25 november 2020
Hans, we hopen met jou dat je het nieuwe Julianaplein nog te zien krijgt! Bedrijven die het project Aanpak Ring Zuid wilden uitvoeren, moesten daarvoor een plan indienen. De plannen zijn beoordeeld op prijs en kwaliteit. Daarnaast konden de bedrijven extra scoren op het voorkomen van verkeershinder, meer duurzaamheid en maatregelen om de risico's van het project te beperken. Combinatie Herepoort bestaat uit twee Duitse en vier noordelijke ondernemingen. De vier noordelijke bedrijven brengen specifieke kennis van de lokale situatie in. Herepoort geeft aan dat ongeveer 70% van de omzet neerslaat in de regio, via de inzet van lokale bedrijven en leveranciers.
25 november 2020
Leo, het spoordek is voor de gehele breedte van de verdiepte ligging. Het komt onder het spoor te liggen, haaks op de ringweg. De treinen van en naar het Hoofdstation gaan straks over het spoordek heen. Dat geldt ook voor het verkeer van de Helperzoom naar Verlengde Willemstraat, en het verkeer op de Verlengde Lodewijkstraat . De zuidelijke ringweg gaat er onderdoor.
18 november 2020
René, volgens de verkeersberekeningen die we hebben uitgevoerd, zou deze oplossing moeten voldoen in de eindsituatie. Nu zitten we nog in de tijdelijke situatie. Zo is de nieuwe aansluiting bij de Europaweg nog niet gereed. Daarom kan het hier nu drukker worden dan in de situatie dat alles klaar is. We houden deze afrit daarom de komende tijd goed in de gaten (monitoren). We zien nu dat de afrit nog niet door iedereen wordt gevonden en we verwachten dus dat het hier de komende weken drukker wordt.
18 november 2020
Ard en S., het duurt inderdaad allemaal erg lang, dat ben ik met jullie eens. Voordat de bypass open kan, moet eerst het portaal zijn geplaatst (dat is de constructie boven de weg waaraan de borden worden gemonteerd) en natuurlijk de blauwe borden die de richtingen aangeven. De bypass mag nu nog niet open omdat er een gevaar is dat zonder de juiste bebording langzaam verkeer, zoals trekkers, de A7 op gaat rijden. Dat zou tot gevaarlijke situaties leiden. De planning is nu dat in de laatste week van het jaar het portaal wordt geplaatst en begin januari de bebording. Daarna kan de bypass worden opengesteld.
18 november 2020
Vincent, het formele antwoord is dat dit kruispunt buiten de reikwijdte van het project Aanpak Ring Zuid valt. Uit het verkeersonderzoek dat voor het opstellen van het Tracébesluit (2014) is uitgevoerd, blijkt dat dit kruispunt geen knelpunt wordt. Daarom is er in ons project geen geld voor beschikbaar. Voor zover ons bekend heeft ook de gemeente geen plannen om iets aan dit kruispunt te veranderen. Een rotonde lijkt op deze locatie overigens moeilijk inpasbaar, vanwege de hoogspanningsmasten en het kort erop gelegen kruispunt met de Osloweg. Aan het einde van de afrit Europaweg komen inderdaad verkeerslichten.
18 november 2020
Sander, op de https://www.aanpakringzuid.nl/damwand (damwandenkaart) is het stuk voor De Frontier al geel (afgerond). Wat nog wel moet, is het stukje tussen De Frontier en het spoor, dus onder de Verlengde Lodewijkstraat door. Dit geldt zowel voor de noord- als de zuidwand. Die stukjes zijn op de kaart nog rood. Het is soms een beetje priegelwerk op zo'n kaart, hopelijk is het zo duidelijk.
16 november 2020
Bert, excuus voor mij late reactie. Het klopt, je eerste vraag is inmiddels beantwoord. Dit is eerder deze maand gedaan. Voor het zuidelijke landhoofd staat het storten gepland voor week 51. Het brugdek wordt niet hier gebouwd, maar bestaat uit prefab liggers. Deze worden waarschijnlijk in januari 2021 geplaatst. De planning is dat het nieuwe viaduct in het derde kwartaal van 2021 klaar is. De hele planning is onder voorbehoud en kan door bijvoorbeeld de coronamaatregelen worden beïnvloed.
10 november 2020
Maria, dank voor je melding. Ik heb het doorgegeven. Hopelijk is het inmiddels opgelost.
3 november 2020
Dion, we kijken op deze website niet te ver vooruit omdat de ervaring is dat planningen wel eens wijzigingen ondergaan. Veel werkzaamheden zijn van elkaar afhankelijk. Vertraging bij de ene werkzaamheid leidt vaak tot het opschuiven of in een andere volgorde uitvoeren van andere werkzaamheden. We hebben de goede gewoonte om aan het eind van het jaar, in ons jaaroverzicht, een doorkijkje op te nemen naar het volgende jaar. Los hiervan, zorgen we er altijd voor dat we ruim voor de start van bepaalde werkzaamheden de direct omwonenden en (in samenwerking met Groningen Bereikbaar) de weggebruikers informeren.
3 november 2020
Lars, voor de doorstroming op de westelijke ringweg zou het inderdaad beter zijn als de verkeerslichten nu al verdwijnen. Maar zonder verkeerslichten kan het verkeer vanaf de Leonard Springerlaan niet de ringweg op en omgekeerd. Onder andere vanwege MartiniPlaza is het belangrijk dat er een aansluiting op de Leonard Springerlaan blijft bestaan. In ons project passen we deze kruising aan, zodat de verkeerslichten verdwijnen én de Leonard Springerlaan een aansluiting houdt op de ringweg.