15 april 2022
Marieke, ik heb je suggestie voorgelegd aan onze verkeerskundige. Hij laat weten dat hij hier geen voorstander van is. "We zien dat het nu al verwarrend is voor mensen dat de Helperzoomtunnel in de avond en de nacht wel open is in beide richtingen. Dit lijdt nu al tot verontwaardiging bij mensen die net tien minuten te laat zijn. Ook zien we zoekverkeer doordat mensen er het ene moment wel door kunnen en het volgende niet. Dat zal met dit voorstel alleen maar toenemen. Daar komt nog iets anders bij: veel mensen gebruiken bij het rijden hun navigatie. Navigatiesystemen kunnen niet goed omgaan met verbindingen die afhankelijk van het tijdstip open of dicht zijn. Het kost ons nu al veel moeite om het goed in de systemen te krijgen dat de tunnel in de avonduren wél open is. Als we de tunnel ook overdag open stellen, heeft dat als groot risico dat veel verkeer ook in de spits richting de tunnel wordt geleid."
15 april 2022
Carsten, inderdaad kan het gevaarlijke situaties geven als fietsers op de Verlengde Lodewijkstraat voorbij de wachtende auto's rijden. Daar is echter weinig aan te doen. We hebben ook bekeken of het mogelijk is om voor fietsers een uitzondering te maken bij het verkeerslicht bij de rijbaanversmalling, maar daar is de weg onvoldoende breed voor.
8 april 2022
Carsten, het autoverkeer door de Verlengde Lodewijkstraat wordt al gedoseerd toegelaten, door de verkeerslichten die er staan. Het autoverkeer ondervindt hierdoor inderdaad vertraging, maar deze vertraging vinden wij (net als op andere plekken in de stad) acceptabel. Met deze verbinding houden we de Oosterpoort van twee kanten bereikbaar. Daar komt bij: wanneer we een verbinding stremmen, dan moet dat verkeer ergens anders zijn of haar route vinden en op dit moment hebben we daar in het verkeersnetwerk geen ruimte voor.
8 april 2022
Bert, goed gezien, dat klopt helemaal. De Brailleweg gaat een stukje naar het oosten. Daardoor kunnen we de pijlers van de Julianabrug, die nu bijna tegen de Brailleweg aan liggen, veilig slopen. Half mei wordt de Brailleweg naar deze tijdelijke plek omgezet. Daarna kunnen we beginnen met de werkzaamheden aan de brug. Deze gaan een aantal maanden duren.
8 april 2022
Fred, voor wat betreft je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen: dat zou te veel weefbewegingen geven met alle wegen die nu open zijn. De situatie is hier veranderd door de opening van de nieuwe oprit vanaf Laan Corpus den Hoorn richting Julianaplein. De verkeerssituatie bij de dubbele rotonde Corpus den Hoorn/Stadspark ligt overigens wel onder een loep op dit moment, we bekijken of hier aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
7 april 2022
Cees, allereerst hoop ik dat je liefde voor Groningen zo sterk is, dat je de stad blijft waarderen, ook als je langer onderweg bent. De Helperzoomtunnel is inderdaad bewust in één richting afgesloten. Dat heeft te maken met Operatie Julianaplein (11 februari-9 mei 2022). De Helperzoomtunnel is vanaf 28 maart tot 9 mei dicht om een verkeersopstopping in de wijk Helpman te voorkomen. In dit artikel lees je er meer over: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-waarom-tijdelijk-eenrichtingsverkeer/ . Het verkeer in westelijke richting heeft alternatieven, zoals via de zuidelijke ringweg en de Hereweg. De tijdelijke afsluiting van het Julianaplein leidt tot grote hinder voor het autoverkeer in de hele stad. Daarom roepen we iedereen op om in deze periode de auto zo veel mogelijk te laten staan. Veel bestemmingen in de stad, zoals ook De Leyhoeve (tegenover station Groningen Europapark), zijn goed bereikbaar met de trein of de bus. Wie toch met de auto komt, adviseren we de route vooraf te checken, bijvoorbeeld via routeplanners zoals https://www.waze.com/nl/live-map/. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
7 april 2022
Fred, excuus voor de late reactie. Ik heb je suggesties voorgelegd aan de uitvoerder. Deze laat weten dat we alle ruimte onder onder de N7 (dus naast de tijdelijke weg richting de westelijke ringweg) nodig hebben als werkvak. Er kunnen op dit punt daarom geen aanpassingen gedaan worden. Op je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen, heb ik nog geen reactie. Die hou je nog tegoed.
5 april 2022
Rob, ik heb je vraag voorgelegd aan Groningen Bereikbaar. Zij zeggen: 'Wij gebruiken inderdaad Google Maps als ondergrond voor de Slimme Kaart. Dat heeft verschillende redenen. De kaart is natuurlijk voor de meeste gebruikers heel herkenbaar. Maar het grootste voordeel van Google is dat deze de actuele, live verkeersinformatie toont. Dat zijn de groene, oranje en rode lijntjes op de kaart. De Slimme Kaart laat daarmee de actuele drukte op de weg zien en dat is een belangrijk onderdeel van de kaart.'
4 april 2022
Mariska, de webcam van de werkzaamheden bij de Papiermolentunnel is boven in het artikel opgenomen. Deze en de andere webcams vind je op onze website onder het kopje Actueel > Webcams.
4 april 2022
Rob, ik snap je teleurstelling, maar het is iets te kort door de bocht. In het project Aanpak Ring Zuid investeren we niet alleen in de auto. Het project is opgezet om de bereikbaarheid, de veiligheid én de leefbaarheid te verbeteren. Zoals blijkt uit de vierde link die Tim heeft gedeeld ( aanpakringzuid.nl/project/effecten/fietsroutes ), zorgen we ook op veel plekken voor nieuwe of veiligere fietsverbindingen.