29 juni 2020
Het klopt dat er een pompkelder onder de verdiepte ligging komt. Dit is ter hoogte van de H.L. Wichersstraat. Op dit moment zijn we op deze plek bezig met https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/kanonskogels-voor-bommen-berend-gevonden-bij-archeologisch-onderzoek-hl-wichersstraat (archeologische opgravingen) naar de oude https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/toen-straks/toen-houtzaagmolen-de-zaayer (houtzaagmolen De Zaayer). De toekomstige pompkelder vangt het regenwater op dat de verdiepte ligging binnenstroomt. Dus alleen het water van de zuidelijke ringweg ter hoogte van de verdiepte ligging en natuurlijk waar de weg al schuint begint af te lopen. Er kan 2230 m3 water in de pompkelder. De pompkelder bestaat uit twee delen: de ‘first-flush’ en de waterkelder. In de ‘first-flush’ komt het eerste deel van de regenbui terecht. Dit water wordt gezien als vuil omdat dit bijvoorbeeld ook zand en vuil kan bevatten. Dit water wordt naar het riool afgevoerd. Een zandvang in de ‘first-flush’ zorgt ervoor dat het zand en vuil bezinken. Het tweede en het grootste deel is de waterkelder. Deze is inderdaad gescheiden van de ‘first-flush’ door een wand. Als het water te hoog komt te staan in de first-flush, loopt dit water over de wand automatisch de waterkelder in. Dit water is schoon en wordt geloosd op het schoonwaterriool. Waar dit riool naartoe gaat lopen, is op dit moment nog niet bekend. Mogelijk komt dit water in het Oude Winschoterdiep terecht en niet in de skivijver.
24 juni 2020
Marco, er is inderdaad op dit moment nog niet veel actie te zien op de webcam bij de Brailleweg. Binnenkort starten hier nieuwe werkzaamheden. We gaan hier het nieuwe viaduct bouwen, het verdiepte fietspad aanleggen en ook de nieuwe oprit naar de A28.
24 juni 2020
Hoi Doeke, RSS is al aanwezig voor normale nieuwsberichten. De RSS is te bereiken via https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/rss (https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/rss). Voor de duidelijkheid hebben we in het footermenu (helemaal onderaan elke pagina) een kopje RSS toegevoegd. Dank voor je foutmelding, die hebben we opgelost.
15 juni 2020
Dion, de verdiepte ligging bouwen we in veertien compartimenten. Zodra een compartiment klaar is, kunnen we daarin gaan werken. We hoeven niet te wachten tot alle compartimenten klaar zijn. Op sommige plekken zijn we al begonnen met uitgraven, maar nog niet zo diep dat we kunnen gaan bemalen. Daar is ook de vergunning voor nodig die nu is verleend.
15 juni 2020
Jazeker, Gerrit! Dat komt doordat we het verkeer dat nu nog via de Europaweg rijdt, gaan splitsen. Het verkeer richting UMCG en het oosten van de binnenstad, gaat in de nieuwe situatie aan het eind van de afrit rechtsaf richting de Europaweg. Het verkeer richting de winkels op en nabij Sontweg en Sontplein, kan straks bij de afrit links af gaan, richting de Bornholmstraat. Zo zorgen we ervoor dat de Europaweg niet dichtslibt.
8 juni 2020
Stijn, in de toekomstige situatie is de afsluiting van het water vergelijkbaar met hoe het was voor de start van de werkzaamheden. Er blijft een vaste brug over het Oude Winschoterdiep liggen. Alleen lage bootjes kunnen er onderdoor. Het water is hier straks minder dan een meter diep.
Start vervanging viaduct over de Paterswoldseweg; Laan van de Vrede half jaar dicht voor autoverkeer
2 juni 2020
Hans, het is wat Robin ook zegt. Het viaduct over de Paterswoldseweg is een onderdeel van de N7/zuidelijke ringweg. Het nieuwe viaduct komt ongeveer op dezelfde plek als het bestaande viaduct. Daar rijdt dagelijks veel verkeer overheen, vanuit en naar de richting Drachten. We kunnen het viaduct niet zomaar een jaar afsluiten voor verkeer. Daarom bouwen we eerst een tijdelijk viaduct naast het bestaande viaduct. Zodra het verkeer daar overheen rijdt, kunnen we het bestaande viaduct afbreken en op die plaats het nieuwe viaduct bouwen. In het artikel hierboven zie je hoe we dat gaan doen.
2 juni 2020
Nick, de bypass mag door de wegbeheerder alleen worden opgesteld met de juiste bebording. Dit om te voorkomen dat lokaal, langzaam verkeer, zoals trekkers, onverhoopt op de A7 terechtkomt. Door een fout in de planning is de bestelling van de juiste bebording niet tijdig gedaan. Er is wel gekeken naar tijdelijke maatregelen, maar deze voldeden niet aan de gestelde eisen. De bebording (en de juiste portalen om de borden aan op te hangen) is ondertussen besteld. De verwachting is dat de bebording in september geplaatst kan worden, waarna ook de bypass opengesteld wordt.
25 mei 2020
Henk, ik heb je vragen voorgelegd aan onze verkeerskundige. Zijn reactie: Uniformiteit in 30 km/uur-inrichtingen is er inderdaad vaak niet. Dat is veelal historisch zo gegroeid. 30 km/uur-zones bestaan pas sinds halverwege jaren 90, daarvoor was alles 50 km/uur of een woonerf (15 km/uur). De inrichting van de weg wordt vaak bepaald door de (ruimte in de) omgeving. Het is wel zo dat uit de inrichting van de weg de maximumsnelheid moet volgen. In de wet is geregeld dat in een 30 km/uur-zone verkeer van rechts altijd voorrang heeft. Uitzondering hierop vormen busroutes en hoofdfietsroutes. Daarom zijn in de Oosterpoort alle zijwegen op de Meeuwerderweg aangesloten met een uitritconstructie. Op deze manier heeft de bus voorrang. In principe horen in 30 km/uur-zones geen voetgangsoversteekplaatsen thuis. Er zijn echter genoeg plekken in de stad aan te wijzen waar op deze regel een uitzondering wordt gemaakt. De verkeersmaatregelen die de gemeente in Helpman heeft genomen, komen voor een deel voort uit het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur op de Helper Brink en De Savornin Lohmanlaan. De maatregelen hebben ook te maken met het wijzigen van rijrichtingen en het instellen van eenrichtingsverkeer. De drempelconstructies op de Helperzoom zijn bedoeld om de maximumsnelheid van het verkeer op of onder de 50 km/uur te houden. Combinatie Herepoort heeft de tijdelijke inrichting van de wegen (Waterloolaan, kruispunt Esperantostraat-Verlengde Lodewijkstraat) zo veel mogelijk aan laten sluiten bij de omliggende wegen. De inrichting hiervan is met de gemeente afgestemd. Op de Waterloolaan is gekozen voor een tijdelijke weginrichting omdat het hier tot aan de definitieve sluiting van de Esperantokruising drukker zou zijn. In overleg met de omwonenden is hier gekozen voor asfaltverharding met fietsstroken, hoewel dit eigenlijk niet bij een 30 km/uur-inrichting past. In de eindsituatie komen hier weer klinkers in plaats van asfalt en verdwijnen de fietsstroken. Op de Verlengde Lodewijkstraat en de Meeuwerdeweg blijft het asfalt liggen. Dat heeft te maken met de bus die hier rijdt en ook vanwege de aansluiting op de omliggende wegen.
20 mei 2020
Ja, Piet, dat klopt helemaal!