14 december 2022
Antony, dat gaan we doen!
14 december 2022
"MS, 1. De verkeersafwikkeling is getoetst aan de hand van een microsimulatie 2. Het doortrekken van de busstrook is overwogen en ook onderzocht. Dit leidt echter tot een langere oversteektijd voor fietsers en voetgangers en dus ook een langere roodtijd voor het autoverkeer. Hoewel de opstellengte iets wordt vergroot, leidt de langere wachttijd tot een wachtrij die eerder terugslaat tot de rotonde dan in het voorliggende ontwerp. 3. Bij deze turborotonde functioneren de toeleidende rijstroken niet alleen voor de opstelcapaciteit, maar zijn de stroken ook bedoeld als voorsorteerstroken om tot de juiste rijstrook op de rotonde te komen. De dubbele linksafstrook is noodzakelijk om het linksafslaand verkeer vanaf de verbindingsweg richting het Julianaplein goed af te kunnen wikkelen. De rechter rechtdoorstrook vanaf het Emmaviaduct richting het Julianaplein wordt inderdaad maar beperkt gebruikt, maar is met name bedoeld om verkeer voor de juiste rijstrook te laten voorsorteren. De extra opstelcapaciteit verkleint daarbij de kans dat een wachtrij voor de rotonde terugslaat tot aan de fiets-/voetgangersoversteekplaats. 4. De invoeger voldoet qua lengte niet helemaal aan de richtlijnen. Er was te weinig ruimte onder het kunstwerk en dit was de langst mogelijke lengte. In de afweging is meegenomen dat op deze strook over het algemeen de auto’s rijden die een hogere snelheid hebben en een hoger attentieniveau hebben. Het gros van het verkeer zal op de buitenste rijstrook van de ovonde zitten. 5. De bushalte komt aan de bypass naast de rotonde te liggen. 6. Alle verbindingen zijn bewust in het ontwerp gelaten. Hoewel er goede alternatieven zijn voor bijvoorbeeld verkeer vanaf het Emmaviaduct naar de Hereweg, draagt een extra route bij aan een robuust netwerk. De gemeente heeft daarnaast aangegeven dat verkeer komende vanaf het noorden moet kunnen keren op de rotonde. Als verkeer moet kunnen keren, dan kan het ook linksafslaan. De verwachting is dat er weinig linksafslaand en kerend verkeer zal zijn, wat een positief effect heeft op de doorstroming van het verkeer.
14 december 2022
John V, de aanleg van een fietstunnel kost twee keer zoveel als de aanpassing van het oude ontwerp naar de ovonde met fietsoversteek samen. Deze verbinding vanaf Emmaviaduct richtring verbindingsweg is bewust in het ontwerp gelaten om voor het verkeer in de stad richting de Hereweg een voldoende robuuste oplossing te bieden. Als er bijvoorbeeld op de Stationsweg iets aan de hand is, kan het verkeer omrijden via de nieuwe verbindingsweg. De gemeente heeft daarnaast aangegeven dat het mogelijk moet zijn om bij de rotonde, komende vanuit het noorden, te kunnen keren. Als verkeer moet kunnen keren, is het fysiek niet mogelijk om linksafslaand verkeer te weren. De verwachting is dat er weinig linksafslaand en kerend verkeer zal zijn, wat een positief effect heeft op de doorstroming van het verkeer.
14 december 2022
Maarten, het handhaven van de Amaliatunnel is een van de varianten geweest. Hier was echter geen budget voor en de geluidsbelasting op de gevels van de woningen zou groter worden, waardoor er nog hogere geluidsschermen nodig zouden zijn. Twee in plaats van drie rijstroken op de ovonde verlaagt de capaciteit, waardoor er te veel verkeer op de verbindingsweg en de afrit komt te staan. De fietsoversteek met verkeerslichten is de meest veilige oplossing binnen het budget. Voordat de werkzaamheden begonnen maakte de afrit voor het autoverkeer op het Hoornsediep geen onderdeel uit van de tunnel. Fietsers moesten dit drukke punt oversteken terwijl ze weinig zicht hadden en er geen verkeerlichten stonden. In de nieuwe situatie is de fietsoversteek met verkeerlichten niet anders dan vergelijkbare verkeerssituaties in de stad waarbij fietsers een doorgaande weg moeten oversteken.
14 december 2022
Embo, de fietsoversteek komt op dezelfde plek te liggen als de Amaliatunnel. De situatie is straks niet vergelijkbaar met het oude Vrijheidsplein. Bij de fietsoversteek staan straks wel verkeerslichten. Daarnaast ligt de snelheid van de auto's veel lager dan bij de situatie op het oude Vrijheidsplein.
14 december 2022
Pieter, het tracébesluit wordt door de gemeente omgezet in een wijziging van het bestemmingsplan. Nadat het bestemmingplan definitief is, wordt voor de ovonde een vergunning bij de gemeente aangevraagd.
14 december 2022
Gerard, in de nieuwe situatie is het Hoornsediep geen doorgaande weg meer die gebruikt wordt om bij de Parkbrug uit te komen. Straks zijn het Hoornsediep en de Maaslaan beide een weg die alleen door bestemmingsverkeer wordt gebruikt. (zie kaartje).
14 december 2022
Matthijs, het aantal fietspaden richting het Overwinningsplein is straks hetzelfde als de oude situatie. Bij de fietsoversteek hoef je als fietser straks maximaal twee minuten te wachten voordat je kunt oversteken.
14 december 2022
Kees, de nieuwe ovonde is niet vergelijkbaar met het Vrijheidsplein. Als je straks als automobilist de ovonde afrijdt richting het centrum, dan hoef je alleen te stoppen als een fietser het knopje van het verkeerslicht heeft ingedrukt. Daarnaast hebben de ovonde zelf en de wegen daar naartoe voldoende ruimte om op drukke momenten auto's een plek te geven.
14 december 2022
Fred, bedankt voor je reactie. Een gelijkvloerse oversteek met verkeerslichten is inderdaad anders dan de huidige Amaliatunnel. Maar de huidige situatie bij de Amaliatunnel is niet de uitgangssituatie. Voordat de werkzaamheden begonnen maakte de afrit voor het autoverkeer op het Hoornsediep geen onderdeel uit van de tunnel. Fietsers moesten dit drukke punt oversteken terwijl ze weinig zicht hadden en er geen verkeerlichten stonden. In de nieuwe situatie is de fietsoversteek met verkeerslichten niet anders dan vergelijkbare verkeerssituaties in de stad waarbij fietsers een doorgaande weg moeten oversteken. Een fietsoversteek met verkeerlichten is de meest veilige oplossing binnen het budget. De Amaliatunnel handhaven is een van de varianten geweest. Hier was echter geen budget voor. Ook zou de geluidsbelasting op de gevels van de woningen groter worden, waardoor er nog hogere geluidsschermen zouden moeten komen. De nieuwe bushalte komt ten zuiden van de toekomstige fietsoversteek. Per abuis stond op de website een verouderde technische tekening.