26 januari 2023
@Embo, we waarderen het dat je opkomt voor de belangen van de fietser. Anders dan je misschien denkt, zijn we daarin geen tegenstanders. Ook wij proberen de belangen van de fietsers zo goed mogelijk te borgen. Wij zijn zelf per slot van rekening ook die fietser! Eerst even wat feiten en cijfers. Bij de fietsoversteek bij de ovonde noem je het getal van 25.000 fietsers per dag. Uit fietstellingen blijkt dat deze aantallen nu op geen enkele route binnen de gemeente Groningen worden gehaald. De oost-westverbinding met de hoogste aantallen in het zuiden van de stad is ter hoogte van de Parkbrug. De verwachting is dat daar in 2040 ongeveer 15.000 fietsers per etmaal fietsen. Bij de Amaliatunnel is voor zover ons bekend nooit een fietstelling geweest. De laatste cijfers voordat onze eigen werkzaamheden zorgden voor veranderde fietsroutes, zijn uit 2018: - Brailleweg/Vondellaan ter hoogte van de kruising met de N7: 7.000 fietsers per etmaal - Emmaviaduct over het spoor: bijna 10.000 - Hoornsediep wz (ten westen van het Noord-Willemskanaal): ter hoogte van de kruising met de ringweg: 7.000 - Papiermolentunnel: 1.500 - Hereweg ter hoogte van kruising met de N7: 10.000 Aangezien de noord-zuidroutes drukker zijn dan de oost-westroute parallel aan de ringweg, is de inschatting van ons en de gemeente dat het aantal fietsers door de Amaliatunnel nu (voor de afsluiting van de Muntingbrug) minder dan 5.000 is. Een groot deel daarvan gebruikt de tunnel bovendien om van zuid naar noord (richting centrum) te fietsen. In de toekomst hoeven de fietsers richting het centrum hier niet meer langs, aangezien het bredere fietspad langs het kanaal wordt doorgetrokken tot de kruising met de Parkweg. Daar komt een verkeerslicht waarbij de fietsers in één keer (fietsers uit alle richtingen groen), zowel de Parkweg als het Hoornsediep kunnen oversteken naar het Emmaviaduct. Wie op weg naar het centrum toch de fietsoversteek bij de ovonde neemt, heeft op zijn route een extra verkeerslicht. We denken daarom dat de oversteek bij de ovonde straks vooral gebruikt wordt door fietsers vanuit of naar het zuiden van de Rivierenbuurt en door fietsers die een herkomst én bestemming dichtbij de ringweg hebben. Wij verwachten hier daarom niet 25.000 fietsers per etmaal, maar eerder 2.500. En dan nog even voor de geschiedschrijving: in de voorbeelden uit het verleden die je geeft, doe je de projectorganisatie tekort. De fietsvallei bij de Brailleweg maakte nog geen deel uit van het Ontwerp-Tracébesluit van 2013, maar is na gesprekken met de omgeving toegevoegd aan het Tracébesluit van 2014. De Papiermolentunnel maakte inderdaad geen deel uit van het Tracébesluit, omdat we hier technisch geen oplossing voor zagen. Omdat de omwonenden bleven aandringen op een tunnel en ook wij zelf de nadelen van de loopbrug inzagen, hebben we Combinatie Herepoort opdracht gegeven om te onderzoeken of een tunnel alsnog mogelijk zou zijn. Gelukkig hebben zij hier een inventieve oplossing voor gevonden. Voor de Esperantotunnel was aanvankelijk geen budget, maar we hebben ons ingespannen om de tunnel toch in het project op te nemen. Naast de plekken die je hier noemt, zijn er veel plekken waar door ons project de situatie voor de fietsers echt verbetert. Daar gaan we binnenkort een apart artikel over maken. Je bent dan ook van harte welkom om ons in de gaten te blijven houden: buiten op de fietspaden en hier op de website!
25 januari 2023
Henk Obbink, we begrijpen dat het voor jullie als bewoners van de Oosterpoortwijk lastig is dat er al enige tijd geen directe oversteek meer is bij het spoor. De spoorwegovergang bij de Esperantostraat moest om om veiligheidsredenen definitief dicht vanwege de aanleg van een vierde spoor tussen het Hoofdstation en station Groningen Europapark. In de toekomst komt hier een tunnel voor fietsers en voetgangers terug: de Esperantotunnel. Op de plek van de tunnel staan nu nog de pijlers van de tijdelijke noordbaan van de ringweg. Zodra de verdiepte ligging in gebruik is genomen (planning: najaar 2024), kunnen we beginnen met het afbreken van de oude ringweg en de tijdelijke noordbaan. Vervolgens kunnen we door met het afmaken van de tunnel. Om tijd te winnen, hebben we hiervoor al in 2017 de eerste werkzaamheden uitgevoerd. De betonnen constructie ligt al klaar, maar er moet nog veel gebeuren. We kunnen op dit moment nog niet zeggen wanneer de Esperantotunnel open gaat.
