23 september 2019
Je hebt gelijk, Marlieke, dat de Helperzoomtunnel voor voetgangers en ‘verkeer op langzame wielen’ niet een goed alternatief is. Als de Esperantokruising dicht gaat, duurt het nog een paar jaar voor de fietstunnel open kan. Dat komt omdat de fietstunnel voor een deel onder de huidige ringweg doorloopt. Pas als de verdiepte ligging klaar is (planning: 2024), kan de fietstunnel open. In de tussenliggende tijd heb je twee alternatieven, afhankelijk van waar je precies naar toe moet. Dat zijn het Herewegviaduct en de tunnel bij station Europapark. WIJ Rivierenbuurt in het Talmahuis is vanaf de Oosterpoort straks het beste te bereiken via het Herewegviaduct.
23 september 2019
Anne, we zien ook dat de situatie op de Waterloolaan nu niet ideaal is. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. De oplossingsrichtingen werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
23 september 2019
C K Wiersma, we zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. De oplossingsrichtingen werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
23 september 2019
Vanaf 26 augustus is parkeren langs de Waterloolaan niet meer toegestaan. Maar misschien bedoel je dat het soms zo druk is dat het autoverkeer stilstaat op de fietsstroken. Dat is inderdaad zo. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. We hebben uw opmerking ook meegenomen. De oplossingsrichtingen werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
23 september 2019
embo, we hebben de tekst aangepast. De route vanaf de Hereweg naar de Anna Paulownastraat is bedoeld voor bestemmingsverkeer. Verkeer vanuit het centrum richting Helperzoom (bijvoorbeeld DUO/Belastingdienst) adviseren we te rijden via Emmaviaduct-zuidelijke ringweg afrit Hereweg-Hereweg-Waterloolaan.
23 september 2019
Annet T, dank voor je reactie. Het is niet de bedoeling geweest de route die je noemt als doorgaande route te presenteren. We hebben de tekst aangepast. De route vanaf de Hereweg naar de Anna Paulownastraat is bedoeld voor bestemmingsverkeer. Verkeer vanuit het centrum richting Helperzoom (bijvoorbeeld DUO/Belastingdienst) adviseren we te rijden via Emmaviaduct-zuidelijke ringweg afrit Hereweg-Hereweg-Waterloolaan.
23 september 2019
Annie, we zien ook dat de situatie op de Waterloolaan nu niet ideaal is. Het is een tijdelijke situatie totdat de Esperantokruising dicht gaat. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. U was daar vorige week dinsdag ook bij aanwezig. Deze oplossingsrichtingen werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
19 september 2019
Ideeën zijn altijd welkom, Filip! Al bij de start van het project Aanpak Ring Zuid is afgesproken dat we een alternatieve verbinding maken voor autoverkeer tussen Helpman en Europapark, omdat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat op termijn dicht moet. Dat komt omdat er meer treinen gaan rijden tussen het Hoofdstation en station Europapark. Binnen ons project is deze autoverbinding dus een gegeven. De gemeente wil een directe autoverbinding tussen beide zijden van het spoor in stand houden. Het spoor is anders een te grote barrière in het zuiden van de stad. Tegelijk wil de gemeente ongewenst verkeer voorkomen in straten die daarvoor niet geschikt zijn. De vergelijking met Lewenborg en Beijum gaat niet op, omdat bij de aanleg van deze wijken al rekening is gehouden met een ontsluiting via de ringweg.
19 september 2019
Manuel, je bedoelt denk ik het stoplicht voor fietsers op de Hereweg ter hoogte van de Kempkensberg. Dat verkeerslicht staat vrijwel de hele tijd op groen. Het blijft hier staan gedurende de bouw van de verdiepte ligging omdat er werkverkeer langs moet. De andere verkeerslichten, bij de afrit van de ringweg en bij de Waterloolaan, zijn nodig voor de veiligheid. We begrijpen dat het voor fietsers irritant is. Als het hele project klaar is, zijn de op- en afrit bij de Hereweg verdwenen en gaan ook de verkeerslichten weg. Wat betreft de Waterloolaan: We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. Deze werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
19 september 2019
Marijn, net als een gewone afrit, alleen ligt hij er tijdelijk. We krijgen veel vragen binnen, daarom kan het even duren voor je antwoord krijgt.