27 oktober 2020
Excuus voor mijn late antwoord. Bij de bouw van het westelijke deel van de verdiepte ligging passen we inderdaad bemaling toe. Dit betekent dat het grondwater in de bouwkuip wordt weggepompt. Dit water wordt geloosd in het Oude Winschoterdiep, dus inderdaad in het oppervlaktewater. Aan de oostkant van het spoor passen we vooral onderwaterbeton toe. Daar wordt geen water weggemalen.
27 oktober 2020
Herman, sorry voor mijn late reactie. Het klopt dat de voormalige fietstunnel niet in het verlengde lag van de Leonard Springerlaan. Toch moest de tunnel worden gesloopt. De tunnel lag binnen het werkgebied waarin de nieuwe onderdoorgang wordt gebouwd.
27 oktober 2020
We hebben het bovenste kaartje 'omgedraaid'.
26 oktober 2020
Martin, excuus voor mijn late recatie. In dit https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/slimme-vraag/slimme-vraag-waar-gaat-de-afgegraven-grond-naar-toe (artikel) vind je meer info over de afgegraven grond. Hoeveel kuub er in totaal wordt afgegraven voor de verdiepte ligging, daar ben ik nog niet achter. Dat zoek ik nog uit.
23 oktober 2020
Onno, ik ben het met je eens, ik was zelf ook in de war geraakt. De twee afbeeldingen die je noemt, zijn voor verschillende doeleinden gemaakt. Nu ze in één artikel samenkomen, valt dit verschil op. Ik ga het aankaarten.
23 oktober 2020
Arnold, de 50 km/uur aan het begin van de oprit heeft te maken met de afrondende werkzaamheden en invoegend bouwverkeer. Op de foto's bij dit artikel is dit tijdelijke bord te zien. Het geldt maar voor een kort stukje van de oprit. Op de bovenste foto zie je rechts (ongeveer op de plek waar de grijze auto rijdt) het bord dat aangeeft dat de snelheidsbeperking eindigt. Vanaf daar mag je 100 km/uur rijden.
23 oktober 2020
Leo, verkeer uit de richting Hoogezand wordt omgeleid via de rotondes bij Hoogkerk, verkeer uit Assen via Laan Corpus den Hoorn. Inderdaad hebben we gisteren een artikel geplaatst met een https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/volop-activiteit-rond-vrijheidsplein-rest-dit-jaar (overzicht van de werkzaamheden rond het Vrijheidsplein).
20 oktober 2020
Marjo, excuus, ik heb je een verkeerd antwoord gegeven. Het tijdelijke fietspad loopt bij de ringweg wel degelijk binnen de damwanden van de bouwkuip. Dit kan omdat dit het uiteinde van de verdiepte ligging is, waar de ringweg straks weer omhoog komt. Op deze plek hoeven we de komende periode niet direct te gaan graven/bouwen. Ik zal het artikel hier ook op aanpassen.
19 oktober 2020
Marjo, dat klopt. De fietsers rijden om de bouwkuip heen en fietsen dan langs de ringweg weer terug naar de onderdoorgang.
14 oktober 2020
Het klopt dat fietsers op het fietspad Bornholmstraat bij de Kotkastraat nu voorrang moeten verlenen aan het kruisende autoverkeer. De gemeente heeft deze situatie gewijzigd vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid. Op het kruispunt vonden veel ongevallen met fietsers plaats. Uit onderzoek bleek dat dit kwam doordat de fietsers niet goed zichtbaar waren voor het verkeer dat de Kotkastraat verlaat. De auto’s stellen zich hier in twee rijen op: voor linksaf en voor rechtsaf. Wanneer op beide opstelstroken een auto staat te wachten, belemmeren ze elkaars uitzicht. Dit is risicovol, ook omdat het fietspad tweerichtingsverkeer heeft. Het probleem was dus niet dat automobilisten geen voorrang wilden geven, maar dat ze dat niet altijd konden. Het kruispunt tussen de Herningweg en de Bornholmstraat wordt niet aangepast. Dit kruispunt is overzichtelijker dan het kruispunt bij de Kotkastraat. Op de Herningweg heeft het autoverkeer maar één rijstrook. Bij de omleiding bij het Bornholmstraatviaduct moeten fietsers straks om rechtdoor te gaan inderdaad acht keer een rijbaan oversteken. Dat komt omdat fietsers het viaduct straks aan de oostkant passeren, terwijl het fietspad aan de westkant van de weg ligt. Er worden verkeersborden geplaatst om automobilisten te waarschuwen dat er fietsers oversteken. Ook staan er vier weken lang tekstborden dat de situatie is gewijzigd.