25 januari 2023
Fietser, ja, dat is vervelend. Het uitlenen van de maquette is pas kortgeleden rondgekomen. Vanaf donderdag 2 februari is de maquette weer aanwezig. Hopelijk zien we je alsnog!
23 januari 2023
@Maarten: de Paterswoldseweg is vanuit het westen (A7) te bereiken via de afrit Groningen-West en dan via de Laan Corpus den Hoorn richting de Paterswoldseweg. De Paterswoldseweg is komende vanuit het westen ook te bereiken via de afrit Martini Plaza op de westelijke ringweg. Kom je vanuit Assen of Hoogezand, dan kun je bij het Julianaplein de afrit centrum nemen. Vervolgens kies je op de Brailleweg de afrit naar de Parkweg. Daarna ga je linksaf naar de Paterswoldseweg. Meer informatie over de toekomstige autoroutes vind je op onze pagina Autoroutes: https://www.aanpakringzuid.nl/project/effecten/autoroutes/
19 januari 2023
Fietser, we hebben dit artikel geschreven omdat we in onze gesprekken met bewoners van de stad en de regio steevast vragen krijgen over hoe het centrum nog per auto te bereiken is als het project eenmaal is afgerond. In dit artikel hebben we die mogelijkheden op een rij gezet. We maken zo ook duidelijk dat de automobilist straks keuzes heeft. Het centrum blijft vanuit verschillende richtingen en via verschillende invalswegen bereikbaar. Juist die vele mogelijkheden dragen eraan bij dat het autoverkeer naar de stad zich kan spreiden. Dit voorkomt dat de drukte zich op een beperkt aantal plekken concentreert. Het artikel is onderdeel van de reeks STRAKS, waarin we ook op andere aspecten van de eindsituatie ingaan. Het artikel was niet bedoeld om een discussie los te maken over de vraag of het wel nodig en wenselijk is om in de toekomst met de auto naar het centrum te gaan. Dit zijn terechte vragen, maar ons project is hier niet op gericht. Voor de gemeente en een organisatie als Groningen Bereikbaar ligt dat anders. Deze organisaties streven naar het verduurzamen van de mobiliteit, om Groningen leefbaar en bereikbaar te houden. Overigens past ook binnen dit streven een goede bereikbaarheid van het centrum per auto.
11 januari 2023
Wim, dank voor je vraag, want hierdoor ben ik erachter gekomen dat de informatie in het artikel niet helemaal klopte. De damwandplanken die we gaan intrillen, zijn niet bedoeld om een nieuwe bouwkuip te maken, maar om de kade te verstevigen. Waar dat kon, is dat eerder ook al gedaan. Voor de bouw van de nieuwe brug is geen (aanvullende) bouwkuip nodig. Alle onderdelen worden bovengronds en boven de grondwaterspiegel geplaatst met voldoende ruimte. Ik heb het in het artikel aangepast.
10 januari 2023
Thomas, er komt geen nieuwe voortgangskaart meer omdat de betonstorten al bijna klaar zijn. We laten de voortgang binnenkort zien in een fotoalbum.
9 januari 2023
Piet Hoefijzer, over welke weg heb je het?
6 januari 2023
Rudie, het fietspad langs de oprit van Corpus den Hoorn richting Vrijheidsplein gaat pas begin februari dicht. Hij is afgesloten vanaf maandagochtend 6 februari (06.00 uur) tot vrijdagochtend 31 maart (06.00 uur).
23 december 2022
Marc, de Bergenweg is bedoeld voor de ontsluiting van verschillende autobedrijven en de opleidingslocatie van Noorderpoort in dit hoekje van het bedrijventerrein. Het is een extra ontsluiting op de Bornholmstraat, bovenop de ontsluiting via de Herningweg. Dit is mede vanwege de veiligheid. Mocht er een keer iets zijn bij de ene ontsluiting, dan kun je altijd het gebied via de andere zijde verlaten. Dat de fietsers bij de Bergwenweg voorrang moeten geven, staat duidelijk aangegeven.