3 november 2020
Sander, inderdaad kan het verkeer richting oostelijke ringweg ook de route via knooppunt Westerbroek nemen. De Sontbrug is indertijd (2015) aangelegd onder andere om de zuidelijke ringweg te ontlasten, ook tijdens de bouwperiode. Daarom hebben we ook deze route benoemd. Wat de meest gunstige route naar de oostelijke ringweg is, is uiteraard ook afhankelijk van je vertrekpunt. Als je vanaf de Griffeweg/Sontweg of UMCG komt, is de route via Sontbrug (of Damsterdiep) sneller. Als je vanaf de Boumaboulevard (Europapark) komt, is de route via de Europaweg/oude A7 waarschijnlijk sneller.
29 oktober 2020
Maarten, om de nieuwe op- en afrit bij de Europaweg te kunnen bouwen, hebben we deze ruimte inderdaad nodig. Bij de ombouw van de ringweg is hinder, zowel voor omwonenden als voor het verkeer, helaas onvermijdelijk. Samen met Groningen Bereikbaar proberen we de hinder voor het verkeer te beperken. Een alternatieve route vanuit Helpman is door de Helperzoomtunnel, naar de Europaweg en dan via de Sontweg en de Sontbrug naar de oostelijke ringweg.
28 oktober 2020
Cornelus, via onze voortgangsrapportages (die kunt u vinden in de bibliotheek op deze website) rapporteert projectorganisatie Aanpak Ring Zuid aan Provinciale Staten en gemeenteraad. De uitvoeringsdocumenten van Combinatie Herepoort maken hier geen deel van uit. De gesprekken over de financiën lopen nog. Hierbij gaat zorgvuldigheid voor snelheid. Het aantal ankers per dag varieert, afhankelijk van de omstandigheden. Hier is geen exact aantal van te geven.
27 oktober 2020
Herko, excuses voor mijn late reactie. Deze tunnel voor fietsers en voetgangers kan pas worden gebouwd nadat de tijdelijke weg aan de noordkant van de ringweg is afgebroken. De fundamenten voor de tijdelijke weg staan namelijk op de locatie van de toekomstige fietstunnel. Het afbreken van de tijdelijke weg kan pas nadat de verdiepte ligging in gebruik is genomen. De planning hiervoor is 2024. De fietstunnel wordt dus zeker niet voor 2024 gebouwd.
27 oktober 2020
Excuus voor mijn late antwoord. Bij de bouw van het westelijke deel van de verdiepte ligging passen we inderdaad bemaling toe. Dit betekent dat het grondwater in de bouwkuip wordt weggepompt. Dit water wordt geloosd in het Oude Winschoterdiep, dus inderdaad in het oppervlaktewater. Aan de oostkant van het spoor passen we vooral onderwaterbeton toe. Daar wordt geen water weggemalen.
27 oktober 2020
Herman, sorry voor mijn late reactie. Het klopt dat de voormalige fietstunnel niet in het verlengde lag van de Leonard Springerlaan. Toch moest de tunnel worden gesloopt. De tunnel lag binnen het werkgebied waarin de nieuwe onderdoorgang wordt gebouwd.
27 oktober 2020
We hebben het bovenste kaartje 'omgedraaid'.
26 oktober 2020
Martin, excuus voor mijn late recatie. In dit https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/slimme-vraag/slimme-vraag-waar-gaat-de-afgegraven-grond-naar-toe (artikel) vind je meer info over de afgegraven grond. Hoeveel kuub er in totaal wordt afgegraven voor de verdiepte ligging, daar ben ik nog niet achter. Dat zoek ik nog uit.
23 oktober 2020
Onno, ik ben het met je eens, ik was zelf ook in de war geraakt. De twee afbeeldingen die je noemt, zijn voor verschillende doeleinden gemaakt. Nu ze in één artikel samenkomen, valt dit verschil op. Ik ga het aankaarten.
23 oktober 2020
Arnold, de 50 km/uur aan het begin van de oprit heeft te maken met de afrondende werkzaamheden en invoegend bouwverkeer. Op de foto's bij dit artikel is dit tijdelijke bord te zien. Het geldt maar voor een kort stukje van de oprit. Op de bovenste foto zie je rechts (ongeveer op de plek waar de grijze auto rijdt) het bord dat aangeeft dat de snelheidsbeperking eindigt. Vanaf daar mag je 100 km/uur rijden.