16 maart 2021
Tim, Groningen Bereikbaar komt binnenkort met meer informatie over omleidingen in deze periode. Zie alvast hun artikel https://www.groningenbereikbaar.nl/nieuws/werkzaamheden-aan-weg-en-spoor-bij-europapark-in-april-en-mei (Werkzaamheden aan weg en spoor bij Europapark in april en mei).
11 maart 2021
Canadalaan en Tim: dat heeft ermee te maken dat er begin dit jaar grote liggers voor het brugdek van het nieuwe viaduct zijn geplaatst. Deze liggers liggen door hun eigen gewicht op hun plaats, maar moeten nog verder bevestigd worden. Door zakken met zand op het dek te plaatsen, bootsen we als het ware de kracht van het gewicht van de eindsituatie na. Dit is nodig om de juiste verbinding van het dek aan de landhoofden te kunnen maken. Als die verbinding is gemaakt, kunnen we het viaduct verder afbouwen. Omdat we deze vraag vaker gekregen, hebben we het https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/slimme-vraag/slimme-vraag-waarom-staan-er-zandzakken-op-het-nieuwe-viaduct-brailleweg (artikel Slimme Vraag - waarom liggen er zandzakken op het nieuwe Braillewegviaduct?)gemaakt.
8 maart 2021
Hoi Ada, de onderdoorgang was dicht op zaterdag 6 maart en is ook dicht komende zaterdag, 13 maart. De informatie over het Van Iddekingeviaduct staat op de https://www.aanpakringzuid.nl/#modal-%2Fwerkzaamheden%2Fjulianaplein%2Factueel%2Fvoorbereiding-verbreding-viaduct-van-iddekingeweg-onder-de-a28 (werkzaamhedenkaart) en we hebben er een https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verbreden-viaduct-van-iddekingeweg-gestart (artikel) over geschreven. Als je nog vragen hebt, horen we dat graag.
5 maart 2021
@Pieter, Combinatie Herepoort moet bij de uitvoering van het werk voldoen aan alle eisen die opdrachtgever Aanpak Ring Zuid heeft gesteld. De specialisten van de opdrachtgever zien hier op toe bij de uitwerking van het ontwerp en in de uitvoering. Hieronder antwoord op uw vragen. Het is gebruikelijk om betonwerk in mm aan te geven in plaats van cm. 1. Hoe dik in cm is de noord betonmuur westzijde spoor tegen de ring stadszijde? > 1000 mm 2. Hoe dik in cm is de zuidmuur in de eerste 10 m westzijde spoor > 900 mm 3. Hoe dik is de middenmuur? > 500 mm 4. Hoe dik is de beton vloer van deze eerste 10 meter. > 1100 mm 5. Aan de westzijde van deze 10 m is wel een rubber strip in de kopzijde ingestort. Waarom is aan de oostzijde van deze 10 m geen rubber strip in gestort. > Deze betonmoot (19.13-6) wordt in twee delen gestort. Moot 6A is onlangs gestort, moot 6B volgt later dit jaar. Hiertussen zit geen voegenband, aangezien beide delen aan elkaar worden gestort. Tezamen vormen ze moot 19.13-6. Aansluitend aan west- en oostzijde worden voegenband ingestort. Deze vormen de mootvoegen tussen moot 19-13-5 (westzijde) en 19.13-7 (oostzijde, spoormoot). 6. Hoe gaan jullie de deksel afgelopen vrijdag 26/2 van oostzijde spoor verplaatsen ? daar zit geen betonvloer voor tijdelijk ? > Het spoordek wordt voorgebouwd op een tijdelijke betonvloer en ondersteuningsconstructie. De transportroute van de voorbouwlocatie naar het spoor wordt gerealiseerd door het toepassen van dragline-schotten op grondverbetering. 7. Jullie leggen deze deksel op de draai buispalen palen door Tubex machine ? > Het transport van het spoordek naar de definitieve situatie gaat met SPMT-machines (Self-Propelled Modular Transporters). Een SPMT is een relatief klein voertuig, dat wordt ingezet om de zwaarste lasten te verplaatsen. Een SPMT is de basisbouwsteen van een modulair systeem. Dit wil zeggen dat elke module zowel in de lengte als in de breedte aan andere modules gekoppeld kan worden. 8. Hoe gaan jullie de betonwanden eronder aanbrengen en hoe trillen? > Na het plaatsen van het spoordek wordt de ruimte onder het spoordek ontgraven. Vervolgens wordt de constructievloer van de verdiepte ligging aangebracht en daarna de wanden gestort. De wanden worden gestort met zelfverdichtend beton, waarbij er niet getrild hoeft te worden om de verdichting te verkrijgen. 