17 november 2019
Michiel, zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
17 november 2019
Zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
12 november 2019
Thomas, inderdaad gebeurt er ook het een en ander aan de zijde van de Helperzoom. Het is echter lastig om hier een geschikte plek te vinden voor een webcam. Ook ontbreekt hier een goede stroomvoorziening. Het kan alleen door de webcam aan te sluiten op een aggregaat. Zo'n aggregaat geeft lawaai en het is niet een erg stabiele oplossing. Bij vaste webcams vinden we dat niet gewenst. Daarom houden we het bij de webcam aan de zijde van het Europapark.
8 november 2019
@Hoi: Excuus voor mijn late reactie. De plek van het zebrapad valt buiten ons project. Ik heb de vraag al enige tijd geleden aan de gemeente voorgelegd, maar daarop nog geen antwoord gekregen. Zodra ik daar een antwoord op krijg, laat ik het weten. Het is zoals eerder gezegd niet mogelijk de bouw van de Helperzoomtunnel te versnellen. De planning is dat de tunnel in april open gaat voor het verkeer.
8 november 2019
Dat is een goed punt, dat hadden we over het hoofd gezien. Inmiddels is de verlichting hersteld.
30 oktober 2019
Henk, je noemt verschillende voorbeelden waarin de fietser in jouw ogen wordt benadeeld ten opzichte van de automobilist. In het algemeen proberen we de ombouw van de ringweg zo uit te voeren dat de overlast voor iedereen zo veel mogelijk wordt beperkt. Overlast is bij dit grote project helaas onvermijdelijk, voor automobilisten en inderdaad ook voor fietsers. De Hereweg is een cruciale route voor auto- en busverkeer. We krijgen geen toestemming om het autoverkeer of het busverkeer hier voor langere tijd te stremmen. We zoeken een oplossing voor de tijdelijke omleiding voor de fietsers vanuit het centrum.
30 oktober 2019
Leon, dat stukje moet inderdaad nog. Dit staat in de planning voor december 2019. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/stand-van-zaken-intrillen-damwandplanken (recente artikel over de stand van zaken van de damwandplanken).
30 oktober 2019
Intussen zijn we weer bij. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/stand-van-zaken-intrillen-damwandplanken (recente artikel).
29 oktober 2019
Filip, zoals eerder gezegd: de gemeente wil dat er een directe autoverbinding blijft bestaan tussen Helpman/Coendersborg en de overzijde van het spoor. Zonder deze kruising (en later de Helperzoomtunnel) is het spoor een te grote barrière voor het autoverkeer in de zuidelijke wijken. Elke dag maken ongeveer 9.000 tot 10.000 motorvoertuigen gebruik van de spoorwegovergang. Dat is al enkele jaren zo. Het sluiten van deze spoorwegovergang zou betekenen dat dit verkeer van andere wegen gebruik moet maken. Er zijn twee alternatieve routes: Griffeweg - Zuiderpark - Stationsweg en de tijdelijke weg op de zuidelijke ringweg. Beide routes zitten aan de grens van hun capaciteit. Je indruk dat de route via de Waterloolaan vooral gebruikt wordt als sluiproute, komt niet overeen met onze bevindingen. Omdat de spoorwegovergang zo vaak dicht gaat voor de treinen, is de route via de Waterloolaan niet erg in trek om de zuidelijke ringweg te mijden. Het meeste verkeer dat in de huidige situatie gebruik maakt van de spoorwegovergang is bestemmingsverkeer uit bijvoorbeeld Helpman, Oosterpoort of het Europapark. Het is niet wenselijk om een dergelijke drukke spoorkruising te stremmen zonder dat we een goed alternatief voor dit bestemmingsverkeer beschikbaar hebben. Het alternatief is de Helperzoomtunnel, die in het voorjaar van 2020 open gaat, zo is de planning. Uit onze verkeerstelling in de Waterloolaan blijkt dat hier per dag 4.000 tot 4.500 motorvoertuigen doorheen rijden. Uit onze observaties blijkt dat veruit het meeste verkeer in oostelijke richting aan het einde van de Waterloolaan rechtsaf slaat richting DUO/Belastingdienst en Helpman. Van het verkeer dat op de Waterloolaan richting het westen rijdt (richting Hereweg) komt ongeveer de helft vanaf de spoorwegkruising en de andere helft vanaf de Helperzoom. Het sluiten van de Esperantokruising gaat daarom naar verwachting leiden tot een afname van het verkeer op de Waterloolaan. Zoals gezegd kan de spoorwegkruising pas dicht als de Helperzoomtunnel in gebruik is genomen.
24 oktober 2019
Arjan, je maakt een terechte opmerking. Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat de oprit Kempkensberg eerder zou worden afgesloten. Dat het toch is gebeurd, heeft ermee te maken dat het inschuiven van de Helperzoomtunnel niet volgens planning is gelukt. Het was de bedoeling de tunnel tijdens Hemelvaart 2018 op zijn plek te schuiven. De tunnel is uiteindelijk in de zomer van 2019 ingeschoven. We wilden destijds niet nog meer vertraging oplopen door op het inschuiven te wachten met werkzaamheden die wel uitgevoerd konden worden. Om die reden is besloten om het viaduct bij de Esperantostraat/Helperzoom gedeeltelijk te slopen. Als gevolg daarvan ging de oprit Kempkensberg definitief dicht.