Van 12 juli tot 22 augustus slopen we het tijdelijke viaduct over de Brailleweg. Vanwege de veiligheid is de Brailleweg in deze periode afgesloten voor alle verkeer. Om de wijk De Wijert toegankelijk te houden, stellen we de Van Iddekingeweg in deze periode tijdelijk weer open voor fietsers en voetgangers.
Voor de vloer van de verdiepte ligging gaat Combinatie Herepoort de komende tijd onderwaterbeton storten. Het gaat om het gedeelte aan de oostzijde van het spoor, bij de H.L. Wichersstraat. Het betonstorten gebeurt in drie rondes. De eerste ronde is op 1 juni. Dan wordt maar liefst 1.600 kuub beton gestort op de bodem van de bouwkuip. Wanneer de volgende twee betonstorten zijn, is nog niet bekend.
In de week van Hemelvaart hebben we het spoordek voor de verdiepte ligging op zijn plek gereden. Over dit spoordek rijdt in de toekomst de trein over de verdiept liggende ringweg heen. Veel mensen zijn benieuwd hoe we hier nu mee verder gaan. Wat staat er de komende tijd rond deze plek te gebeuren?
De werkzaamheden voor het spoordek bij De Frontier verlopen grotendeels volgens schema. De verwachting is dat het inrijden van het spoordek woensdagochtend rond negen uur begint. De werkzaamheden zijn uitstekend te volgen via onze webcam. Het inrijden van het spoordek duurt vier à vijf uur.
Vanaf zaterdagochtend 3.00 uur rijden er geen treinen meer tussen station Groningen (‘Hoofdstation’) en station Groningen Europapark. Dan beginnen de voorbereidingen voor het inrijden van het spoordek. Bijna 220 uur later moet de klus geklaard zijn, want maandagochtend 17 mei rijden de treinen weer. Wat moet er allemaal gedaan worden? De werkzaamheden zijn te volgen via onze webcam bij De Frontier.
Bij archeologisch onderzoek aan de Brailleweg zijn opmerkelijke opgravingen gedaan uit verschillende periodes. Zo is er een granaathuls gevonden uit de Eerste Wereldoorlog en een reclamebordje van vermoedelijk vlak na de Tweede Wereldoorlog. De opgravingen komen voor een deel vermoedelijk uit het slib van een voormalig stukje van het Helperdiep, vertelt archeoloog André Pleszynski van MUG Ingenieursbureau.