30 oktober 2020
Het is en blijft verbazingwekkend. Nu het tijdelijk viaduct over de Paterswoldseweg. Kunst en vliegwerk. Het gepuzzel vooraf over de verkeersomleidingen. Dat dit gepaard gaat met overlast nemen we op de koop toe. Vooral respect voor de verkeersbegeleider die constant ongehoorzame weggebruikers tot orde moeten roepen. Als verkeersbegeleider moet je uit het goed hout gesneden zijn. De ene keer behulpzaam en de andere keer duidelijk met een iets andere toon. Petje af. Binnenkort ga ik met pensioen en blijf het project nauwlettend volgen. Daar ik van origine uit de weg- en waterbouwsector afkomstig ben volg ik dit project met iets meer dan grote belangstelling. Ga zo door en gezamenlijk brengen we dit project tot een goed einde. Over 10 jaar zijn we alles vergeten en genieten we van een gigantisch mooi project.
29 oktober 2020
Zou het vanwege drukte en kans op opstoppingen niet verstandig zijn om ook het verkeer dat naar de Oosterlijke rondweg moet te adviseren om via de Europaweg (oude ring) te gaan? Dit ivm minder stoplichten en dubbele rijstrook? Dan kan iedereen alsnog de ''snellere'' route nemen. De verkeerslichten (en kruising) aan de Eltjo Ruggeweg zijn niet bepaald ideaal voor de doorstroming van nog meer verkeer.
29 oktober 2020
Toch even een paar vragen: -Wanneer wordt er beton gestort in het noordelijk landhoofd? -Wanneer gaat er beton gestort worden in het zuidelijk landhoofd? -Waar gaat het brugdek gebouwd worden? Is men hier al mee bezig? Zo nee, waarom niet en wanneer gaat dit wel beginnen? -Wanneer wordt het brugdek geplaatst? -Wanner kan men over het nieuwe viaduct rijden? Bedankt voor jullie reacie. Bert
29 oktober 2020
Maarten, om de nieuwe op- en afrit bij de Europaweg te kunnen bouwen, hebben we deze ruimte inderdaad nodig. Bij de ombouw van de ringweg is hinder, zowel voor omwonenden als voor het verkeer, helaas onvermijdelijk. Samen met Groningen Bereikbaar proberen we de hinder voor het verkeer te beperken. Een alternatieve route vanuit Helpman is door de Helperzoomtunnel, naar de Europaweg en dan via de Sontweg en de Sontbrug naar de oostelijke ringweg.
29 oktober 2020
Ik snap dat er ruimte nodig is om te bouwen, maar de oprit bij de Hereweg richting het oosten is ook al dicht en zo wordt het wel erg lastig. Hoe kom je vanuit Helpman dan nog fatsoenlijk op de Oostelijke Ringweg? Ik weet het antwoord al: via de A28 Groningen-Zuid en het Julianaplein, maar de omwegen worden wel steeds groter zo. De bottlenecks in de wijken worden zo ook fors groter als er steeds meer verkeer via 1 route moet rijden.
29 oktober 2020
Zijn hier ook camera's te plaatsen om de werkzaamheden te volgen? De camera op de Frontier draaide vorig jaar telkens een stuk om de 20(?) seconden.. Is dat ook nu weer mogelijk?
28 oktober 2020
Cornelus, via onze voortgangsrapportages (die kunt u vinden in de bibliotheek op deze website) rapporteert projectorganisatie Aanpak Ring Zuid aan Provinciale Staten en gemeenteraad. De uitvoeringsdocumenten van Combinatie Herepoort maken hier geen deel van uit. De gesprekken over de financiën lopen nog. Hierbij gaat zorgvuldigheid voor snelheid. Het aantal ankers per dag varieert, afhankelijk van de omstandigheden. Hier is geen exact aantal van te geven.
27 oktober 2020
Herko, excuses voor mijn late reactie. Deze tunnel voor fietsers en voetgangers kan pas worden gebouwd nadat de tijdelijke weg aan de noordkant van de ringweg is afgebroken. De fundamenten voor de tijdelijke weg staan namelijk op de locatie van de toekomstige fietstunnel. Het afbreken van de tijdelijke weg kan pas nadat de verdiepte ligging in gebruik is genomen. De planning hiervoor is 2024. De fietstunnel wordt dus zeker niet voor 2024 gebouwd.
27 oktober 2020
Excuus voor mijn late antwoord. Bij de bouw van het westelijke deel van de verdiepte ligging passen we inderdaad bemaling toe. Dit betekent dat het grondwater in de bouwkuip wordt weggepompt. Dit water wordt geloosd in het Oude Winschoterdiep, dus inderdaad in het oppervlaktewater. Aan de oostkant van het spoor passen we vooral onderwaterbeton toe. Daar wordt geen water weggemalen.
27 oktober 2020
Herman, sorry voor mijn late reactie. Het klopt dat de voormalige fietstunnel niet in het verlengde lag van de Leonard Springerlaan. Toch moest de tunnel worden gesloopt. De tunnel lag binnen het werkgebied waarin de nieuwe onderdoorgang wordt gebouwd.