27 november 2019
@embo: In het Voorlopig Ontwerp van 2011 (zie ook de pagina https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plan-historie (planhistorie in onze bibliotheek)) was er inderdaad een nieuwe verbindingsweg over de deksel van de ringweg bedacht. In dit ontwerp was deze weg nog onderdeel van een parallelstructuur langs vrijwel het hele tracé (tussen Laan Corpus den Hoorn en de nieuwe aansluiting bij de Kieler Bocht). Deze parallelstructuur op maaiveld is komen te vervallen toen bleek dat bijna de helft van al het verkeer hiervan gebruik zou maken en daarmee tot een nieuwe barriere zou leiden. De verbindingsweg via de Kemkensberg is uit het plan geschrapt omdat deze het herstellen van het Sterrebos in de weg zou staan. Door deze weg zou het Zuiderplantsoen niet gerealiseerd kunnen worden. De gemeente heeft er daarom destijds voor gekozen om de Waterloolaan 'op te waarderen' in plaats van een nieuwe verbinding door het Sterrebos te realiseren. De verwachte verkeersaantallen van 3.000 tot 4.000 auto's per etmaal worden als acceptabel gezien voor de wat belangrijkere woonstraten. Deze aanpassing is in het uitgewerkte Voorlopig Ontwerp van 2012 doorgevoerd en in het Tracébesluit (2014) vastgelegd. Wanneer de Helperzoomtunnel geopend wordt en de Esperantokruising dicht gaat, zullen de verkeersstromen in Helpman veranderen. De Waterloolaan zal iets rustiger worden en De Savornin Lohmanlaan en Goeman Borgesiuslaan zullen iets drukker worden. We verwachten echter niet dat dat tot grote problemen zal leiden. Het meeste verkeer dat nu van de spoorwegkruising gebruikt maakt en straks van de Helperzoomtunnel is bestemmingsverkeer uit Helpman, het Europapark en de Oosterpoort.
27 november 2019
Bedankt voor uw reactie! Al blijft het een beetje onlogisch dat de teller nauwelijks wordt bijgewerkt, want er worden wel nog steeds damwanden ingetrild. Maar bedankt voor uw antwoord en uitleg!
27 november 2019
Ook onhandig is dat deze werkzaamheden ingepland en uitgevoerd worden terwijl er al op andere plekken gewerkt wordt. En dat vrachtwagens met hekken en een graafmachine de toch al smalle weg verder belemmeren tijdens de ochtendspits.
27 november 2019
John, de damwandplankenafteller werken we niet meer wekelijks bij. We doen dit steeds na het intrillen van een deel van de damwandplanken, zoals nu de twee tussenwanden bij de Kempkensberg. Volgende week zullen we de afteller weer bijwerken. Dan actualiseren we ook het voortgangsartikel waar je nu op reageert.
27 november 2019
Afgezien van dat nogal onhandige kaartje, waar meerdere rode stroken op staan terwijl er in de tekst slechts één wordt genoemd, lijkt het probleem voor fietsers vanaf het Sterrebos richting spoorovergang niet aangepakt. De Waterloolaan is zó smal dat automobilisten richting Helperzoom de neiging hebben om dicht tegen de stoeprand aan te rijden, waardoor er voor fietsers geen ruimte meer is. Bij gesloten spoorovergang staat het autoverkeer vast, en daardoor ook de fietsers. Volgens mij moet (het laatste stuk van) de Waterloolaan zo ver verbreed worden, dat er aan beide kanten plaats is voor een brede rode strook, terwijl er ook plaats is voor autoverkeer in twee richtingen. De vorm van de weg moet de functie volgen, en niet andersom!
26 november 2019
https://www.dvhn.nl/groningen/De-horrorkruising-van-Groningen-hoe-steek-je-de-Esperantokruising-zonder-kleerscheuren-over-25062649.html Kijk en huiver #aanpakringzuid #groningenbereikbaar
24 november 2019
@John, ik hoop dat je nog gaat reageren. Benieuwd hoe Aanpak Ring Zuid kijkt naar veiligheid (sociale én verkeersveiligheid). Bij de afsluiting van het fietspad naast het Sterrebos speelde sociale veiligheid namelijk wel een rol. Hoe zit dat nu?
23 november 2019
Wat een onwerkelijk beeld....Het is nu zaterdagmorgen en het enige wat beweegt op de webcam is een trein die over de tunnel rijdt...Waarom wordt er niet doorgewerkt aan de tunnel in het weekend?....is er tenminste ook wat te zien op de cam! Het blijft intussen zeer onveilig bij de spoorwegovergang....Ik zou zeggen: Steek een paar keer de spoorbomen over komende maandagmorgen bijvoorbeeld, ik wens je veel succes!
22 november 2019
The story continues! Je hoopt toch een keer te horen dat de werkzaamheden een week korter duren dan gepland...... gaan we dat nog een keer mee maken? De grond bij de Esperantokruising is ook knetterhard, dat worden nog geweldige weken voor de omwonenden. Het begint zolangzamerhand wel een gedrocht van een project te worden hé. Overlast, lawaai, verkeersveiligheid op meerdere plekken in het geding en zeer on-ruimhartige compensatie voor bewoners; tel uit je winst en draagvlak
22 november 2019
Ik snap dat jullie niet wilden wachten, maar er was natuurlijk een reden waarom de oprit niet afgesloten mocht worden. En als ik zo alle files en chaos rondom de toch al zo onveilige Esperanto-overgang zie, heb ik het vermoeden dat dat misschien wel de reden was. Door wie is er dan toestemming verleend om indirect de verkeersveiligheid daar verder in het nauw te drijven? Met vriendelijke groet, Arjan de Groot