27 november 2018
Het is onjuist dat een van de gegadigden zich heeft teruggetrokken uit de aanbesteding. Er hebben drie gegadigden meegedaan aan de aanbestedingsprocedure: • Combinatie BAVO, bestaande uit KWS Infra BV, Van Hattum en Blankevoort BV en BAM Infra BV; • Combinatie Strukton - Mobilis VOF, bestaande uit Strukton Civiel Projecten BV en Mobilis BV; • Combinatie Herepoort i.o., bestaande uit Max Bögl Nederland BV, Züblin Nederland BV, Oosterhof Holman Infra BV, Koninklijke Sjouke Dijkstra BV, Roelofs Wegenbouw BV en Jansma Drachten BV. Na het indienen van de aanbiedingen heeft een beoordeling plaatsgevonden op basis van het principe Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Resultaat van de beoordeling was dat Combinatie Herepoort de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan.
27 november 2018
Thomas, om de werkzaamheden uit te kunnen voeren, zijn op verschillende plekken bij de ringweg bomen en houtopstanden gekapt. We proberen de leefbaarheid van de omgeving in de uitvoeringsperiode zo veel mogelijk op peil te houden. De verplaatsing van het verkeer naar de tijdelijke weg kan inderdaad leiden tot een beperkte toename van uitstoot, maar de luchtkwaliteit blijft aan de normen voldoen.
27 november 2018
Leon, afgelopen nacht zijn de bloembollen geplant.
26 november 2018
Jos, we hebben je vraag voorgelegd aan het waterschap. Zij geven het volgende antwoord: 'De vijf vijvers worden achter elkaar aan in één keer gebaggerd. Het is in alle opzichten (ecologisch en technisch) niet wenselijk om dit gefaseerd uit te voeren. Omdat de vijvers met elkaar gekoppeld zijn (via duikers), zou de baggerspecie van de ene vijver 'terugspoelen' in de andere vijver, waardoor we dan weer terug bij af zijn. Ecologische schade is bij baggerwerkzaamheden nooit helemaal te voorkomen, ook niet bij gefaseerd baggeren. We hebben in de voorbereiding onderzoek laten doen naar de aanwezige diersoorten. Dit onderzoeksrapport, inclusief aanbevelingen, is een leidraad bij het baggeren. Het afvissen van de vijvers voorafgaand aan het baggeren is al een maatregel om schade zo veel mogelijk te voorkomen. Daarnaast wordt een schuifboot ingezet om de baggerspecie, per vijver, naar één kant te schuiven. Dit is een van de meest diervriendelijkste baggermethoden. Verder geldt dat bij het baggeren een meter afstand gehouden wordt van de oevers. Juist de oevers herbergen heel veel kleinere dieren, maar ook planten blijven dan gespaard. Belangrijk is dat de vijvers bevolkt worden door algemene planten- en vissoorten en waterdiertjes. Deze organismen zijn overal in de buurt te vinden. Na het baggeren zullen de vijvers dan ook weer snel een (schonere en betere) plek bieden aan deze soorten.'
26 november 2018
Ja, dat klopt, het puin wordt afgevoerd via de ringweg.
23 november 2018
RK, Excuus voor onze late reactie. We weten niet helemaal zeker of we uw vraag goed begrijpen. Het is ook best ingewikkeld. We hebben daarom een nieuw kaartje gemaakt om de situatie voor fietsers zo goed mogelijk uit te leggen. Het kaartje vindt u https://www.aanpakringzuid.nl/plan/effecten/fietsverkeer (hier), helemaal onderaan de pagina. In de nieuwe situatie blijft het mogelijk om vanaf de Verlengde Lodewijkstraat rechtdoor de Esperantostraat over te steken (over de fietstunnel heen). Zo blijft de noord-zuidverbinding per fiets in stand. Het klopt dat door het verdwijnen van de Esperantokruising het straks niet langer mogelijk is om direct van de Verlengde Lodewijkstraat naar de Helperzoom te rijden. Dit komt door de hellingen die nodig zijn voor de ongelijkvloerse kruising. Via een S-vormige route (zie de pijlen op de kaart) kan men straks nog steeds het spoor kruisen, maar die is uiteraard langer en minder direct dan de huidige route. Er zijn echter vele alternatieven (zie de blauwe lijnen). De gemeente studeert momenteel op het plan om een directe fietsverbinding te maken van de Helperzoom richting de nieuwe stationsentree aan de zuidzijde van het spoor. Voor de fietsers richting het station is dit straks het alternatief. Voor de fietsers vanuit Helpman/Haren richting de (oostelijke) binnenstad loopt de snelste route via station Europapark. Vanuit Helpman/Haren richting UMCG is de Helperzoomtunnel de snelste route, en dan via de Oosterpoort.
21 november 2018
Hans, het klopt dat ook de voormalige noordbaan van de ringweg wordt geasfalteerd. Hier komt een tijdelijke weg voor het verkeer vanaf Julianaplein richting Hoogezand. Deze weg is nodig om de bouw van de verdiepte ligging mogelijk te maken. Als het verkeer van de huidige zuidbaan af is, kan dat deel van de ringweg worden afgebroken. Tot de verdiepte ligging klaar is, blijft het verkeer richting Hoogezand op de tijdelijke weg rijden.
20 november 2018
Vóór het inschuiven van de Helperzoomtunnel is al het vereiste bodemonderzoek gedaan. Omdat de grond zich anders gedroeg dan verwacht, is dit aanvullende bodemonderzoek uitgevoerd.
20 november 2018
De uitkomsten van de onderzoeken worden gebruikt bij het maken van het definitief ontwerp en het uitvoeringsontwerp. Het is nog niet bekend wanneer die ontwerpen gepresenteerd kunnen worden.
9 november 2018
M. Drijver, de reactie van ons verkeersdeskundige: 'De inrichting van de Griffeweg is aangepast om het verkeer van en naar de zijwegen beter af te wikkelen en de oversteekbaarheid van het fietsverkeer te verbeteren. Deze maatregelen hebben er inderdaad niet toe geleid dat de verkeersafwikkeling op de Griffeweg zelf is verbeterd. De dagelijkse optredende files op de Europaweg voor de toerit van de N7 richting het Julianaplein leiden namelijk tot extra verkeer op de Griffeweg, omdat deze weg het meest aantrekkelijk alternatief is. Na realisatie van Aanpak Ring Zuid is de verwachting dat de verkeersbelasting op de Griffeweg zal afnemen, omdat het verkeer dan meer gebruik gaat maken van de zuidelijke ringweg.'