7 oktober 2021
Habo, ik heb via verschillende wegen geprobeerd antwoord te krijgen op je vraag. Eerst even voor de duidelijkheid: wie vanuit de richting Hoogkerk/Drachten op weg is richting Eemshaven of Borkum, heeft twee opties om de N46 te bereiken: via de westelijke en noordelijke ringweg, en via de zuidelijke en oostelijke ringweg. Daarom zie je soms ook dynamische informatiepanelen langs de weg staan met informatie over de reistijd op deze twee routes. De route die op de blauwe borden staat, gaat via de zuidelijke en de oostelijke ringweg. Borkum staat bewust niet op de blauwe borden bij Groningen. Die bestemming hoort er volgens de richtlijnen niet op. Het einddoel van de N46 is de Eemshaven. Voor de ringweg geldt dat we de doelen behorende bij de eerste twee aansluitende wegen vermelden, en dat zijn Zuidhorn en Winsum. Op je vraag of de Eemshaven kan worden toegevoegd aan het blauwe bord bij Ring West heb ik het volgende antwoord gekregen van Rijkswaterstaat: 'In verband met de verkeersveiligheid houden we de bewegwijzering zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk. We zijn daarom terughoudend met het toevoegen van bestemmingen op de bewegwijzering. Op de bewegwijzering bij de ringweg van Groningen zijn de grote uitvalswegen genoemd door middel van plaatsnamen. Dit zijn: Drachten, Assen, Hoogezand, Delfzijl, Eemshaven, Winsum en Zuidhorn. Ruim voordat men zo’n uitvalsweg nadert, wordt de betreffende bestemming genoemd op de ringweg. Met de Eemshaven is dat ook het geval. Deze staat vermeld op de bewegwijzering van de N7/Ring-Zuid na het Julianaplein. In de toekomstige situatie zal dit ook het geval zijn. Op de Ring West is Eemshaven genoemd net voor Knooppunt Reitdiep. We zijn van mening dat dit alles voldoende is om de route naar de Eemshaven te vinden vanuit de stad.' Verder zeg je dat de automobilisten die bij Groningen-West twijfelen en op het laatste moment nog van rijstrook wisselen, op weg zijn naar de Eemshaven. Dat is natuurlijk een aanname, je kunt nooit zeker weten waar de andere weggebruikers naar op weg zijn en of ze daadwerkelijk op het laatste moment besluiten om de afrit wel/niet te nemen. Misschien hoort dit bij hun rijgedrag en zijn ze zich er niet van bewust dat andere weggebruikers dit als ongewenst of gevaarlijk beschouwen. Of het toevoegen van Eemshaven op de borden bij Groningen-West hieraan iets zou veranderen, is niet te zeggen.
7 oktober 2021
Michel, in principe krijgt het viaduct van de A28 over de Van Ketwich Verschuurlaan geen nieuw uiterlijk. We gaan wat onderdelen vervangen van het geluidscherm aan de oostzijde (de kant van de Wijert). Aan de andere kant, de kant van Corpus den Hoorn, komt een nieuw (laag) geluidsscherm. Aan de bovenzijde verdwijnen de geleiderails, hier komen beton barriers voor terug. Verder voeren we renovatiewerkzaamheden uit, zowel onder als op het viaduct.
7 oktober 2021
Arie, dank! Daar heb ik steeds overheen gelezen... Ik heb het aangepast.
6 oktober 2021
Klaas, het klopt wat je zegt. Voor de duidelijkheid: als je vanaf het Emmaviaduct richting Groningen-Zuid/Assen gaat, rijd je eigenlijk niet via het Julianaplein, maar via de Brailleweg. Vanaf daar neem je de nieuwe oprit naar de A28. Dit is nu ook al zo.
6 oktober 2021
Ronald, ja, dat blijft mogelijk. Je houdt vanuit Hoogezand de richting Drachten aan, en daarna kun je de westelijke ringweg op en de afslag MartiniPlaza (Leonard Springerlaan) nemen.
6 oktober 2021
Hoi Pim, het is natuurlijk de bedoeling dat de kaartjes duidelijk zijn en de tekst ondersteunen. Wat we met het plaatje willen laten zien, is dat je vanaf 15 oktober niet meer vanaf het Emmaviaduct richting Hoogkerk/Drachten kunt en ook niet meer richting Hoogezand. Ook is het dan niet meer mogelijk om vanuit Hoogezand via het Emmaviaduct richting centrum te rijden. De verbinding met de A28 blijft wel bestaan. Dus je kunt nog steeds vanuit de richting Groningen-Zuid/Assen naar het Emmaviaduct en dan richting het station. En ook omgekeerd: je kunt via het Emmaviaduct richting de A28. Ik zal dat aan het bijschrift toevoegen. Als je een concrete tip hebt om het nog duidelijker te maken, hoor ik dat graag.
5 oktober 2021
Lars, bij het ontwerpen van de bewegwijzering is daar wel naar gekeken. Maar als we voor de verkeerslichten de afrit Helpman al op de borden zetten, suggereert dat een vrije doorgang tot aan de afrit. Dit is niet geval, omdat er dus eerst nog een verkeerslicht komt. Volgens de ontwerp-richtlijnen, waaraan we ons moeten houden, is dat niet toegestaan.
29 september 2021
Canadalaan, het rijdek van de brug komt op 7,6m boven NAP, de onderkant van de liggers op +5,82m. Het peil van het Noord-Willemskanaal bedraagt gemiddeld +0,5m. Dat betekent dat de doorvaarhoogte van de brug gemiddeld 5 à 6m is, afhankelijk van de hoogte van het waterpeil (laag, gemiddeld of hoogwater).
27 september 2021
Dank je wel, Chris! Voor een overzicht van alle afsluitingen en omleidingen in de stad verwijs ik je naar de Slimme Kaart van Groningen Bereikbaar: https://www.groningenbereikbaar.nl/actuele-verkeersinformatie
24 september 2021
Gert, dat dit op meerdere plaatsen in het land zo wordt uitgevoerd klopt, want het is conform de ontwerprichtlijnen. Het begint ermee dat de bocht veel krapper is dan bestuurders mogen verwachten op een afrit. Zo’n krappe bocht is niet met borden aan te geven. Het is de bedoeling dat auto’s op het stuk tot de haaientanden afremmen. De automobilist die de eerste keer komt aanrijden, weet dan nog niet dat er geen verkeer aankomt bij de haaientanden en zal afremmen. Dat is precies wat er met het ontwerp beoogd wordt. Mocht een automobilist enkele seconden stilstaan omdat hij de situatie vreemd vindt, is er niets aan de hand. Mocht er een auto te hard door zo’n bocht gaan, dan is het gevaarlijk. Voor de haaientanden komt straks inderdaad het bord bebouwde kom. Tegenover de afrit komt een grondwal, met daarvoor schrikhekken en daarachter struweel.