12 mei 2021
Peter, het spoordek komt tijdelijk te rusten op 50 'Tubexpalen'. Dit zijn stalen palen gevuld met wapening en beton. De palen staan met de onderzijde stevig in het zeer stijve Peelo-zandpakket. De draagkracht van de palen is voldoende om het gewicht van het dek, de spoorbaan en de treinen te dragen.
12 mei 2021
Brenda, op de Brailleweg geldt voor gemotoriseerd verkeer eenrichtingsverkeer. Voetgangers en fietsers kunnen wel beide kanten op. Je gaat als fietser of voetganger twee keer een onderdoorgang door. De onderdoorgang van het oude viaduct heeft armaturen, dus die zorgen voor verlichting. Het nieuwe viaduct heeft (nog) geen armaturen, maar daar staan twee lantarenpalen die voor de verlichting zorgen.
12 mei 2021
Dank je, Bart! Je kunt het inrijden nu op de webcam volgen, we zijn gestart!
12 mei 2021
Koen, ja, dat klopt! De treinen rijden straks tussen de twee ‘kabelgoten’ (de betonnen muurtjes) die je op het spoordek ziet. De Verlengde Lodewijkstraat loopt dan straks rechts hiervan over het spoordek. Zo kunnen we inderdaad straks de verdiepte ligging verder aanleggen, zonder het verkeer te hinderen. Bedankt!
11 mei 2021
Marjo, fijn dat je meekijkt. Het spoordek komt te rusten op de twee rijden palen die al zichtbaar zijn.
11 mei 2021
Pepping, bedoel je de afbeelding die boven het artikel staat? Daarop zie je het autoverkeer de verdiepte ligging inrijden. Aan de andere kant van het spoor rijdt het verkeer onder het https://www.aanpakringzuid.nl/werkzaamheden/zuiderplantsoen#Zuiderplantsoen_-_Sterrebos/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ (Zuiderplantsoen) door. Het park ligt hier op een deksel over de verdiepte ligging heen.
6 mei 2021
Tim, nadat we het spoor hebben weggehaald, maken we een zandbaan tot aan de plek waar het spoordek moet komen. Daar bovenop komen dikke houten schotten en daaroverheen dikke stalen schotten. Hier gaan de SPMT's overheen rijden.
6 mei 2021
Yme, het uitkijkpunt is alleen toegankelijk met de trap, er is geen lift. Kunstpunt Groningen laat weten dat ze kijken naar mogelijkheden om het uitkijkpunt incidenteel, bijvoorbeeld bij een evenement, ook bereikbaar te maken voor mindervaliden.
5 mei 2021
René, ik begrijp je teleurstelling. Inderdaad hebben we op andere plekken, zoals bij de onderdoorgang op de Helperzoom, wel zeecontainers ingezet. Dat was mogelijk omdat we daar alleen sloopwerk uitvoerden, met gevaar van vallende en rondslingerende steentjes. Dat kon goed en veilig worden opvangen door de zeecontainers. Zo waren er geen risico’s voor het verkeer. Bij de Van Iddekingeweg zijn de werkzaamheden grootschaliger. We gaan hier niet alleen slopen, maar werken ook aan de opbouw van het nieuwe viaduct. Hiervoor maken we gebruik van machines, zoals een heistelling. Rondom die machines moeten we een veiligheidszone in acht nemen. Daardoor blijft er geen ruimte over om het verkeer veilig via zeecontainers te laten passeren. Bij de Van Iddekingeweg hebben we daarom moeten kiezen voor een volledige afsluiting.
4 mei 2021
Klopt Tim, voor foto's van de duikers kan ik je inmiddels verwijzen naar ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/foto/inspectie-duikers-voor-aanbrengen-onderwaterbeton-29-april-2021-fotos-raymond-bos (fotoalbum Inspectie duikers voor aanbrengen onderwaterbeton) van 29 april.