21 februari 2025
Het plan ziet er mooi en goed doordacht uit, met aandacht voor toen en nu, en weloverwogen keuzes voor de inrichting van het park. De afbeeldingen van hoe het gaat worden vind ik veelbelovend. Groningen mag blij zijn dat er in zo'n dichtbebouwd stedelijk gebied een behoorlijk groot park komt. De grondprijs is daar hoog en het gebied volbouwen met woningen had veel kunnen opleveren. Toch is er gekozen voor een park. Wat mij betreft een goede keuze. Waar ik wel wat twijfels over heb is de inrichting van de doorgaande oost-west-route door het park. Dit wordt vast een heel drukke fietsroute, want het verbindt de oostelijke en westelijke delen van de stad met elkaar. Omfietsen via station Europapark of het Zuiderpark/Trompsingel is dan niet meer nodig. Fietsers en voetgangers moeten dit doorgaande pad met elkaar delen. Volgens de afbeeldingen zijn er geen afzonderlijke delen voor fietsers en voetgangers. Ik vind dat mooier ogen dan wanneer er voor hen aparte stroken worden aangelegd. Maar met steeds meer snelle fietsers, voetgangers die (in groepjes) naast elkaar willen lopen en vaak geen meter opzij doen, en steeds meer mensen met korte lontjes, denk ik dat dit regelmatig tot conflicten kan leiden. Misschien valt het mee, en is er ruimte genoeg voor iedereen. Maar anders is het wellicht raadzaam om op het pad een markering aan te brengen. Dan kunnen de voetgangers de noordelijke kant van het pad gebruiken, en fietsers de zuidelijke kant. Er is dan ook continuïteit met het Maaspad, die langs de Maximaweg ligt.
21 februari 2025
Helemaal eens met Emma. Ik mis speeltoestellen….. iets van een natuurlijke speeltuin van houten balken oid zou niet misstaan.
21 februari 2025
Hallo John en ARZ team, is er nog een update te geven over het te plaatsen bord? Alvast bedankt!
20 februari 2025
Waar valt er in dit park straks wat te doen voor kinderen? Ik zie geen enkele speelmogelijkheid?
20 februari 2025
bent u de neef van Rikkemien Strating / Graag zsm bericht. alvast dank.
11 februari 2025
Vanmorgen werd in de spits het smalle fiets/voetpad tussen de verkeerslichten en de Muntingbrug half geblokkeerd door twee busjes.
8 februari 2025
Leuk on te zien dat het Noordelijk en zuidelijke gedeelte van het Sterrenbos weer wat meer bij elkaar gaan horen in het nieuwgedoopte Zuiderplantsoen. Zelf zie ik het Zuiderplantsoen passend in het kader van een potentiële verbinding can het Noorder- en Zuiderplatso3n met elkaar met een groen/wandelstokken dwars door de staat. De stad kan wel wat meer groen gebruiken na een recente toename van de woningbouw en bestrating, waardoor het groen in de stad zichtbaar is afgenomen Het lijkt me leuk om de groenstrook uitbreiding te zien tussen het Nooder en Zuiderplatsoen en meer ruimte biedt voor een recreatiestrook hiertussen (de lijnzuiderplantsoen-rivierenbuurt, via het spoor, over het museumbrug en dan via de Westerhoven naar het Noorderplantsoen. In het artikel werd genoemd dat destijds het sterrenbos doorsneden werd wat tot voor de zuidelijke ringweg was. Dat het nu mooi is meer de verdiepte ligging we nu een stuk park gekregen hebben. Wat dit narratief betreft vind ik wel jammer dat we nu voor het Zuiderplantsien nu wel een gat hebben, zelfs midden in het park, wat overduidelijk te zien is op de luchtfoto. In dat opzicht voor het "herstel" van de verbinding en uitbreiding van het sterrenbosch dat het nog noodzakelijk is dat er wegen dwars door het park gaat, dan er om heen. En ik braaf me dan ook nogsteeds af waarom dan toch niet is doorgehakt om het verdiepte ligging in het zuiderplantsoen volledig te dekken met een betonnen dak. Dan krijgt het Zuiderplantsoen. Dan krijg je nog meer parkruimte terug en is een park compleet. Naar mijn idee lijkt dat gat midden in het Zuiderplantsoen een designfout en heeft het we8nig functionele meerwaarde voor het Zuiderplantsoen, laat staan een esthetische keus.
7 februari 2025
Helemaal mee eens! Er wordt alleen serieus ingegaan op 'autovragen' Mijn reactie op de conversatie op een andere plek, de vraag van Piet waarom je ergens niet links af kan slaan: "Toch wel frappant, op een (auto) vraag over een halve minuut omrijden volgt een uitgebreide uitleg over meerdere reacties, met zelfs een uitnodiging om te komen praten om het uit te leggen. En opmerkingen over echt gevaarlijke punten voor fietsers en voetgangers worden, op een enkele opmerking na ('we gaan kijken') eigenlijk bijna genegeerd. Er lijkt in ieder geval niet serieus mee omgegaan te worden. Zelfs al zouden deze punten niet echt gevaarlijk zijn dan zijn er mensen die ze gevaarlijk vinden, en dan moet je er volgens mij wel wat mee doen. Maar dat lijkt alleen met 'auto' vragen te kunnen."
7 februari 2025
Toch wel frappant, op een (auto) vraag over een halve minuut omrijden volgt een uitgebreide uitleg over meerdere reacties, met zelfs een uitnodiging om te komen praten om het uit te leggen. En opmerkingen over echt gevaarlijke punten voor fietsers en voetgangers worden, op een enkele opmerking na ('we gaan kijken') eigenlijk bijna genegeerd. Er lijkt in ieder geval niet serieus mee omgegaan te worden. Zelfs al zouden deze punten niet echt gevaarlijk zijn dan zijn er mensen die ze gevaarlijk vinden, en dan moet je er volgens mij wel wat mee doen. Maar dat lijkt alleen met 'auto' vragen te kunnen. Ook hieruit blijkt weer dat dit hele project gericht is op de auto. Fietsers en voetgangers hebben het nakijken.
5 februari 2025
Piet, excuus, met ons laatste antwoord is iets misgegaan. Wij reageren op uw voorstel voor verkeerslichten bij de afrit voor verkeer vanaf Drachten richting centrum. Deze verkeerslichten bij de Brailleweg zijn bedoeld voor het verkeer dat vanaf de afrit linksaf wil slaan richting De Wijert. Volgens u hoeven deze verkeerslichten geen invloed te hebben op het verkeer vanuit het centrum naar de A28 (richting Assen). Deze oplossing kan alleen als het verkeer naar Assen een eigen rijstrook heeft, die bovendien buiten de verkeerslichten ligt. Daarvan geven wij aan dat dat fysiek niet past. Twee losse rijstroken nemen namelijk meer ruimte in dan één weg met twee rijstroken. Alleen een witte streep tussen deze rijstroken is niet genoeg. Als er onvoldoende tussenruimte is, zwenkt een (vracht)auto die van de afrit Drachten komt namelijk uit over de rijstrook naar de A28. We kunnen dit in een tekening laten zien. U bent van harte welkom om hierover met onze verkeerskundige in gesprek te gaan. Als u ons een mail stuurt (mailto:info@aanpakringzuid.nl), nemen we contact met u op.