Combinatie Herepoort gaat in de laatste weken van het jaar een deel van een betonnen doosconstructie onder de zuidelijke ringweg slopen, ter hoogte van de Verlengde Meeuwerderweg. Voor omwonenden brengt dit geluidshinder met zich mee. Het sloopwerk gebeurt overdag, het afvoeren van het puin moet in de nachten. Het verkeer ondervindt geen grote hinder van de werkzaamheden.
De aanvullende bodemonderzoeken voor de Helperzoomtunnel zijn bijna afgerond. Het inschuiven van deze tunnel onder het spoor moest in het Hemelvaartweekend op het laatste moment worden afgeblazen omdat de bodem zich anders gedroeg dan verwacht. Waarom heeft het bodemonderzoek zo lang geduurd?
Alle vijf vijvers aan de Hora Siccamasingel in De Wijert worden vanaf 26 november gebaggerd. Aanleiding hiervoor is de verplichting van Aanpak Ring Zuid om de noordelijkste van de vijf vijvers meer geschikt te maken voor vleermuizen. Waterschap Hunze en Aa’s, de beheerder van de vijvers, voert de werkzaamheden uit.
Combinatie Herepoort plaatst sinds begin november bij de H.L. Wichersstraat en de Kempkensberg in totaal twaalf proefpalen als voorbereiding op de bouw van de verdiepte ligging. Daarbij wordt gemeten hoeveel opwaartse druk de palen aankunnen. De uitkomsten worden gebruikt bij het maken van het uitvoeringsplan. Het onderzoek duurt tot 23 november.
Omwonenden van de Brailleweg geven Aanpak Ring Zuid een 6,7 voor de communicatie rond werkzaamheden. Dat is een van de uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek dat we in augustus/september hebben laten uitvoeren door Buro Arjaans. Het onderzoek leert ons hoe we de communicatie met de omwonenden kunnen verbeteren.
Automobilisten mogen vanaf 18 november weer 70 km/uur rijden op de zuidelijke ringweg van Groningen vanaf knooppunt Euvelgunne naar het Julianaplein. Nu is de maximumsnelheid hier nog beperkt tot 50 km/uur. Voor het aanpassen van de bebording en onderhoudswerk gaat dit deel van de zuidelijke ringweg dicht in de nachten van 16 op 17 november en van 17 op 18 november. Het verkeer wordt zo veel mogelijk omgeleid via de oostelijke, noordelijke en westelijke ringweg. In de andere richting blijft de weg gewoon open.
We merken dat het voor veel mensen niet duidelijk is wat er nu gebeurt bij het project Aanpak Ring Zuid. Al liggen voor het oog van de buitenwereld de grote werkzaamheden stil, achter de schermen wordt er hard gewerkt. De kleinere werkzaamheden waar al toestemming voor is gegeven, worden ook uitgevoerd. Omgevingsmanagers Bert Kramer (van aannemer Combinatie Herepoort) en Marco Sanders (van opdrachtgever Aanpak Ring Zuid) geven in een gesprek bij een kop koffie antwoorden op vragen over de huidige situatie.