31 oktober 2019
Kess, PAS heeft geen effect op de uitvoering van het project. Het Tracébesluit ARZ is in 2014 genomen. Uit het Milieueffectonderzoek (MER) dat is uitgevoerd blijkt dat het project niet leidt tot stikstofeffecten in Natura2000-gebieden. Voor PFAS geldt dat het project hier ook mee te maken zal krijgen. In welke mate en wat de consequenties hiervan zijn is op dit moment nog niet exact aan te geven. Rijkswaterstaat inventariseert op dit moment bij alle projecten (ook de zuidelijke ringweg) wat eventuele knelpunten zijn. Het is op dit moment nog niet mogelijk om een concrete inschatting te maken van de gevolgen.
31 oktober 2019
Pim, helaas is er intern iets fout gegaan met het maken van de planning. De planning die bij dit artikel is geplaatst en in de Monitoringsrapportage staat is niet juist. Dat is vervelend en we bieden onze excuses hiervoor aan. Combinatie Herepoort werkt op dit moment aan een nieuwe versie waarop de planning juist is weergegeven. Deze planning verwachten wij volgende week te kunnen publiceren.
31 oktober 2019
Helaas is er intern iets fout gegaan met het maken van de planning. De planning die bij dit artikel is geplaatst en in de Monitoringsrapportage staat is niet juist. Dat is vervelend en we bieden onze excuses hiervoor aan. Combinatie Herepoort werkt op dit moment aan een nieuwe versie waarop de planning juist is weergegeven. Deze planning verwachten wij volgende week te kunnen publiceren.
14 oktober 2019
Herewegbewoner en Lukas, bedankt voor jullie meldingen. Momenteel kijken we of er aanpassingen mogelijk zijn om de situatie 's avonds en 's nachts te verbeteren.
26 september 2019
Filip, het klopt dat we zijn uitgelopen met het intrillen van de damwandplanken bij De Frontier. Afgelopen maandag 23 september is de laatste dag geweest waarop we hier hebben getrild. Deze vertraging had alles te maken met een obstakel onder de grond waar omheen gewerkt moest worden. Ook zaten de damwandplanken hier niet goed op hun plek en moest een deel opnieuw worden geplaatst. De keuze is gemaakt om langer door te gaan in plaats van later weer terug te komen. Het klopt dat wij de omgeving onvoldoende geïnformeerd hebben over de uitloop. Onze excuses hiervoor. Op dit moment zijn we met één heistelling bezig bij de Kempkensberg en werken we aan de zuidwand richting de Hereweg.
24 september 2019
Leon, de volgende stap bij de A28/Brailleweg is inderdaad het bouwen van het nieuwe viaduct. Dit doen we samen met het bouwen van de nieuwe oprit vanaf Groningen Centrum naar de A28. In november van dit jaar beginnen we met het aanbrengen van zand voor de oprit en het viaduct en brengen we voorbelasting aan. Deze werkzaamheden duren ongeveer een maand en hierna moet de grond minimaal 3 maanden ‘zetten’. In het voorjaar van 2020 kunnen we vervolgens aan de slag met de daadwerkelijke bouw van het nieuwe viaduct. Dit duurt ongeveer een jaar. Als vervolgens het verkeer op de A28 over het nieuwe viaduct rijdt, kunnen we het tijdelijke viaduct afbreken. De fietsvallei (onder het nieuwe viaduct Brailleweg) richten we pas later in, als ook de Brailleweg omgebouwd wordt tot een tweerichtingsweg. De ingebruikname van de fietsvallei staat voorlopig gepland op het voorjaar van 2022. Deze planning is uiteraard onder voorbehoud van wijzigingen.
28 augustus 2019
Lukas, goed dat je hier een reactie plaatst en bedankt voor het meedenken. Je constatering dat de twee verkeerslichten van veraf wel op één kruising lijken klopt. Dit is het team Verkeer ook opgevallen. Het team onderzoekt nu welke maatregelen hier genomen kunnen worden. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet bekend, maar het doel is om de zichtbaarheid van het eerste licht ten opzichte van het tweede te vergroten. Dit zodat de weggebruikers de kruising op tijd zien en ook op tijd kunnen stoppen.
28 augustus 2019
Pieter, we verwachten geen verkeerschaos, wel extra drukte. Om dit goed te kunnen voorspellen en hierop te anticiperen, maken we gebruik van verkeersmodellen. Dit is dus vooraf al in kaart gebracht. Je stelt een vraag over sluipverkeer. In het voorjaar van 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantokruising dicht. Dan zal de hoeveelheid verkeer weer flink afnemen. Wij hadden ook liever gezien dat deze overweg allang dicht was, maar door de vertraging bij het inschuiven van de Helperzoomtunnel is dit niet gelukt. Ten slotte vraag je naar de op- en afritten Hereweg. Deze gaan dicht als de verdiepte ligging afgebouwd is en het verkeer over de nieuwe weg rijdt.
28 augustus 2019
Hans, ik snap je bezorgdheid naar aanleiding van deze foto’s. Hier zijn echter twee opmerkingen bij te maken. Op de foto’s zie je nog auto’s die langs de weg parkeren. Dit is sinds maandag niet meer toegestaan. Auto’s mogen in de Waterloolaan alleen nog in de parkeervakken parkeren. Ten tweede is de straat een 30 km/uur-zone, dus daar wordt men geacht niet harder te rijden. De fietssuggestiestroken zijn aangebracht om de weggebruiker te attenderen op de fietsers en ook is dit een optische versmalling voor de weggebruiker om deze te stimuleren de snelheid te matigen. Hiernaast zal het verkeer door de straat afnemen als de spoorwegovergang bij de Esperantokruising vervallen is. Je tweede vraag gaat over de verkeerslichten bij de Hereweg/Zuiderbegraafplaats en de wachttijden voor fietsers. De wachttijden voor alle verkeerslichten (ook voor voetgangers en fietsers) zijn inderdaad langer dan men gewend is. Dit heeft te maken met dat de huidige inrichting een tijdelijke situatie is om de bouw van de verdiepte ligging mogelijk te maken. De huidige inrichting is tijdelijk omdat uiteindelijk de op- en afritten naar de ringweg verdwijnen. Dit betekent dat er nu langere wachttijden zijn en we om het geduld van de weggebruikers vragen. Kortom: alle weggebruikers zullen iets moeten toegeven om de bouw van de ring mogelijk te maken.
27 augustus 2019
Frank, het toepassen van de rubberen matten is maar kort en op enkele plekken gebeurd. De matten zijn ingezet vanwege de weerkaatsing van het geluid ter hoogte van het gebouw van DUO/Belastingdienst. Deze weerkaatsing zorgde ervoor dat het geluid werd versterkt. De omgeving ervoer hierdoor meer overlast. Inmiddels staan de stellingen op het onderliggend wegennet en aan de H.L. Wichersstraat. Hier is nauwelijks sprake van weerkaatsing en de zijn de rubberen matten dus daarvoor niet meer nodig.