15 april 2020
Geachte heer of mevrouw Bergsma, bedankt voor uw reactie. Als u uw contactgegevens mailt naar info@aanpakringzuid.nl, nemen we contact met u op om uw situatie te bespreken.
15 april 2020
Tim, ook jouw reactie hebben we doorgegeven aan de gemeente. Zie ook het https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/jaap-valkema-gemeente-groningen-over-de-fietsroute-langs-de-helperzoom (interview met Jaap Valkema van de gemeente Groningen over de route Groningen-Haren), dat we zojuist op deze website hebben geplaatst.
15 april 2020
Annet, we hebben je reactie doorgegeven aan de gemeente. Zie ook het https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/jaap-valkema-gemeente-groningen-over-de-fietsroute-langs-de-helperzoom (interview met Jaap Valkema van de gemeente Groningen over de route Groningen-Haren), dat we zojuist op deze website hebben geplaatst.
15 april 2020
A. Smit, we hebben uw reactie doorgegeven aan de gemeente. Zie ook het https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/jaap-valkema-gemeente-groningen-over-de-fietsroute-langs-de-helperzoom (interview met Jaap Valkema van de gemeente Groningen over de route Groningen-Haren), dat we zojuist op deze website hebben geplaatst.
9 april 2020
Erik, hier de antwoorden op je vragen. 1. Voorop staat dat de aanleg van de verdiepte ligging veilig en beheerst moet gebeuren. De aanbevelingen van Deltares zijn door Combinatie Herepoort opgevolgd en maken deel uit van het definitief ontwerp van de bouwkuip. Dit geldt ook voor de aanbevelingen over de pompproeven. Afgelopen winter is een uitgebreide pompproef uitgevoerd aan de Kempkensberg. Daarnaast is het netwerk van peilbuizen verruimd, met meer en diepere peilbuizen. 2. Ook de aanbevelingen van Deltares over de zettingsrisico’s zijn opgevolgd. Om zettingsrisico’s te beheersen, is de uitvoeringsmethodiek aangepast. In het oostelijke deel van de bouwkuip wordt onderwaterbeton toegepast; in het westelijke deel vindt bemaling plaats. 3. Er is aanvullend onderzoek uitgevoerd bestaande uit de pompproef aan de Kempkensberg, aanvullende sonderingen, het bijplaatsen van peilbuizen en het uitvoeren van samendrukkingsproeven. 4. Helpman en de Herewegbuurt zijn gefundeerd op de Hondsrug. Hier zijn geen zettingsgevoelige grondlagen aanwezig, maar wel zeer onsamendrukbare keileem. Hierdoor is het risico op zettingen als gevolg van stijghoogteverlaging vrijwel nihil. Toch wordt tijdens het werk door middel van monitoring gecontroleerd op grondwaterstandsdaling en eventuele zettingen. 5. Uit de pompproeven bleek dat bemaling nihil effect heeft op de grondwaterstand. Toch wordt de grondwaterstand tijdens het werk nauwkeurig gemonitord. Mochten er zich onverwachte situaties voordoen, dan worden maatregelen getroffen en het werk aangepast. Als je meent schade te hebben, kun je dat melden bij Combinatie Herepoort. Meer informatie over de aanleg van de verdiepte ligging lees je in ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/hoe-dan/de-bouwkuip-aanleggen-voor-de-verdiepte-ligging-hoe-dan (nieuwe artikel 'De bouwkuip aanleggen voor de verdiepte ligging? Hoe dan?’).
8 april 2020
Klopt helemaal, ik heb het aangepast. Dank voor je oplettendheid!
7 april 2020
Kees, de vuilniswagens en ander materieel van de gemeente hebben een algemene ontheffing in de stad. Bijvoorbeeld om tegen de richting in te rijden, over busbanen te rijden of in dit geval door de Helperzoomtunnel te rijden. Dit is vanwege het werk wat zij doen en de locaties waar zij moeten kunnen komen, om zo de stad schoon, heel en veilig houden. De gemeentelijke medewerkers gaan terughoudend met het gebruik van de Helperzoomtunnel om.
6 april 2020
Dag dhr De Boer, door het sluiten van de spoorwegovergang Esperantokruising en het openen van de Helperzoomtunnel verandert er inderdaad het een en ander in de fietsroutes in de stad. De inrichting van de kruisingen die u benoemt, is de verantwoordelijkheid van de gemeente Groningen. We hebben voor u bij de gemeente navraag gedaan en dit is de reactie. Voor de nieuwe kruising Helperzoom-Helper Brink heeft de gemeente samen met de fietsersbond uitgebreid (simulatie)studie gedaan naar de meest optimale fietsoversteek. Daarbij zijn veel verschillende varianten de revue gepasseerd (fietser in de voorrang, fietsers uit de voorrang, verkeersregelinstallaties etc.). De huidige variant kwam na zorgvuldige afweging als meest verkeersveilige uit de bus en is daarom door de gemeenteraad verkozen. De nieuwe situatie voor fietsers is overigens nog niet helemaal gereed. De gemeente gaat het deel van de Helperzoom ten noorden van de Helper Brink versmallen en inrichten als 30 km/uur-gebied. Dit noordelijke deel van de Helperzoom wordt zo ingericht dat de fietser volop de ruimte krijgt en de automobilist er zich te gast voelt. De gemeente heeft op dit moment geen plannen om de aansluitingen van de fietspaden bij station Europapark aan te passen. Wel is de gemeente van plan het kruispunt Verlengde Lodewijkstraat-Boumaboulevard-Helperpark aan te passen. Hier zijn de voorbereidingen voor gestart. De gemeente houdt de verkeersdrukte en de verkeersveiligheid op de gewijzigde fietsroutes in de gaten en zal als het nodig is maatregelen nemen.
6 april 2020
Koen, dat is Hydrospear, een grondcoating waarin graszaad zit verwerkt. Zo spoelt het talud niet uit en krijgen we een mooi groen grastalud.
3 april 2020
Erik, de beantwoording van je vragen kost even wat tijd. We zijn ermee bezig.