3 maart 2021
Durk, we begrijpen dat het vervelend voor de omgeving is dat we nog tot zo laat moesten doorwerken. Bij het werken met beton kun je helaas niet halverwege stoppen. Het moest dus allemaal op één dag gedaan worden. We hebben ons best gedaan de bewoners hierover zo goed mogelijk en zo eerlijk mogelijk te informeren.
3 maart 2021
Hans, excuses dat het zo lang heeft geduurd, het was even uitzoekwerk. Er zijn tijdelijke barriers met geluidsschermen geplaatst tussen het Julianaplein en het viaduct Paterswoldseweg. Deze tijdelijke geluidschermen zijn bedoeld als vervanging voor de geluidschermen die nu verwijderd worden. Als het goed is, komt er hierdoor geen extra verkeersgeluidsoverlast. De oude schermen zijn verwijderd omdat ze in de weg stonden voor de werkzaamheden die hierna moeten worden uitgevoerd. Nu het oude gedeelte is gesloopt, kunnen we op dezelfde plek het nieuwe deel gaan bouwen. Zodra dit nieuwe deel klaar is, inclusief geluidsschermen, gaat hier het verkeer richting het Vrijheidsplein overheen rijden. We verwachten dat het nieuwe noordelijke deel van het viaduct in het voorjaar van 2022 klaar is.
2 maart 2021
Tina, we are sorry to hear that you feel this way. We are always fully aware of the people who live near the construction site. We try to inform them as best as we can. The works we did last Friday were extraordinary, but they had to be done. We informed the residents of De Frontier with a letter and we've e-mailed you personally about what was going to happen. In the letter we wrote that the pouring of the concrete would start at 7 AM. We didn't write that before that we had to do some preparations, to be able to start in time. Furthermore we wrote that we expected to work Friday till 11 PM or later. We couldn´t promise you exactly when we should stop, because when working with concrete, it isn't possible to stop before everything is done. We will take lessons from this and will be more specific in our letters next time.
1 maart 2021
Hello Tina, I'm very sorry, that was my mistake. I accidentally deleted your reaction. I've tried to put your reaction back on the site, but that wasn't possible. Anyway, we will get to work with your complaint.
25 februari 2021
Marjo, om het nieuwe Julianaplein te kunnen bouwen, leggen we inderdaad een tijdelijk Julianaplein aan. Deze krijgt de vorm van een T-splitsing. Voor het verkeer van en naar de richting Drachten gaan we een tijdelijke brug bouwen over het Noord-Willemskanaal. Deze komt tussen Gyas en de Julianabrug. Het gebouw van Gyas kan op zijn plek blijven liggen. De tijdelijke weg gaat over de Brailleweg heen. Kijk voor meer informatie op onze deelprojectpagina https://www.aanpakringzuid.nl/werkzaamheden/julianaplein/ombouw-julianaplein (Ombouw Julianaplein) en het artikel 'https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/hoe-dan/een-nieuw-julianaplein-bouwen-hoe-dan (Een nieuw Julianaplein bouwen, hoe dan?)'.
19 februari 2021
Bert, leuk dat je onze werkzaamheden op de voet volgt. We lopen inderdaad iets achter met het actualiseren van de informatie op de website. Onze excuses daarvoor. Na het plaatsen van de liggers voor het nieuwe viaduct, zijn we nu bezig met voorbereidende werkzaamheden voor betonstort. Daarnaast zijn we bezig met grondwerkzaamheden rondom het viaduct. In de loop van volgende week wordt de informatie over de huidige werkzaamheden bijgewerkt.
17 februari 2021
Hans, vanwege het winterse weer en de omvang van het werk duren de sloopwerkzaamheden van de westzijde inderdaad wat langer. We gaan vandaag (woensdag 17-02) of morgen (donderdag 18-02) het verkeer omzetten en starten aan de oostzijde. We verwachten dat, vanwege de omvang ervan, de werkzaamheden aan de oostzijde ook langer duren. Daardoor denken we niet 19 februari, maar eind februari klaar te zijn. Deze uitloop heeft geen invloed op het weekend van 19 t/m 22 maart, die staat vast.
12 februari 2021
Leon, de barrier en het 'parkwayprofiel' met bomen komen aan zowel de west- als de oostzijde van de A28. De planning is dat in de zomervakantie de westzijde gereed is. Daarna gaat het verkeer zo veel mogelijk aan de westzijde van de A28 rijden. Vervolgens gaan we de hele oostberm en de toerit ombouwen. De geluidsschermen aan de oostzijde worden ergens in september/oktober gesloopt, zoals het nu lijkt.
12 februari 2021
Goed gezien, Marco! Op deze locatie zijn we inderdaad bezig met voorbereidingen voor de aanleg van het tijdelijke Julianaplein. De komende periode wordt er 130.000 kuub zand aangebracht. We verwachten eind april op hoogte te zijn. Dan start de zettingsperiode waarin de lagen zand samengedrukt worden om zo een stevige ondergrond te creëren voor het aanleggen van het tijdelijke Julianaplein. Dit tijdelijke kruispunt is nodig om ervoor te zorgen dat het verkeer kan blijven doorrijden tijdens de ombouw van het Julianaplein. We hebben deze https://www.aanpakringzuid.nl/#modal-%2Fwerkzaamheden%2Fjulianaplein%2Factueel%2Fgrondwerkzaamheden-julianaplein (werkzaamheden) toegevoegd aan het overzicht.
5 februari 2021
Marjo, nee, er komt geen laag beton op het dek. Wat de vlechters doen, is de verbinding maken tussen het landhoofd dat we hier gebouwd hebben en de liggers, die in de nacht zijn gelegd. Als de vlechters gereed zijn, maken we er een bekisting om heen en storten dit vol met beton. Als dit uitgehard is, kan dit gezien worden als een geheel en wordt het al bijna een viaduct. Later worden de liggers nog extra gekoppeld met staalkabels. Deze staalkabels gaan door de gaten die in de liggers zitten.