5 februari 2020
Hans, ter hoogte van de Esperantokruising breidt Prorail het spoor uit van drie naar vier sporen. Vanwege de veiligheid sluit Prorail deze overweg. Op 3 april gaat de Helperzoomtunnel open, dan is een nieuwe route voor auto’s en fietsers beschikbaar. Een aantal weken daarna start Prorail al met de werkzaamheden aan het spoor. Omdat de Helperzoomtunnel open is, wordt de overgang op 3 april gesloten. Fietsers en voetgangers kunnen dan gebruik maken van verschillende mogelijkheden, zoals de fiets-/voetgangerstunnel onder het station Europapark, de Helperzoomtunnel en de Hereweg.
4 februari 2020
Uw verzoek hebben we inmiddels met u besproken.
29 januari 2020
Thomas, de bussen en hulpdiensten kunnen tijdens de werkzaamheden gewoon gebruik maken van de Hereweg. Er staat wel een verkeersregelaar bij, die een bus even kan tegenhouden op het moment dat er een damwandplank ingetrild wordt, vanwege de veiligheid.
15 januari 2020
Hoi Michael, wat vervelend dat je zo veel hinder hebt van de werkzaamheden. De geluidsoverlast komt onder andere door het verwijderen van de geluidsschermen. De werkzaamheden duren inderdaad nog tot eind januari. Daarna staan er meer nachtwerkzaamheden gepland. Het zijn steeds andere werkzaamheden en ook niet steeds op dezelfde plek, dus we kunnen niet goed aangeven hoeveel overlast jij daarvan kunt verwachten. We proberen de overlast voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken door overdag al kleine voorbereidende werkzaamheden uit te voeren. Als je je gegevens mailt naar info@aanpakringzuid.nl, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om te bekijken of we iets voor je kunnen betekenen.
14 januari 2020
Zie het antwoord hieronder.
14 januari 2020
@Tineke en Fokko: als je straks vanuit het westen naar de Boumaboulevard of de flats Stoker of de Brander gaat, neem je net als nu de afrit Europaweg. In de nieuwe situatie loopt deze afrit over de Europaweg heen en takt aan op de Herningweg. We hebben deze afrit veel langer gemaakt met het oog op de veiligheid. Zo is er een kleinere kans dat het verkeer op de afrit een rij vormt tot op de ringweg. Het verkeer kan aan het eind van de afrit linksaf richting Bornholmstraat en rechtsaf richting Europaweg. Om naar de Boumaboulevard te gaan, houd je aan het einde van de afrit rechts aan. Daarna kan het verkeer rechtsaf en linksaf de Europaweg op of rechtdoor naar de Boumaboulevard. Vanaf de Boumaboulevard kun je net als nu de parkeergarage bij de Jumbo in. Deze route is dus langer dan in de huidige situatie en je komt twee verkeerslichten tegen. De stoplichtloze afrit richting Europaweg zuid vervalt inderdaad. Hoe deze situatie is tijdens thuiswedstrijden van FC Groningen is nog niet precies bekend, maar de woningen aan de Boumaboulevard en de flats Stoker en Brander blijven altijd bereikbaar.
14 januari 2020
Peter, deze omleiding gaat via de Laan Corpus den Hoorn en staat aangegeven met borden (volg de borden met de 7). Je neemt op de A7 afrit 36. Dan ga je via de Laan Corpus den Hoorn naar de oprit A28 richting Julianaplein. Op het Julianaplein ja je linksaf en dan rechts aanhouden naar Ring West. Deze omleidingsroute staat ook beschreven in het https://www.groningenbereikbaar.nl/nieuws/werkzaamheden-bij-vrijheidsplein-in-januari (artikel over de werkzaamheden op de website van Groningen Bereikbaar).
20 december 2019
Nick, wat we schreven, klopt. De betonnen constructie voor de tunnel is in 2018 al geplaatst. Zoals je kunt zien op de https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/foto#modal-%2Fbeeld%2Ffoto%2Fhemelvaartwerkzaamheden-2018 (foto's van deze werkzaamheden), ligt deze aan de zuidkant van de Esperantokruising (zie bijvoorbeeld foto nummer 23). Na het plaatsen van dit tunneldeel hebben we tegen de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze loopt deels over de plek heen waar de tunnel komt. Daardoor is het nu helaas niet mogelijk de tunnel af te bouwen. Nog even voor de goede orde: het afsluiten van de Esperantokruising is niet het gevolg van het project Aanpak Ring Zuid. De kruising gaat dicht omdat hier in de toekomst meer treinen gaan rijden. Het maken van een vervangende tunnel onder het spoor door voor auto's en fietsers is aan het project Aanpak Ring Zuid toegevoegd. Aanvankelijk was het de bedoeling die tunnel op de plek van de Esperantokruising te leggen. Dat bleek niet goed inpasbaar. Toen duidelijk werd dat deze tunnel in het verlengde van de Helper Brink zou komen, is de wens ontstaan om op de plek van de spoorwegkruising een fietstunnel aan te leggen. Deze wens was een van de drie optimalisaties in het plan voor Aanpak Ring Zuid. Na de aanbesteding, in 2018. is besloten dat ook deze optimalisaties kunnen worden uitgevoerd. Het project Aanpak Ring Zuid zorgt er dus voor dat er een fietsverbinding op deze plek blijft bestaan.
20 december 2019
Daar heb je gelijk in Michiel. We hebben de tekst aangepast en directe linkjes naar de brieven in de bibliotheek gemaakt.
20 december 2019
De link leidt naar onze bibliotheek. De brief staat rechts, onder het kopje 'Brieven van GS provincie Groningen'.