23 december 2021
@Anja: de Oosterpoortbuurt is straks aan de zuidzijde op twee manieren ontsloten voor autoverkeer. De eerste optie is via de Esperantostraat naar de Verlengde Lodewijkstraat. Dit is de route die op de website is te zien. Het lijkt daar alsof het bolletje bij de voormalige Esperantokruising over het spoor gaat, maar dat is niet zo. De route gaat via de Verlengde Lodewijkstraat en de Boumaboulevard naar de Helperzoomtunnel, om daar onder het spoor door te gaan richting Helpman. De Verlengde Lodewijkstraat is in de eindsituatie weer normaal te gebruiken in twee richtingen, zonder verkeerslicht. De tweede route gaat over de brug die over het Winschoterdiep ligt. Deze brug blijft bestaan. Kom je vanaf het Winschoterdiep (de straat), dan kun je linksaf deze brug over en dan rechtsaf via het Europapark richting de Boumaboulevard en de Europaweg. Voor de duidelijkheid: de Meeuwerderbaan blijft eenrichtingsverkeer.
23 december 2021
@Arend: in de eindsituatie gaan de fietsers vanuit het Stadspark inderdaad via de oostzijde van de rotonde. Via een fietsoversteekplaats net ten zuiden van de zuidelijke rotonde kunnen ze dan naar de westzijde van de Laan Corpus den Hoorn komen.
23 december 2021
Alyda, we hebben hier meerdere vragen over gekregen. We hebben dit doorgegeven aan de gemeente, zij zullen beoordelen of er extra borden nodig zijn.
23 december 2021
Dion, ik heb het nagevraagd. Op dit moment hebben we zulke liggers niet op een andere plek in Groningen nodig. In het project waar dit artikel gaat over gaat, wordt dan bekeken of ze elders in het land kunnen worden hergebruikt.
16 december 2021
@Cas en Bernard: het tunneltje was ooit bedoeld als ontsluitingsroute voor fietsers van en naar Meerstad. Hij was dus onderdeel van het plan Meerstad en heeft niks met Aanpak Ring Zuid te maken. Het tunneltje is uiteindelijk nooit open gegaan, omdat de vervolgroute nooit is aangelegd. Aan de andere zijde van de ringweg ligt geen vervolgweg die op het tunneltje aansluit. Waarom dit nooit is gebeurd, is ons niet bekend. Vanuit het project Meerstad komt er nu een andere fietsroute tussen Meerstad en de Driebondsweg. De route via het tunneltje komt er dus niet meer.
16 december 2021
@Kees Steen: bedankt! We houden het in de gaten. Totdat Google het aanpast zullen we hier in onze communicatie rekening mee houden, om verwarring te voorkomen.
15 december 2021
Maarten, het klopt wat je zegt, we hebben het niet helemaal goed verwoord. Inderdaad zou de zuidbaan korter moeten zijn vanwege de binnenbocht. Maar onder de brug, langs het water, loopt een fietspad (bij roeivereniging Gyas). Dit fietspad loopt in een bocht. Deze bocht zit precies op de plek waar we de palen van de zuidbaan hadden willen neerzetten. Om het fietspad open te kunnen houden, moet dit deel van de brug wat langer worden. Anders staan de palen midden op het fietspad. De brug is hier dus wat langer, en de ophoging van de eps-blokken juist wat korter. Voor de duidelijkheid heb ik bij stap 4 een kaartje toegevoegd.
15 december 2021
@Gerard en @Leo: merkwaardig inderdaad, en verwarrend. Dank voor de oplettendheid. Ik heb het aangepast.
14 december 2021
@Peter: de bocht is inderdaad krap, zelfs krapper dan automobilisten en chauffeurs zullen verwachten. De bocht kan alleen veilig genomen worden als het verkeer sterk afremt. Vlak voor de bocht komen er haaientanden op de weg. De automobilist die de eerste keer komt aanrijden, zal daardoor afremmen, en dat is precies de bedoeling. Op lage snelheid is de bocht door zowel auto’s als vrachtwagens ruim genoeg.
10 december 2021
@Ad: ja, er komt een webcam bij het Julianaplein, zodat je alle werkzaamheden daar kunt volgen.