19 januari 2023
Fietser, we hebben dit artikel geschreven omdat we in onze gesprekken met bewoners van de stad en de regio steevast vragen krijgen over hoe het centrum nog per auto te bereiken is als het project eenmaal is afgerond. In dit artikel hebben we die mogelijkheden op een rij gezet. We maken zo ook duidelijk dat de automobilist straks keuzes heeft. Het centrum blijft vanuit verschillende richtingen en via verschillende invalswegen bereikbaar. Juist die vele mogelijkheden dragen eraan bij dat het autoverkeer naar de stad zich kan spreiden. Dit voorkomt dat de drukte zich op een beperkt aantal plekken concentreert. Het artikel is onderdeel van de reeks STRAKS, waarin we ook op andere aspecten van de eindsituatie ingaan. Het artikel was niet bedoeld om een discussie los te maken over de vraag of het wel nodig en wenselijk is om in de toekomst met de auto naar het centrum te gaan. Dit zijn terechte vragen, maar ons project is hier niet op gericht. Voor de gemeente en een organisatie als Groningen Bereikbaar ligt dat anders. Deze organisaties streven naar het verduurzamen van de mobiliteit, om Groningen leefbaar en bereikbaar te houden. Overigens past ook binnen dit streven een goede bereikbaarheid van het centrum per auto.
11 januari 2023
Wim, dank voor je vraag, want hierdoor ben ik erachter gekomen dat de informatie in het artikel niet helemaal klopte. De damwandplanken die we gaan intrillen, zijn niet bedoeld om een nieuwe bouwkuip te maken, maar om de kade te verstevigen. Waar dat kon, is dat eerder ook al gedaan. Voor de bouw van de nieuwe brug is geen (aanvullende) bouwkuip nodig. Alle onderdelen worden bovengronds en boven de grondwaterspiegel geplaatst met voldoende ruimte. Ik heb het in het artikel aangepast.
10 januari 2023
Thomas, er komt geen nieuwe voortgangskaart meer omdat de betonstorten al bijna klaar zijn. We laten de voortgang binnenkort zien in een fotoalbum.
9 januari 2023
Piet Hoefijzer, over welke weg heb je het?
6 januari 2023
Rudie, het fietspad langs de oprit van Corpus den Hoorn richting Vrijheidsplein gaat pas begin februari dicht. Hij is afgesloten vanaf maandagochtend 6 februari (06.00 uur) tot vrijdagochtend 31 maart (06.00 uur).
23 december 2022
Marc, de Bergenweg is bedoeld voor de ontsluiting van verschillende autobedrijven en de opleidingslocatie van Noorderpoort in dit hoekje van het bedrijventerrein. Het is een extra ontsluiting op de Bornholmstraat, bovenop de ontsluiting via de Herningweg. Dit is mede vanwege de veiligheid. Mocht er een keer iets zijn bij de ene ontsluiting, dan kun je altijd het gebied via de andere zijde verlaten. Dat de fietsers bij de Bergwenweg voorrang moeten geven, staat duidelijk aangegeven.
23 december 2022
Embo, we hebben de exploitant van het reuzenrad inmiddels gevraagd de muziek zachter te zetten. We vinden het heel vervelend dat sommige buren nu extra overlast ervaren, juist omdat het reuzenrad er staat om onze buren na al die overlast wat terug te geven.
21 december 2022
Mathijs, het groen wordt later nog geplant. Ik heb aan het artikel een impressie toegevoegd die een indruk geeft van hoe het uiteindelijk gaat worden. Voor de auto's zijn er parkeerplaatsen zowel langs de straat als haaks op de straat. Op de foto lijken de auto's op de stoep te staan, maar ze staan op parkeervakken. In het ontwerp zijn geen fietsenrekken opgenomen.
20 december 2022
Daniël, helaas is er nu een storing in het verwerken van de codes. We werken aan het oplossen van het probleem. Excuus voor het ongemak.
20 december 2022
Annet, helaas is er nu een storing in het verwerken van de codes. We werken aan het oplossen van het probleem. Excuus voor het ongemak.