18 november 2020
Vincent, het formele antwoord is dat dit kruispunt buiten de reikwijdte van het project Aanpak Ring Zuid valt. Uit het verkeersonderzoek dat voor het opstellen van het Tracébesluit (2014) is uitgevoerd, blijkt dat dit kruispunt geen knelpunt wordt. Daarom is er in ons project geen geld voor beschikbaar. Voor zover ons bekend heeft ook de gemeente geen plannen om iets aan dit kruispunt te veranderen. Een rotonde lijkt op deze locatie overigens moeilijk inpasbaar, vanwege de hoogspanningsmasten en het kort erop gelegen kruispunt met de Osloweg. Aan het einde van de afrit Europaweg komen inderdaad verkeerslichten.
18 november 2020
Sander, op de https://www.aanpakringzuid.nl/damwand (damwandenkaart) is het stuk voor De Frontier al geel (afgerond). Wat nog wel moet, is het stukje tussen De Frontier en het spoor, dus onder de Verlengde Lodewijkstraat door. Dit geldt zowel voor de noord- als de zuidwand. Die stukjes zijn op de kaart nog rood. Het is soms een beetje priegelwerk op zo'n kaart, hopelijk is het zo duidelijk.
16 november 2020
Bert, excuus voor mij late reactie. Het klopt, je eerste vraag is inmiddels beantwoord. Dit is eerder deze maand gedaan. Voor het zuidelijke landhoofd staat het storten gepland voor week 51. Het brugdek wordt niet hier gebouwd, maar bestaat uit prefab liggers. Deze worden waarschijnlijk in januari 2021 geplaatst. De planning is dat het nieuwe viaduct in het derde kwartaal van 2021 klaar is. De hele planning is onder voorbehoud en kan door bijvoorbeeld de coronamaatregelen worden beïnvloed.
10 november 2020
Maria, dank voor je melding. Ik heb het doorgegeven. Hopelijk is het inmiddels opgelost.
3 november 2020
Dion, we kijken op deze website niet te ver vooruit omdat de ervaring is dat planningen wel eens wijzigingen ondergaan. Veel werkzaamheden zijn van elkaar afhankelijk. Vertraging bij de ene werkzaamheid leidt vaak tot het opschuiven of in een andere volgorde uitvoeren van andere werkzaamheden. We hebben de goede gewoonte om aan het eind van het jaar, in ons jaaroverzicht, een doorkijkje op te nemen naar het volgende jaar. Los hiervan, zorgen we er altijd voor dat we ruim voor de start van bepaalde werkzaamheden de direct omwonenden en (in samenwerking met Groningen Bereikbaar) de weggebruikers informeren.
3 november 2020
Lars, voor de doorstroming op de westelijke ringweg zou het inderdaad beter zijn als de verkeerslichten nu al verdwijnen. Maar zonder verkeerslichten kan het verkeer vanaf de Leonard Springerlaan niet de ringweg op en omgekeerd. Onder andere vanwege MartiniPlaza is het belangrijk dat er een aansluiting op de Leonard Springerlaan blijft bestaan. In ons project passen we deze kruising aan, zodat de verkeerslichten verdwijnen én de Leonard Springerlaan een aansluiting houdt op de ringweg.
3 november 2020
Sander, inderdaad kan het verkeer richting oostelijke ringweg ook de route via knooppunt Westerbroek nemen. De Sontbrug is indertijd (2015) aangelegd onder andere om de zuidelijke ringweg te ontlasten, ook tijdens de bouwperiode. Daarom hebben we ook deze route benoemd. Wat de meest gunstige route naar de oostelijke ringweg is, is uiteraard ook afhankelijk van je vertrekpunt. Als je vanaf de Griffeweg/Sontweg of UMCG komt, is de route via Sontbrug (of Damsterdiep) sneller. Als je vanaf de Boumaboulevard (Europapark) komt, is de route via de Europaweg/oude A7 waarschijnlijk sneller.
29 oktober 2020
Maarten, om de nieuwe op- en afrit bij de Europaweg te kunnen bouwen, hebben we deze ruimte inderdaad nodig. Bij de ombouw van de ringweg is hinder, zowel voor omwonenden als voor het verkeer, helaas onvermijdelijk. Samen met Groningen Bereikbaar proberen we de hinder voor het verkeer te beperken. Een alternatieve route vanuit Helpman is door de Helperzoomtunnel, naar de Europaweg en dan via de Sontweg en de Sontbrug naar de oostelijke ringweg.
28 oktober 2020
Cornelus, via onze voortgangsrapportages (die kunt u vinden in de bibliotheek op deze website) rapporteert projectorganisatie Aanpak Ring Zuid aan Provinciale Staten en gemeenteraad. De uitvoeringsdocumenten van Combinatie Herepoort maken hier geen deel van uit. De gesprekken over de financiën lopen nog. Hierbij gaat zorgvuldigheid voor snelheid. Het aantal ankers per dag varieert, afhankelijk van de omstandigheden. Hier is geen exact aantal van te geven.
27 oktober 2020
Herko, excuses voor mijn late reactie. Deze tunnel voor fietsers en voetgangers kan pas worden gebouwd nadat de tijdelijke weg aan de noordkant van de ringweg is afgebroken. De fundamenten voor de tijdelijke weg staan namelijk op de locatie van de toekomstige fietstunnel. Het afbreken van de tijdelijke weg kan pas nadat de verdiepte ligging in gebruik is genomen. De planning hiervoor is 2024. De fietstunnel wordt dus zeker niet voor 2024 gebouwd.