6 maart 2020
In welke fase bedoel je, Thomas? In de eindsituatie?
5 maart 2020
Anja, ja, de fietersbrug over het kanaal, de Muntingbrug, blijft bestaan.
4 maart 2020
Embo, we begrijpen je zorgen over de verkeersveiligheid, maar we vallen in herhalingen. Wij hebben niet de bevoegdheid om fietsers tegen te houden die de omleidingsroute negeren. De reden dat de busbaan onder het viaduct nog niet open is voor fietsers, ligt aan het tekort aan programmeurs die de verkeerslichten opnieuw kunnen inregelen. We vinden het zelf ook vervelend dat het zo lang duurt. Heb je verder nog vragen, opmerkingen of suggesties over deze situatie, dan nodigen we je uit voor een gesprek met een van onze verkeerskundigen. Stuur hiervoor een mail met je gegevens naar info@aanpakringzuid.nl.
27 februari 2020
Hoi Lau, het zand aanvoeren via het water hebben wij bij deze locatie inderdaad wel overwogen. Maar binnen het hele project willen wij zo veel mogelijk zand hergebruiken. Zo komt het zand voor de Brailleweg grotendeels bij de verdiepte ligging vandaan. Dat kunnen we niet per schip verplaatsen. Daarnaast moet je voor het aanvoeren van zand via het water aparte kades aanleggen voor het laden en lossen. Omdat het zand vanaf verschillende locaties komt en alleen bij de Brailleweg gelost kan worden, is dit logistiek niet efficiënt in te passen.
25 februari 2020
@Roelf, de huidige afrit van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf Julianaplein) naar de Europaweg kan de hoeveelheid verkeer nu al niet goed aan. Voor de verkeerslichten staan regelmatig lange rijen wachtende auto’s, waardoor files ontstaan tot op de ringweg. Dit is een onveilige situatie. In de toekomst komt er alleen maar meer verkeer, is de verwachting. Daarom wordt de afrit aangepast. In de nieuwe situatie is de afrit veel langer. Ook de Europaweg wordt steeds drukker. In de nieuwe situatie wordt dit verkeer gesplitst. Het verkeer richting Sontweg en Sontplein (zoals klanten van Ikea en Bauhaus) kunnen dan direct naar de Bornholmstraat. De positie en vormgeving van de nieuwe afrit hangt ook samen met de verdiepte ligging. Het is onveilig om kort na een deksel het verkeer te laten splitsen. Dor dit nieuwe ontwerp ligt de splitsing pas enkele honderden meters na het uitrijden van de verdiepte ligging.
25 februari 2020
Chris, de damwandplanken onder het spoor zijn al in mei 2018 ingetrild. Het klopt dat er komende mei weer een treinvrije periode aankomt. Helaas is het voor het project Aanpak Ring Zuid niet mogelijk in deze periode aan of bij het spoor te werken. Onze werkzaamheden zijn niet te combineren met de werkzaamheden die ProRail laat uitvoeren. In een volgende treinvrije periode moeten vlak bij het spoor nog een aantal damwandplanken worden ingetrild, waarna we een voorgebouwd ‘deksel’ over de damwanden op zijn plek schuiven. Hier wordt vervolgens het spoor overheen teruggebouwd. Hierna kunnen we onder dit ‘deksel’ verder werken aan de bouwkuip voor de verdiepte ligging. Wanneer deze treinvrije periode precies is, wordt momenteel overlegd met ProRail.
25 februari 2020
Jos, een deel van het zand is afkomstig uit de bouwput van de verdiepte ligging. Het uitgangspunt is om het zand dat vrijkomt bij dit project, zo veel mogelijk elders in het project te gebruiken.
18 februari 2020
J.D., langs de Bornholmstraat ligt al een vrijliggend fietspad voor fietsers in beide richtingen. Deze fietsverbinding blijft intact. Het fietspad langs de Europaweg wordt een extra verbinding.
17 februari 2020
Beste Bewoner Oosterpoort, hieronder onze antwoorden. 1. Nee, rondom de Esperantokruising zijn nog niet alle damwandplanken ingetrild. Dit voorjaar gaan we aan de slag bij de toegangsweg van DUO/Belastingdienst. Een deel van de damwandplanken bij De Frontier/Verlengde Meeuwerderweg zit ook nog niet op z’n plek. Onder het spoor zijn de damwandplanken al wel ingetrild. In de omgeving van de Meeuwerderbaan, de H.L. Wichersstraat en (Oude) Winschoterdiep zitten de meeste damwandplanken al in de grond. Nadat we een deel van het Oude Winschoterdiep hebben gedempt, kunnen we het laatste stukje van de oude ringweg afbreken en op deze plek de damwandplanken intrillen. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/voortgang-damwandplanken-intrillen-tussenwanden-kempkensberg (voorgangsartikel). 2. Op 3 april 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat om veiligheidsredenen voorgoed dicht. Doordat hier een vierde spoor wordt aangelegd, gaan er meer treinen rijden. Daarom mag deze overgang niet open blijven. Het exacte tijdstip van sluiten van de Esperantokruising kunnen we nu nog niet aangeven, dat hangt samen met de planning van de werkzaamheden die dag. Fietsers, auto’s en bussen kunnen vanaf 3 april gebruik maken van de Helperzoomtunnel. 3. Ja, we gaan na 3 april het verkeer monitoren, samen met Groningen Bereikbaar. 4. Op welke wijze bedrijven en werknemers worden geïnformeerd, bespreken we met Groningen Bereikbaar.
12 februari 2020
Willem, het eenrichtingsverkeer in de Helper Brink is juist bedoeld om sluipverkeer in de wijk tegen te gaan. Vooruitlopend op de aanleg van de Helperzoomtunnel zijn tussen mei en augustus 2016 verkeersmaatregelen genomen in de wijk. De maatregelen stonden beschreven in het inrichtingsplan voor Helpman/Coendersborg van september 2014. Het plan bestond onder andere uit het omdraaien van rijrichtingen, het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur en het veiliger maken van oversteekplekken. Deze maatregelen ontmoedigen doorgaand verkeer, maar houden de bestemmingen in de wijk bereikbaar. Ook beperken de maatregelen verkeer rond kwetsbare plekken in de wijk, zoals de omgeving van de scholen bij de Helper Brink.