8 oktober 2021
Michel, ik heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd. Dit viaduct wordt inderdaad alleen gerenoveerd en krijgt niet het uiterlijk van de andere viaducten. De renovatie houdt in: - nieuw asfalt - renovatie beton - verwijderen geleiderail, mantelbuizen en valbeveiliging - plaatsen barriers (midden en westkant) - plaatsen geluidsscherm van ca 1 meter hoog aan de westkant - conserveren stalen onderdelen geluidsscherm oostkant - vervangen transparante delen geluidsscherm oostkant En aan de onderzijde: - renovatie beton - repareren schades De werkzaamheden zijn gepland voor 2022.
8 oktober 2021
René, het verkeer dat vanaf de nieuwe afrit van de A28 komt, kan niet rechtsaf de Vondellaan in. Dus dit heeft geen effect op de verkeersdrukte op de Vondellaan. Wat wel tot meer verkeer op de Vondellaan gaat leiden, is de aanleg van een nieuwe oprit vanaf de Brailleweg naar de zuidelijke ringweg richting Hoogezand. Deze maakt deel uit van het tijdelijke Julianaplein. Naar verwachting wordt deze oprit halverwege 2022 in gebruik genomen. Verkeer vanuit De Wijert kan dan via de Vondellaan de wijk uit naar de ringweg. Op welk moment de Vondellaan wordt heringericht is nog niet bekend.
8 oktober 2021
Erwin, de bewoners van de Rivierenbuurt hebben na 15 oktober twee opties. De eerste is via de Hereweg en de Griffeweg naar de Europaweg. Rijd je deze uit, dan kun je bij knooppunt Westerbroek invoegen op de A7 richting Hoogezand. Optie twee is via de Parkbrug en de Brailleweg naar afrit Groningen-Zuid, op de Van Ketwich Verschuurlaan linksaf en direct weer de A28 op richting Hoogezand. Dit is een tijdelijke situatie. Halverwege 2022 komt er een kortere route beschikbaar. Dan gaat de nieuwe oprit vanaf de Brailleweg richting ringweg/Hoogezand open.
8 oktober 2021
Hoi Pim, dank je wel. Jouw plaatje is inderdaad duidelijker. We hebben ons plaatje laten aanpassen. Met groene pijlen is daarop nu te zien welke verbindingen nog wel mogelijk zijn na 15 oktober.
8 oktober 2021
Rick, de verkeerslichten bij het Julianaplein worden inderdaad aangepast. Ze blijven nog wel in gebruik voor bouwverkeer. Dat betekent dat de lichten aan die zijde niet uit kunnen en dat het kan voorkomen dat het verkeer soms heel even voor niets stil staat. Het verkeerslicht bij op de westelijke ringweg bij de Gasunie gaat soms bewust op rood om verkeer te doseren richting het Vrijheidsplein. De roodtijd is recentelijk zelfs verhoogd om verkeer vanaf de Laan Corpus den Hoorn meer gelegenheid te geven het Vrijheidsplein op te rijden.
7 oktober 2021
Daniël, dat zou inderdaad kunnen. Voor de alternatieven voor het autoverkeer verwijzen we inderdaad naar het artikel op de website van Groningen Bereikbaar. Dank voor je oplettendheid, heb het linkje hersteld.
7 oktober 2021
Habo, ik heb via verschillende wegen geprobeerd antwoord te krijgen op je vraag. Eerst even voor de duidelijkheid: wie vanuit de richting Hoogkerk/Drachten op weg is richting Eemshaven of Borkum, heeft twee opties om de N46 te bereiken: via de westelijke en noordelijke ringweg, en via de zuidelijke en oostelijke ringweg. Daarom zie je soms ook dynamische informatiepanelen langs de weg staan met informatie over de reistijd op deze twee routes. De route die op de blauwe borden staat, gaat via de zuidelijke en de oostelijke ringweg. Borkum staat bewust niet op de blauwe borden bij Groningen. Die bestemming hoort er volgens de richtlijnen niet op. Het einddoel van de N46 is de Eemshaven. Voor de ringweg geldt dat we de doelen behorende bij de eerste twee aansluitende wegen vermelden, en dat zijn Zuidhorn en Winsum. Op je vraag of de Eemshaven kan worden toegevoegd aan het blauwe bord bij Ring West heb ik het volgende antwoord gekregen van Rijkswaterstaat: 'In verband met de verkeersveiligheid houden we de bewegwijzering zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk. We zijn daarom terughoudend met het toevoegen van bestemmingen op de bewegwijzering. Op de bewegwijzering bij de ringweg van Groningen zijn de grote uitvalswegen genoemd door middel van plaatsnamen. Dit zijn: Drachten, Assen, Hoogezand, Delfzijl, Eemshaven, Winsum en Zuidhorn. Ruim voordat men zo’n uitvalsweg nadert, wordt de betreffende bestemming genoemd op de ringweg. Met de Eemshaven is dat ook het geval. Deze staat vermeld op de bewegwijzering van de N7/Ring-Zuid na het Julianaplein. In de toekomstige situatie zal dit ook het geval zijn. Op de Ring West is Eemshaven genoemd net voor Knooppunt Reitdiep. We zijn van mening dat dit alles voldoende is om de route naar de Eemshaven te vinden vanuit de stad.' Verder zeg je dat de automobilisten die bij Groningen-West twijfelen en op het laatste moment nog van rijstrook wisselen, op weg zijn naar de Eemshaven. Dat is natuurlijk een aanname, je kunt nooit zeker weten waar de andere weggebruikers naar op weg zijn en of ze daadwerkelijk op het laatste moment besluiten om de afrit wel/niet te nemen. Misschien hoort dit bij hun rijgedrag en zijn ze zich er niet van bewust dat andere weggebruikers dit als ongewenst of gevaarlijk beschouwen. Of het toevoegen van Eemshaven op de borden bij Groningen-West hieraan iets zou veranderen, is niet te zeggen.
7 oktober 2021
Michel, in principe krijgt het viaduct van de A28 over de Van Ketwich Verschuurlaan geen nieuw uiterlijk. We gaan wat onderdelen vervangen van het geluidscherm aan de oostzijde (de kant van de Wijert). Aan de andere kant, de kant van Corpus den Hoorn, komt een nieuw (laag) geluidsscherm. Aan de bovenzijde verdwijnen de geleiderails, hier komen beton barriers voor terug. Verder voeren we renovatiewerkzaamheden uit, zowel onder als op het viaduct.
7 oktober 2021
Arie, dank! Daar heb ik steeds overheen gelezen... Ik heb het aangepast.
6 oktober 2021
Klaas, het klopt wat je zegt. Voor de duidelijkheid: als je vanaf het Emmaviaduct richting Groningen-Zuid/Assen gaat, rijd je eigenlijk niet via het Julianaplein, maar via de Brailleweg. Vanaf daar neem je de nieuwe oprit naar de A28. Dit is nu ook al zo.