23 oktober 2014
@Rob: De nieuwe ringweg wordt inderdaad volgens plan in 2020 in gebruik genomen. Maar nog niet alle werkzaamheden aan de weg zijn dan afgerond. Ook is het groen is dan nog niet overal tot wasdom gekomen. Daarom zijn we bij alle afbeeldingen uitgegaan van de situatie in 2030. Dat sluit ook aan op het Milieueffectrapport. Daarin zijn de effecten van de ringweg op de omgeving onderzocht, met 2030 als toetsjaar.
14 oktober 2014
@Kuijpers: Uw woning aan de Groen van Prinstererlaan blijft vanuit alle richtingen goed bereikbaar. Als u na de ombouw van de zuidelijke ringweg vanuit Helpman richting Assen gaat, neemt u inderdaad dezelfde route als nu. Zoals we al schreven, vergroten we de opstelstroken op de Van Ketwich Verschuurlaan, zodat de kans op opstoppingen hier afneemt. Richting het oosten kunt u straks gebruik maken van de Helperzoomtunnel, de oude A7 en aansluiting Westerbroek. Deze route is vanuit Helpman-oost korter en ook sneller dan de huidige. Naar het westen, in de richting Drachten, is de snelste route u via de nieuwe verbindingsweg.Binnen de wijk komt in veel straten eenrichtingsverkeer met het oog op de veiligheid. Het oost-westverkeer wordt bij de Helper Brink inderdaad moeilijker gemaakt, omdat hier scholen staan. Verkeer tussen de Helperzoom en de Verlengde Hereweg kan via De Savornin Lohmanlaan of de Goeman Borgesiuslaan. Het is niet juist dat de Verlengde Hereweg een 'enorme verkeerslast' te verwerken krijgt. Op deze weg wordt het door het plan juist minder druk (zie de <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/effecten/verkeerskaart/">verkeerskaart</a>). Het verkeer vanuit de zuidelijke stadwijken heeft verschillende mogelijkheden om de zuidelijke ringweg te bereiken en dat zorgt voor een spreiding van het verkeer.
1 oktober 2014
<span lang="EN-GB">@Menno Mulder: De rijstrookbreedte voor de zuidelijke ringweg is 3,10m, maar dit is gemeten binnen de lijnen. Bij autosnelwegen wordt doorgaans de helft van de markeringen aan beide zijden meegerekend (samen 15cm). De rijstroken voldoen aan de voorgeschreven richtlijn voor een autosnelweg van 80km/uur. De breedte komt overeen met autowegen elders in het land. De Arbo-eisen hebben betrekking op een minimale rijbaanbreedte bij een tweestrooksweg. Die breedte is van belang bij wegwerkzaamheden. In de ene richting kunnen dan twee versmalde rijstroken beschikbaar blijven en in de andere richting één ('2-1 systeem'). Bij het ontwerp van de zuidelijke ringweg is een rijbaanbreedte gehanteerd van minimaal 8,90m. Zo is er voldoende ruimte bij werkzaamheden, maar nodigt de inrichting van de weg niet uit tot een hogere snelheid.</span>
24 september 2014
@ T. Visser: Het mengen van verschillende soorten verkeer kan in sommige situaties, bijvoorbeeld in woonwijken, de veiligheid ten goede komen omdat de verkeersdeelnemers dan beter opletten. Dat is de achterliggende gedachte van het verkeersconcept ‘shared space’. Dit is al op veel plaatsen in Nederland toegepast, onder andere op de Rijkstraatweg in het centrum van Haren. Daar nam het aantal verkeersongevallen af, zo blijkt uit <a href="http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/Notitie%20Shared%20Space%20221008.pdf" target="_blank">onderzoek</a>. Voor de duidelijkheid: dit verkeersconcept is van toepassing op situaties zoals in Helpman, en niet op de situatie in de verdiepte ligging.
24 september 2014
@Marc: Zoals gezegd is 3,10m een breedte die past bij een weg waar de snelheid 80 km/uur is. Overigens is die 3,10m gemeten tussen de markeringen. Op autosnelwegen wordt de rijstrookbreedte doorgaans gemeten inclusief de markering (dat scheelt ongeveer 15 cm). De rijstroken van de zuidelijke ringweg zijn dus net zo breed als een rijstrook op een autosnelweg van 3,25m. Volgens de deskundigen van Rijkswaterstaat is dit een veilige breedte.