3 april 2023
Daniël, de planning is dat de verbindingsboog vanuit Drachten richting Ring West eind dit jaar in gebruik wordt genomen. De boog vanuit Drachten naar de Leonard Springerlaan (MartiniPlaza) volgt in april 2024. Tegelijk zou dan de boog vanuit Ring West naar Julianaplein klaar moeten zijn [antwoord is gecorrigeerd, ik had voor de boog naar L. Springerlaan eerst een verkeerde datum gemeld].
31 maart 2023
Jan, in het oorspronkelijke ontwerp zouden de verkeerslichten aan elkaar worden geschakeld, zodat het verkeer via een 'groene golf' door zou kunnen rijden. De fietsoversteek bij de Brailleweg richting Hoornsediep is in de nieuwe situatie geen onderdeel meer van de noord-zuidverbinding voor fietsers, wat de Amaliatunnel wel was. Het fietspad langs het kanaal wordt immers een fietspad voor verkeer in twee richtingen tussen de Parkbrug en de Vondellaan. Fietsers richting het centrum maken de oversteek straks bij de Parkbrug. De oversteek bij het Hoornsediep zal voornamelijk worden gebruikt door mensen die vanaf het westen van de Rivierenbuurt richting het oosten gaan, en andersom. Daarom verwachten we hier minder fietsverkeer dan in het verleden. De belangrijkste oost-westverbinding voor fietsers is de Parkweg. Dat het autoverkeer op de Brailleweg soms moet stoppen voor de fietsers die bij het verkeerslicht oversteken, leidt naar onze verwachting niet tot grote opstoppingen.
31 maart 2023
@Anja, het gaat om afwateringsbuizen die niet helemaal goed liggen. Daarvoor verwijderen we een stukje van het al gestorte beton.
23 maart 2023
Oscar, mijn antwoord was onjuist, met dank aan Anja-1. Ik was in de war met een andere locatie. Bij DUO maken we de wanden af zodra de vloeren gestort zijn. Ook gaan we daar het trappenhuis voor de vluchtwegen bouwen.
20 maart 2023
Henk B., alle drie deksels krijgen een groene inrichting. Later dit jaar hopen we het definitieve ontwerp van de deksels te kunnen laten zien.
20 maart 2023
Oscar, we plaatsen hier nog een doorzichtig geluidsscherm boven op. Zo blijft dit zicht op de verdiepte ligging van de ringweg behouden.
13 maart 2023
Harold, ja, bij de ingebruikname in 2024 moet het tijdelijke Julianaplein een tijdje worden afgesloten. We zijn nu druk bezig met de voorbereiding hiervan.
8 maart 2023
Maarten, in je reactie op je voorstel van 2 maart. De Amaliatunnel kan niet blijven liggen, niet tijdens de werkzaamheden en niet in de eindsituatie. Daar is te weinig ruimte voor. In het Tracébesluit (2014) is al aangegeven dat deze tunnel gaat verdwijnen. Dit was dus al voordat de plannen voor de ovonde in beeld waren. Ook toen de plannen voor de ovonde werden opgesteld, is weer naar een optie met een tunnel voor fietsers gekeken. Dit zou mogelijk zijn als de tunnel opschuift naar het noorden. Hier is echter in het project geen geld voor. Met het oog op de verdere planning van ovonde en Julianaplein wordt op 20 maart een start gemaakt met het afbreken van de Amaliatunnel. De sloopvergunning hiervoor is inmiddels afgegeven.
7 maart 2023
Hans, bedankt voor je melding. Dat is inderdaad absoluut niet de bedoeling. Het levert levensgevaarlijke situaties op. Het lijkt er helaas op dat we er weinig aan kunnen doen, omdat de fietsers er ook ongehinderd langs moeten kunnen. Het is ook niet op te lossen door de verkeersregelaars 24 uur per dag in te zetten. De verkeersregelaars zijn er voor het begeleiden van de fietsers en het bouwverkeer. Het is aan de politie om hier te controleren.
6 maart 2023
Anja (10.36u): vanochtend had het autoverkeer inderdaad last van de nieuwe om-en-omregeling bij de Brailleweg. Met name bij het verkeer de stad in, zijn wachtrijen ontstaan. Door de stremming van de Paterswoldseweg voor het autoverkeer tot aanstaande zaterdagavond, blijft het deze week waarschijnlijk druk(ker) op de Brailleweg. Om concreet op je opmerkingen in te gaan: - Vanochtend is de situatie bij de verkeerlichten gemonitord. Op basis hiervan worden aanpassingen gedaan aan de verkeerslichten. - In de praktijk bleek dat er veel tijd zat tussen het op rood springen van het licht in de ene richting en het op groen springen van het licht in de andere richting. We noemen dit de 'ontruimingstijd'. Het verkeer stond daardoor langer stil dan nodig. Een medewerker van het bedrijf dat de verkeerslichten heeft geplaatst, moedigde daarom de automobilisten aan om al op te rijden voordat het verkeerslicht op groen sprong. Dat leidde inderdaad tot aarzelingen. Bij het verfijnen van de instellingen van de verkeerslichten, zal ook de ontruimingstijd iets korter kunnen, waardoor het verkeer langer groen heeft. - De komende week blijven we de situatie in de gaten houden. Als het nodig is, zullen we extra maatregelen nemen.