22 februari 2023
Annemiek, ja, als je een reactie op deze website plaatst, blijft deze in principe staan zolang de website in de lucht blijft. Op jouw verzoek hebben we je oude reacties nu verwijderd.
16 februari 2023
Anja, een groot deel van de bomen langs de Vondellaan is al weggehaald. Bij de rotonde van de Vondellaan en de Van Iddekingeweg moeten nog bomen worden gekapt, omdat ook hier vrijliggende fietspaden komen om de verkeersveiligheid te verhogen. Bij de hoek Vondellaan en P.C. Hooftlaan moet een boom wijken voor de aanleg van een regenwaterriool, die daar gaat aansluiten op de vijver. Voor al deze bomen is een kapvergunning (omgevingsvergunning) verleend. Deze week zijn we begonnen met het weghalen van de groenstrook en de heggen voor de flats aan de oostzijde van de Vondellaan weg. Deze verwijderen we volledig. Deze groenstrook komt hier voorlopig niet terug.
16 februari 2023
Mark, ja, dat is inderdaad de bedoeling.
7 februari 2023
Ton, dat klopt. Deze werkzaamheden zijn op het laatste moment uitgesteld. Ze staan nu gepland voor 13 februari. Hier komen we nog op terug.
2 februari 2023
Trudy, het klopt dat veel automobilisten van deze afrit gebruik maken. Het verbreden van de A7 helpt om in de toekomst verkeersopstoppingen te voorkomen. Om de weg ook hier te kunnen verbreden, kan het niet anders dan dat de afrit tijdelijk dicht moet. Het verkeer vanuit Hoogkerk/Drachten kan inderdaad via het Julianaplein en de A28-afrit Groningen-Zuid naar Corpus den Hoorn en het Martini Ziekenhuis rijden. De afrit aan de andere zijde van de weg blijft wel open. Dus het verkeer vanaf het Julianaplein kan nog wel de afrit bij Stadspark/Corpus den Hoorn nemen en via de Laan Corpus den Hoorn de wijk binnenrijden of richting het ziekenhuis gaan.
26 januari 2023
Maarten, met het aantal manieren om naar de binnenstad te gaan bedoelen we niet hetzelfde als het aantal op- en afritten op de ringweg. Wat we eigenlijk vooral willen duidelijk maken, is dat de automobilist in de toekomst vanuit elke richting meerdere reële routes heeft richting de binnenstad. Omdat het verkeer onder andere bij het Julianaplein en het Vrijheidsplein straks veel beter doorstroomt, wordt het aantrekkelijker om langer op de ring te blijven en de invalsroute te kiezen die het dichtste bij je bestemming is. Het verkeer wordt zo beter verdeeld over de verschillende invalsroutes. Je hebt gelijk dat er op- en afritten wegvallen (Oosterpoort, Hereweg), maar daar staat tegenover dat er ook nieuwe op- en afritten bijkomen (Vondellaan, Bornholmstraat, Driebond). Al met al gaat de bereikbaarheid van de binnenstad en andere belangrijke bestemmingen in de stad er op vooruit. Bij de Leonard Springerlaan verdwijnt de aansluiting niet. Hier komt zowel vanuit het noorden als het zuiden een oprit en een afrit. Wel vervalt de aansluiting voor verkeer vanaf het Julianaplein naar de Leonard Springerlaan. Kijk voor een overzicht op onze pagina over op- en afritten: https://www.aanpakringzuid.nl/project/effecten/op-en-afritten/
26 januari 2023
@Embo, we waarderen het dat je opkomt voor de belangen van de fietser. Anders dan je misschien denkt, zijn we daarin geen tegenstanders. Ook wij proberen de belangen van de fietsers zo goed mogelijk te borgen. Wij zijn zelf per slot van rekening ook die fietser! Eerst even wat feiten en cijfers. Bij de fietsoversteek bij de ovonde noem je het getal van 25.000 fietsers per dag. Uit fietstellingen blijkt dat deze aantallen nu op geen enkele route binnen de gemeente Groningen worden gehaald. De oost-westverbinding met de hoogste aantallen in het zuiden van de stad is ter hoogte van de Parkbrug. De verwachting is dat daar in 2040 ongeveer 15.000 fietsers per etmaal fietsen. Bij de Amaliatunnel is voor zover ons bekend nooit een fietstelling geweest. De laatste cijfers voordat onze eigen werkzaamheden zorgden voor veranderde fietsroutes, zijn uit 2018: - Brailleweg/Vondellaan ter hoogte van de kruising met de N7: 7.000 fietsers per etmaal - Emmaviaduct over het spoor: bijna 10.000 - Hoornsediep wz (ten westen van het Noord-Willemskanaal): ter hoogte van de kruising met de ringweg: 7.000 - Papiermolentunnel: 1.500 - Hereweg ter hoogte van kruising met de N7: 10.000 Aangezien de noord-zuidroutes drukker zijn dan de oost-westroute parallel aan de ringweg, is de inschatting van ons en de gemeente dat het aantal fietsers door de Amaliatunnel nu (voor de afsluiting van de Muntingbrug) minder dan 5.000 is. Een groot deel daarvan gebruikt de tunnel bovendien om van zuid naar noord (richting centrum) te fietsen. In de toekomst hoeven de fietsers richting het centrum hier niet meer langs, aangezien het bredere fietspad langs het kanaal wordt doorgetrokken tot de kruising met de Parkweg. Daar komt een verkeerslicht waarbij de fietsers in één keer (fietsers uit alle richtingen groen), zowel de Parkweg als het Hoornsediep kunnen oversteken naar het Emmaviaduct. Wie op weg naar het centrum toch de fietsoversteek bij de ovonde neemt, heeft op zijn route een extra verkeerslicht. We denken daarom dat de oversteek bij de ovonde straks vooral gebruikt wordt door fietsers vanuit of naar het zuiden van de Rivierenbuurt en door fietsers die een herkomst én bestemming dichtbij de ringweg hebben. Wij verwachten hier daarom niet 25.000 fietsers per etmaal, maar eerder 2.500. En dan nog even voor de geschiedschrijving: in de voorbeelden uit het verleden die je geeft, doe je de projectorganisatie tekort. De fietsvallei bij de Brailleweg maakte nog geen deel uit van het Ontwerp-Tracébesluit van 2013, maar is na gesprekken met de omgeving toegevoegd aan het Tracébesluit van 2014. De Papiermolentunnel maakte inderdaad geen deel uit van het Tracébesluit, omdat we hier technisch geen oplossing voor zagen. Omdat de omwonenden bleven aandringen op een tunnel en ook wij zelf de nadelen van de loopbrug inzagen, hebben we Combinatie Herepoort opdracht gegeven om te onderzoeken of een tunnel alsnog mogelijk zou zijn. Gelukkig hebben zij hier een inventieve oplossing voor gevonden. Voor de Esperantotunnel was aanvankelijk geen budget, maar we hebben ons ingespannen om de tunnel toch in het project op te nemen. Naast de plekken die je hier noemt, zijn er veel plekken waar door ons project de situatie voor de fietsers echt verbetert. Daar gaan we binnenkort een apart artikel over maken. Je bent dan ook van harte welkom om ons in de gaten te blijven houden: buiten op de fietspaden en hier op de website!
25 januari 2023
Henk Obbink, we begrijpen dat het voor jullie als bewoners van de Oosterpoortwijk lastig is dat er al enige tijd geen directe oversteek meer is bij het spoor. De spoorwegovergang bij de Esperantostraat moest om om veiligheidsredenen definitief dicht vanwege de aanleg van een vierde spoor tussen het Hoofdstation en station Groningen Europapark. In de toekomst komt hier een tunnel voor fietsers en voetgangers terug: de Esperantotunnel. Op de plek van de tunnel staan nu nog de pijlers van de tijdelijke noordbaan van de ringweg. Zodra de verdiepte ligging in gebruik is genomen (planning: najaar 2024), kunnen we beginnen met het afbreken van de oude ringweg en de tijdelijke noordbaan. Vervolgens kunnen we door met het afmaken van de tunnel. Om tijd te winnen, hebben we hiervoor al in 2017 de eerste werkzaamheden uitgevoerd. De betonnen constructie ligt al klaar, maar er moet nog veel gebeuren. We kunnen op dit moment nog niet zeggen wanneer de Esperantotunnel open gaat.
25 januari 2023
Fietser, ja, dat is vervelend. Het uitlenen van de maquette is pas kortgeleden rondgekomen. Vanaf donderdag 2 februari is de maquette weer aanwezig. Hopelijk zien we je alsnog!
23 januari 2023
@Maarten: de Paterswoldseweg is vanuit het westen (A7) te bereiken via de afrit Groningen-West en dan via de Laan Corpus den Hoorn richting de Paterswoldseweg. De Paterswoldseweg is komende vanuit het westen ook te bereiken via de afrit Martini Plaza op de westelijke ringweg. Kom je vanuit Assen of Hoogezand, dan kun je bij het Julianaplein de afrit centrum nemen. Vervolgens kies je op de Brailleweg de afrit naar de Parkweg. Daarna ga je linksaf naar de Paterswoldseweg. Meer informatie over de toekomstige autoroutes vind je op onze pagina Autoroutes: https://www.aanpakringzuid.nl/project/effecten/autoroutes/