De ’DUO-toren’ is een van de meest markante en volgens velen ook mooiste nieuwe gebouwen van Groningen. Het indrukwekkende gebouw langs de zuidelijke ringweg is ook de plek waar duizenden mensen dagelijks hun werk verrichten, en waar veel bezoekers op af komen. Tijdens de aanstaande werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zou de DUO-toren wel eens lastig bereikbaar kunnen worden voor die medewerkers die per auto reizen, en een bron van verkeersoverlast kunnen vormen. Om alternatieve vormen van vervoer voor de medewerkers te stimuleren, zijn al bijzondere maatregelen genomen of in voorbereiding.
De Helperzoomtunnel: voor veel Helpmanbewoners een reden tot zorgen. De aan te leggen tunnel zal ertoe leiden dat de verkeersstromen in de wijk veranderen. Veel bewoners van Helpman maken zich zorgen over de extra drukte op de Helperzoom en de Goeman Borgesiuslaan. Worden deze wegen nu niet heel erg druk? Is dit niet heel gevaarlijk voor de vele scholieren en andere gebruikers die dagelijks deze wegen moeten oversteken? Henk Hindriks vertelt ons wat hij er van vindt.
Mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Op die gebieden behartigt de ANWB de belangen van de leden. De doorstroming van het verkeer rondom Groningen hoort daar ook bij. Binnen de ANWB heeft het grote aantal leden verschillende belangen. Eric Neef kijkt naar het totaalplaatje en vertelt wat hij van de plannen vindt.
Je hebt handen en ogen vrij terwijl je naar de plaats van bestemming wordt gebracht. Dat is het voordeel van het openbaar vervoer. Bussen spelen een belangrijke rol tijdens de bouwfase van het project Aanpak Ring Zuid en daarna. Het OV-bureau Groningen-Drenthe heeft meegedaan in de ontwerpfase en gaat eraan bijdragen dat Groningen tijdens de bouwfase bereikbaar en in beweging blijft. Jan van Selm vertelt ons hier meer over.
De plannen van de aanpak van de ring zuid hebben gevolgen voor een groot aantal bewoners van woningen in Groningen. Niet alleen voor de huurders en eigenaren-bewoners, maar ook voor de eigenaren van grotere aantallen van die woningen, zoals Groningse corporaties. Woningcorporatie Patrimonium heeft onder andere woningen aan de N7, de A28 en de Hoornsediep. Wat betekenen de plannen voor Patrimonium en hoe gaan ze hier mee om? We vroegen het aan Auke de Vries, sinds drie jaar directeur-bestuurder van Patrimonium.
Bedrijventerrein Zuidoost heeft dagelijks op werkdagen een verkeersstroom van maar liefst 25.000 mensen te verwerken. Er zijn meer dan duizend bedrijven gevestigd. Hoe kijken deze ondernemers aan tegen de plannen voor een betere bereikbaarheid van Groningen? Dat vroegen we aan ondernemer Helmer Zweep, een van de bestuursleden van ondernemers uit het bedrijvenpark.
In korte tijd is Arthur Kamminga behoorlijk bekend geworden in Groningen. Dat heeft te maken met het feit dat de media ruim aandacht schonken aan suggesties van hem voor een andere verkeersafwikkeling bij de vernieuwde zuidelijke ringweg. Ook wethouder Joost van Keulen vond zijn suggesties interessant. Zo interessant zelfs dat de wethouder een officieel onderzoek naar het alternatieve plan van Arthur Kamminga laat instellen. Wie is deze Arthur Kamminga? En wat beweegt een jonge Stadjer om zo intensief over de verkeersplannen in Groningen na te denken?
Jeanette van Houten (51) is al 12 jaar verpleegkundige op de afdeling obstetrie in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ze woont in Roden en rijdt meerdere malen per week naar het ziekenhuis. Jeanette draait verschillende diensten. "Bij een dagdienst parkeer ik altijd op de P+R bij Hoogkerk en met avond- en nachtdiensten rij ik de auto in de parkeergarage onder het ziekenhuis."