9. Hoe maken jullie de lengte naden vloer met wand en deksel met wand waterdicht? > Door het toepassen van het juiste betonmengsel, voldoende constructiedikte, voldoende wapening, vakmanschap, kimblikken en injectievoorzieningen. 10. Hoe staat het met de hoeveelheden m3 water opgepompte m3? > Dit verloopt volgens plan en zoals afgesproken met Waterschap Hunza & Aa’s. kunnen jullie dat per maand openbaar maken. > Dit is aan het waterschap. In het https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/uitvoeringsdocumenten (monitoringsplan in onze bibliotheek (onder het kopje Bouw verdiepte ligging) vindt u de maximale hoeveelheden op te pompen water. 11. Wie controleert deze kwaliteit van geloosde m3 water in het Oude Winschoterdiep ? > Het waterschap. 12. Waar worden de ontgraven keileem lagen gestort gaarrne m3, > In een gronddepot, de m3 variëren per dag en per situatie. 13. Worden de grondstromen dagelijks van en naar geregistreerd ? > Ja. 14. Waar laadt de vracht auto en waar stort de vrachtauto ? > Dit is afhankelijk van de situatie en grondsoort.
3 maart 2021
Marjo, de huidige planning is dat in het najaar de westelijke helft van de deksel over de Hereweg klaar is. Daarna gaan we inderdaad de Hereweg onder de onderdoorgang naar het westen opschuiven, zodat we verder kunnen met de oostelijke helft. Het klopt dat we dan ook op die plek de damwandplanken kunnen intrillen.
3 maart 2021
Frontier bewoner, zoals we ook hebben geantwoord op Tina: we zijn ons terdege bewust van de mensen die naast de bouwplaats wonen. We proberen ze altijd zo goed mogelijk te informeren. De werkzaamheden van afgelopen vrijdag waren uitzonderlijk groot. We hebben bewoners hierover per brief geïnformeerd. In dit geval ging het om het storten van beton en dat kun je niet halverwege afbreken. We zullen in de toekomst beter benoemen hoe laat de werkzaamheden (inclusief voorbereidingen) starten en meer benadrukken dat uitloop mogelijk is.
3 maart 2021
Durk, we begrijpen dat het vervelend voor de omgeving is dat we nog tot zo laat moesten doorwerken. Bij het werken met beton kun je helaas niet halverwege stoppen. Het moest dus allemaal op één dag gedaan worden. We hebben ons best gedaan de bewoners hierover zo goed mogelijk en zo eerlijk mogelijk te informeren.
3 maart 2021
Hans, excuses dat het zo lang heeft geduurd, het was even uitzoekwerk. Er zijn tijdelijke barriers met geluidsschermen geplaatst tussen het Julianaplein en het viaduct Paterswoldseweg. Deze tijdelijke geluidschermen zijn bedoeld als vervanging voor de geluidschermen die nu verwijderd worden. Als het goed is, komt er hierdoor geen extra verkeersgeluidsoverlast. De oude schermen zijn verwijderd omdat ze in de weg stonden voor de werkzaamheden die hierna moeten worden uitgevoerd. Nu het oude gedeelte is gesloopt, kunnen we op dezelfde plek het nieuwe deel gaan bouwen. Zodra dit nieuwe deel klaar is, inclusief geluidsschermen, gaat hier het verkeer richting het Vrijheidsplein overheen rijden. We verwachten dat het nieuwe noordelijke deel van het viaduct in het voorjaar van 2022 klaar is.
2 maart 2021
Tina, we are sorry to hear that you feel this way. We are always fully aware of the people who live near the construction site. We try to inform them as best as we can. The works we did last Friday were extraordinary, but they had to be done. We informed the residents of De Frontier with a letter and we've e-mailed you personally about what was going to happen. In the letter we wrote that the pouring of the concrete would start at 7 AM. We didn't write that before that we had to do some preparations, to be able to start in time. Furthermore we wrote that we expected to work Friday till 11 PM or later. We couldn´t promise you exactly when we should stop, because when working with concrete, it isn't possible to stop before everything is done. We will take lessons from this and will be more specific in our letters next time.
1 maart 2021
Hello Tina, I'm very sorry, that was my mistake. I accidentally deleted your reaction. I've tried to put your reaction back on the site, but that wasn't possible. Anyway, we will get to work with your complaint.