Afgelopen nacht zijn de werkzaamheden rond het spoor bij de Helperzoomtunnel afgerond. Zaterdag is de tunnelbak succesvol op de juiste plek geschoven, waarna 9.500 m3 zand is teruggeplaatst rond de tunnelbak. Dinsdagnacht en woensdag overdag hebben we het spoor weer aangelegd. Deze werkzaamheden zijn woensdagnacht afgerond. Nadat het spoor is ingemeten en vrijgegeven, reed donderdag de eerste trein om 04.00 uur weer over het spoor tussen Assen en Groningen.
De Helperzoomtunnel is klaar om ingeschoven te worden. Vanaf woensdag 31 juli om 02.00 uur rijden er geen treinen over het spoor bij de Helperzoomtunnel. Nadat het spoor is verwijderd en een flink gat is gegraven, brengen we de schuifconstructie aan en kan de tunnelbak in beweging komen. De Helperzoomtunnel wordt op zaterdag 3 augustus ingeschoven. Maar hoe krijg je zo’n zware tunnelbak met een gewicht van zes miljoen kilo eigenlijk op de juiste plek?
Op vrijdag 12 juli om 22.00 uur is de zomerstremming volgens planning begonnen. Tot en met 26 augustus is de zuidelijke ringweg gestremd vanaf het Julianaplein tot het Europaplein. Vrijdagnacht en in het weekend zijn er volop werkzaamheden uitgevoerd ter voorbereiding op het intrillen van de damwanden. Zo hebben we asfalt verwijderd, heisleuven gegraven en is er een begin gemaakt met de verlegging van de afrit Hereweg (komende uit de richting van het Julianaplein).
In de aanloop naar het inschuiven van de Helperzoomtunnel zijn er momenteel volop werkzaamheden aan en bij de tunnelbak. Om tijdens de treinvrije periode helemaal gesteld te staan, is het nodig om vanaf maandag 22 juli 24 uur per dag te werken. Omwonenden zijn hier vandaag over geïnformeerd met een brief.