19 december 2022
DJ, uiteraard kwamen er over de A28-afrit veel minder auto´s dan over de Brailleweg zelf. Dus inderdaad moeten de fietsers straks een veel drukkere weg oversteken dan in het verleden. Wat we ermee wilden zeggen, is dat in de oude situatie fietsers ook een weg moesten oversteken, ondanks de Amaliatunnel. Fietsers die vanuit de tunnel kwamen hadden hier weinig zicht op. De oude situatie was dus ook niet ideaal. In de nieuwe situatie staan er bij de oversteek verkeerslichten, dat was in de oude situatie niet zo. Daarmee is dit een veilige oversteek. Een tunnel is voor fietsers wel gemakkelijker er sneller. Maar dat is een financiële afweging. In het ontwerp van 2014 was ook geen tunnel voorzien. Aanpak Ring Zuid heeft daar dus geen budget voor. We hebben de gemeente voorgesteld een tunnel toe te voegen, maar de gemeente heeft hiervoor geen budget beschikbaar gesteld.
19 december 2022
Pieter, nee, het gewijzigde ontwerp past niet binnen de uitmeet- en flexibiliteitbepaling uit artikel 13 van het Tracébesluit. De gemeente neemt het Tracébesluit over in een bestemmingsplan. Voor het aangepaste ontwerp is dus een aanpassing van het bestemmingsplan nodig. Hiervoor vragen we een vergunning aan bij de gemeente. Het gaat immers om een wijziging van het gemeentelijk wegennet.
16 december 2022
Kees, de beantwoording van de vragen heeft inderdaad lang op zich laten wachten. Intussen hebben we alle vragen beantwoord. Het reuzenrad is gesponsord door onderaannemers en relaties van Combinatie Herepoort en Aanpak Ring Zuid. Combinatie Herepoort stelt de bouwplaats ter beschikking en zorgt ervoor dat het reuzenrad er komt te staan. Gastvrij Groningen en Groningen Bereikbaar maken het initiatief mogelijk door middel van de aankleding, medewerkers, en facilitaire zaken.
16 december 2022
Marc, dit is geen uitrit, maar gewoon een openbare weg (Bergenweg). Voor de eenduidigheid is de voorrang op deze rotonde overal gelijk, dus ook aan de noordzijde van de N7.
15 december 2022
Peter, het idee voor het Parkway-concept is zo’n tien jaar geleden ontstaan. Toen speelde het thema biodiversiteit veel minder. Destijds is de afweging gemaakt dat langs de ringweg de beeldkwaliteit belangrijker was. De zuiliepen zorgen voor een uniforme, herkenbare uitstraling. In de taluds is juist wel gekozen voor meerdere bomensoorten. Daar is de variatie gezocht, met ook inheemse soorten. Op deze manier levert het project ook een bijdrage aan het verbeteren van de biodiversiteit. Verder worden er veel knelpunten in de ecologische structuren opgelost met de aanleg van faunapassages.
15 december 2022
Dion, bedankt, we hebben hier ook al over nagedacht. We gaan dit doen, maar weten nog niet precies hoe.
15 december 2022
Pim, op plaatsen waar nu geen vangrail staat, komt ook geen vangrail. Dit is nu ingericht zoals in het ontwerp aangegeven. Op dit stuk mogen de automobilisten niet harder dan 50 km/uur. We gaan nog wel een deel van de barriers vervangen door definitieve barriers, maar dat zal pas aan het eind van het project (2024) gebeuren.
15 december 2022
Hans, de kleur zegt niks over de belastbaarheid of de samenstelling van een blok. De kleurverschillen komen door verschillen in grondstoffen. Er zijn overigens wel verschillende EPS-blokken, bijvoorbeeld qua dikte van de korrel, maar dat is op het oog niet te zien.
14 december 2022
Maarten, het is de bedoeling dat de ticketverkoop start op donderdag 15 december.
14 december 2022
Bert, de tent is bedoeld voor het winterfeest voor omwonenden op vrijdag. Op donderdag is in de tent het eindejaarsfeest voor medewerkers van Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort.