25 oktober 2019
In het plaatje wordt met de blauwe stippellijn de nieuwe damwand weergegeven. Ik zie alleen een lijn aan de zuidzijde en oostzijde. Klopt het dat aan de noordzijde geen damwand komt? Of wordt die op een ander moment nog ingetrild?
24 oktober 2019
Arjan, je maakt een terechte opmerking. Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat de oprit Kempkensberg eerder zou worden afgesloten. Dat het toch is gebeurd, heeft ermee te maken dat het inschuiven van de Helperzoomtunnel niet volgens planning is gelukt. Het was de bedoeling de tunnel tijdens Hemelvaart 2018 op zijn plek te schuiven. De tunnel is uiteindelijk in de zomer van 2019 ingeschoven. We wilden destijds niet nog meer vertraging oplopen door op het inschuiven te wachten met werkzaamheden die wel uitgevoerd konden worden. Om die reden is besloten om het viaduct bij de Esperantostraat/Helperzoom gedeeltelijk te slopen. Als gevolg daarvan ging de oprit Kempkensberg definitief dicht.
24 oktober 2019
A, dat moet een vervelend ervaring zijn geweest. We zijn het met je eens dat de tijdelijke situatie op de Waterloolaan en de Esperantokruising niet ideaal is. Samen met de buurt en de gemeente werken we aan oplossingen om het verkeer voor alle deelnemers te verbeteren.
24 oktober 2019
Waarom wordt de damwandplankenteller niet meer bijgehouden?? (laatste bewerking 10 oktober) Evenals de planning? (laatste bewerking 25 september)
24 oktober 2019
Ben, we maken in deze herfstvakantie de bouwkuip voor de verdiepte ligging in het westelijke deel van de Hereweg. Na de herfstvakantie rijdt het verkeer over het oostelijke deel, gedurende circa een jaar. In dat jaar ontgraven en bouwen we het westelijke deel van de verdiepte ligging. Als dit westelijke deel gereed is, leggen we de Hereweg weer om. Het verkeer rijdt daarna over het al gebouwde deel van de verdiepte ligging. Dan kunnen we aan de oostelijke kant van de Hereweg het tweede deel van de verdiepte ligging onder de Hereweg ontgraven en bouwen. Op deze manier blijft de Hereweg het komende jaar open voor auto's, hulpdiensten, fietsers en voetgangers. De Hereweg moet wel weer dicht gedurende de ombouwweek, dus over een jaar ongeveer. Het is nu nog niet bekend wat dit betekent voor het verkeer.
24 oktober 2019
Wat ik in een aantal video's zag (van Groningen Internet Courant en Grandioos Groningen) is dat eerst deze kant met damwanden wordt ingetrild en het tunnel dek hier op wordt gebouwd. Daarna wordt alles omgewisseld en gaan ze aan de oostkant van de Hereweg bezig
24 oktober 2019
"Verder is gebleken dat de verlichting in de fietstunnel niet werkt"... Waarom is dit niet eerder, voordat de omleiding van kracht werd even gecheckt en in orde gemaakt?
24 oktober 2019
Deze week alleen damwand bij de westelijke helft van de Hereweg? Wat zijn de vervolgstappen bij deze kruising? Komt er nog weer een afsluiting voor de oostelijke helft? Waar moeten bussen, ambulance en fietsers dan langs?
18 oktober 2019
Hoi Peter, excuus, ik heb je vraag helemaal over het hoofd gezien. De Hereweg is vanaf vanavond tien dagen afgesloten voor alle verkeer, behalve voor lijnbussen, fietsers richting het centrum en voor hulpdiensten zoals brandweer en ambulances. We gaan eerst aan de westkant van de weg aan de slag met de bouwkuip. Daarvoor wordt de weg komende week iets naar het oosten opgeschoven. Na 28 oktober kan het autoverkeer de Hereweg weer gewoon gebruiken, al is de weg dan wel een stukje opgeschoven richting het oosten. Later gaat de weg over het gebouwde halve ‘deksel’ en gaan we verder met de bouwkuip aan de oostkant van de weg. De damwandplanken onder het spoor zijn al eerder ingetrild, namelijk tijdens de treinvrije periode rond hemelvaart in 2018. Er moeten nog wel planken worden ingetrild vlak bij het spoor. Daarvoor moet het treinverkeer weer stil liggen. Wanneer dit precies zal zijn, is nog niet bekend. Bij het Oude Winschoterdiep gaan de damwandplanken in het voorjaar van 2020 de grond in. Hiervoor moet het water tijdelijk worden gedempt.
18 oktober 2019
Frank, het klopt dat het busperron wat hoog ligt. Daarom is aan de zijkant een verlaging gemaakt, zodat je daar normaal zonder afstap op de goede hoogte uitkomt. Je vindt deze afstap door de blindengeleidetegels te volgen.