8 april 2022
Fred, voor wat betreft je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen: dat zou te veel weefbewegingen geven met alle wegen die nu open zijn. De situatie is hier veranderd door de opening van de nieuwe oprit vanaf Laan Corpus den Hoorn richting Julianaplein. De verkeerssituatie bij de dubbele rotonde Corpus den Hoorn/Stadspark ligt overigens wel onder een loep op dit moment, we bekijken of hier aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
7 april 2022
Cees, allereerst hoop ik dat je liefde voor Groningen zo sterk is, dat je de stad blijft waarderen, ook als je langer onderweg bent. De Helperzoomtunnel is inderdaad bewust in één richting afgesloten. Dat heeft te maken met Operatie Julianaplein (11 februari-9 mei 2022). De Helperzoomtunnel is vanaf 28 maart tot 9 mei dicht om een verkeersopstopping in de wijk Helpman te voorkomen. In dit artikel lees je er meer over: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-waarom-tijdelijk-eenrichtingsverkeer/ . Het verkeer in westelijke richting heeft alternatieven, zoals via de zuidelijke ringweg en de Hereweg. De tijdelijke afsluiting van het Julianaplein leidt tot grote hinder voor het autoverkeer in de hele stad. Daarom roepen we iedereen op om in deze periode de auto zo veel mogelijk te laten staan. Veel bestemmingen in de stad, zoals ook De Leyhoeve (tegenover station Groningen Europapark), zijn goed bereikbaar met de trein of de bus. Wie toch met de auto komt, adviseren we de route vooraf te checken, bijvoorbeeld via routeplanners zoals https://www.waze.com/nl/live-map/. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
7 april 2022
Fred, excuus voor de late reactie. Ik heb je suggesties voorgelegd aan de uitvoerder. Deze laat weten dat we alle ruimte onder onder de N7 (dus naast de tijdelijke weg richting de westelijke ringweg) nodig hebben als werkvak. Er kunnen op dit punt daarom geen aanpassingen gedaan worden. Op je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen, heb ik nog geen reactie. Die hou je nog tegoed.
5 april 2022
Rob, ik heb je vraag voorgelegd aan Groningen Bereikbaar. Zij zeggen: 'Wij gebruiken inderdaad Google Maps als ondergrond voor de Slimme Kaart. Dat heeft verschillende redenen. De kaart is natuurlijk voor de meeste gebruikers heel herkenbaar. Maar het grootste voordeel van Google is dat deze de actuele, live verkeersinformatie toont. Dat zijn de groene, oranje en rode lijntjes op de kaart. De Slimme Kaart laat daarmee de actuele drukte op de weg zien en dat is een belangrijk onderdeel van de kaart.'
4 april 2022
Mariska, de webcam van de werkzaamheden bij de Papiermolentunnel is boven in het artikel opgenomen. Deze en de andere webcams vind je op onze website onder het kopje Actueel > Webcams.
4 april 2022
Rob, ik snap je teleurstelling, maar het is iets te kort door de bocht. In het project Aanpak Ring Zuid investeren we niet alleen in de auto. Het project is opgezet om de bereikbaarheid, de veiligheid én de leefbaarheid te verbeteren. Zoals blijkt uit de vierde link die Tim heeft gedeeld ( aanpakringzuid.nl/project/effecten/fietsroutes ), zorgen we ook op veel plekken voor nieuwe of veiligere fietsverbindingen.
1 april 2022
Rob, we kennen het probleem. Voorafgaand aan Operatie Julianaplein hebben wij in samenwerking met Groningen Bereikbaar alle faseringen en tekeningen al gedeeld met de verschillende kaartleveranciers en serviceproviders. Ook nu, tijdens Operatie Julianaplein, is er veelvuldig contact met de verschillende kaartleveranciers en serviceproviders om fouten te herstellen en de maatregelen goed door te voeren. Niet elke partij is daar even snel mee. Waze (dat van Google is) is vrijwel altijd actueel, TomTom klopt meestal vrij aardig, maar bij Google duurt het vaak een week of langer voordat onze meldingen correct worden verwerkt.
1 april 2022
Embo, ik begrijp je ongeduld, maar ik kan nu nog niet veel concreets melden. Zoals gezegd wordt het er voor de fietsers komend jaar niet beter op. Er zijn meerdere afsluitingen van fietsverbindingen, en die vinden tegelijk plaats of volgen elkaar snel op. We zijn met name bezig om te onderzoeken welke verbeteringen we kunnen aanbrengen in de omleidingsroutes. Bijvoorbeeld de Parkweg, die niet gestremd wordt en bij verschillende afsluitingen een goed alternatief is. Hiervoor stelt Aanpak Ring Zuid samen met Combinatie Herepoort een plan op. Dat plan moet dan vervolgens worden besproken met verschillende organisaties die hierbij betrokken zijn, zoals de gemeente, en worden goedgekeurd. Het plan beperkt zich dus tot omleidingen/omleidingsmogelijkheden. Het klopt dat dit aan de late kant is. Zodra we meer kunnen melden, lees je dat op onze website.
31 maart 2022
Wim, je bent van harte welkom om aan te schuiven. Ik heb je verzoek uitgezet in de organisatie, je krijgt binnenkort een uitnodiging via de bekende contacten.
28 maart 2022
Ger, ja, komende vanaf het Julianaplein kun je de afslag naar Ring West nemen.