20 juli 2023
Leo, over deze situatie krijgen we vaak vragen. Het gaat dus om de oprit Meerstad: de oprit vanaf de Sint Petersburgweg (op bedrijventerrein Driebond) richting Hoogezand. Deze oprit is vrij kort en gaat aan de rechterkant over in twee rijbanen waar normaalgesproken het verkeer van Ring Oost op invoegt. De afsluiting van deze oprit heeft te maken met de verkeersveiligheid. Als de zuidelijke ringweg dicht is, zoals nu, moeten we op de oostelijke ringweg een afzetting plaatsen om te voorkomen dat het verkeer uitvoegt. We doen dit met behulp van schildjes en tekstkarren. In landelijke voorschriften is precies vastgelegd op welke plek deze maatregelen op de weg moeten staan. Door deze maatregelen op de weg wordt de invoegstrook te kort voor het verkeer dat van de oprit Meerstad komt. Daarom krijgen we geen toestemming om deze oprit open te houden.
20 juli 2023
Theo, deze afslag is dicht voor een betere doorstroming van het verkeer vanaf de N7. Het voorkomt dat hier opstoppingen ontstaan.
20 juli 2023
Maarten, deze vraag hebben we in het artikel hierboven al beantwoord. Op de plek van de ovonde leggen we eerst een tijdelijke weg aan. Zo kan het verkeer tijdens de werkzaamheden doorrijden. Pas als de procedures zijn afgerond, kunnen we de definitieve inrichting maken. Bij het inrichten van de tijdelijke weg houden we al wel rekening met de plek van de weg in het ontwerp, zodat we kosten kunnen besparen en geen dubbel werk hoeven te doen.
18 juli 2023
Maarten, het verkeersplein bij de Brailleweg is geen rijksweg. Daarom hoefde er bij de aanpassing van het plan geen verkeersveiligheidsaudit te worden gedaan.
18 juli 2023
Pieter, de brugdelen komen vandaag (dinsdag) per schip aan in Groningen. De brugdelen worden donderdag ingehesen. Hier komt geen webcam bij omdat de kosten hiervan erg hoog zijn. Wel laten we een filmpje maken.
18 juli 2023
Corry, dat klopt. Dat had een praktische reden. We begrijpen dat het verwarrend is. Ik heb het toegevoegd aan het bijschrift.
18 juli 2023
Kees, je eerste vraag gaat over het steeds opnieuw aanbrengen van asfalt op de nieuwe verbindingsboog van Julianaplein naar Ring West. Wat je hebt gezien, zijn kleine aanpassingen die we hebben gedaan om te zorgen dat de aansluitingen en overgangen zo vloeiend mogelijk worden. Zo kunnen de automobilisten straks zo prettig mogelijk door die bocht rijden. De ‘zwarte smurrie’ die je op de wanden van de verdiepte ligging hebt gezien, zijn geluidsdempende panelen. Deze zijn volgens het ontwerp van de architect aangebracht. Hier komt niets meer overheen, anders is het geluidsdempende effect weg. De laag asfalt die we in de verdiepte ligging hebben aangebracht is een onderlaag. We kunnen nu vervolgwerkzaamheden uitvoeren, zoals het aanbrengen van detectielussen. Volgend zomer vóór de opening van de verdiepte ligging brengen we de deklaag aan.
18 juli 2023
Peter, de laag asfalt die is aangebracht is een onderlaag. We kunnen nu vervolgwerkzaamheden uitvoeren, zoals het aanbrengen van detectielussen. Volgende zomer vóór de opening van de verdiepte ligging brengen we de deklaag aan.
13 juli 2023
Piet, we hebben je vorige bijdrage weggehaald omdat deze niet aan de spelregels voldeed. We gaan graag met je in discussie, maar wel op een respectvolle manier. Dat er vooral deze week veel verkeersoverlast is, weten we. Er zijn meerdere afsluitingen en rijstrookonttrekkingen, terwijl de vakantie nog niet is begonnen. Vanwege de planning van de werkzaamheden hebben we ervoor gekozen dit te accepteren. We hebben de laatste tijd veel buiten het verkeer om kunnen werken, zoals bij de bouw van de nieuwe verbindingsboog op het Vrijheidsplein, maar wanneer we nieuwe wegen moeten aansluiten op de bestaande wegen is een afsluiting onvermijdelijk. Waar het kan, houden we op de weg een rijstrook open, zoals bij de herinrichting van de A7 en de A28. De rest van deze zomer en ook een groot deel van 2024 hebben we nog veel met afsluitingen en omleidingen te maken. Groningen Bereikbaar en Aanpak Ring Zuid geven inderdaad beide informatie over de bereikbaarheid. Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort hebben tot taak de omwonenden te informeren over de werkzaamheden en de overlast. Groningen Bereikbaar geeft actuele informatie over de bereikbaarheid van de stad. In de praktijk lopen deze taken in elkaar over. We halen onze informatie uit dezelfde systemen en stemmen de communicatie voortdurend op elkaar af. Waar mogelijk nemen we communicatie van elkaar over, zoals de kaart ‘Wat is dicht?’. Als je tegenstrijdige informatie ziet, dan horen we dat graag, dan kunnen we dat aanpassen.
11 juli 2023
Tom, de planning is dat de nieuwe verbindingsboog vanaf Hoogkerk/Drachten (A7/N7) naar Ring West in november 2023 open gaat. Vanaf september 2023 tot dat moment maakt het verkeer nog gebruik van een tijdelijke weg.