee alternatieve routes: Griffeweg - Zuiderpark - Stationsweg en de tijdelijke weg op de zuidelijke ringweg. Beide routes zitten aan de grens van hun capaciteit. Je indruk dat de route via de Waterloolaan vooral gebruikt wordt als sluiproute, komt niet overeen met onze bevindingen. Omdat de spoorwegovergang zo vaak dicht gaat voor de treinen, is de route via de Waterloolaan niet erg in trek om de zuidelijke ringweg te mijden. Het meeste verkeer dat in de huidige situatie gebruik maakt van de spoorwegovergang is bestemmingsverkeer uit bijvoorbeeld Helpman, Oosterpoort of het Europapark. Het is niet wenselijk om een dergelijke drukke spoorkruising te stremmen zonder dat we een goed alternatief voor dit bestemmingsverkeer beschikbaar hebben. Het alternatief is de Helperzoomtunnel, die in het voorjaar van 2020 open gaat, zo is de planning. Uit onze verkeerstelling in de Waterloolaan blijkt dat hier per dag 4.000 tot 4.500 motorvoertuigen doorheen rijden. Uit onze observaties blijkt dat veruit het meeste verkeer in oostelijke richting aan het einde van de Waterloolaan rechtsaf slaat richting DUO/Belastingdienst en Helpman. Van het verkeer dat op de Waterloolaan richting het westen rijdt (richting Hereweg) komt ongeveer de helft vanaf de spoorwegkruising en de andere helft vanaf de Helperzoom. Het sluiten van de Esperantokruising gaat daarom naar verwachting leiden tot een afname van het verkeer op de Waterloolaan. Zoals gezegd kan de spoorwegkruising pas dicht als de Helperzoomtunnel in gebruik is genomen.
29 oktober 2019
In het algemeen vind ik dat er wel erg veel omleidingen en aanpassingen voor fietsers moeten komen ten faveure van de automibilist. Nu is de hereweg aangepast en auto's hebben dezelfde rijroute; fietsers moeten omrijden, er is voor automibilisten een extra kruispunt gekomen zodat auto's niet te ver hoeven om te rijden en sluiproutes kunnen gebruiken, de stoplichten voor fietsers staan veelvuldig op rood (kan ook niet anders met een dergelijk korte sorteerstrook).....kortom; de fietser moet zich maar aanpassen. Terwijl die geen enkel belang heeft bij de aanpassing vna de ringweg. Beetje jammer. Waarom geen prioriteit bij een fietsbaan ipv de diverse rijstroken tbv auto's??