7 oktober 2016
Uit uw reactie blijkt duidelijk dat u het niet eens bent met de plannen voor de ombouw van de zuidelijke ringweg en dat respecteren wij. In uw reactie noemt u een aantal voorbeelden waar we nog kort op willen reageren. De nieuwe route vanuit Assen naar uw huis in de Rivierenbuurt gaat straks als volgt: u neemt vanuit Assen de afrit naar de binnenstad (rechtsaf) en aan het eind van deze afrit (bij de verkeerslichten) slaat u linksaf en rijdt u naar het noorden. Bij het Hoornsediep/Rivierenhof neemt u de afslag naar de Rivierenbuurt. Vanuit Drachten hebt u straks een korte verbinding naar uw woning. Vanuit Drachten neemt u de afrit naar de binnenstad en bij de verkeerslichten aan het eind van deze afrit slaat u rechtsaf en rijdt u naar het noorden. Vervolgens neemt u bij het Hoornsediep/Rivierenhof de afslag naar de Rivierenbuurt. Inwoners van de Vondellaan die naar Drachten willen, kunnen straks aan het eind van de Vondellaan rechtsaf de oprit nemen richting Drachten. Voor fietsers zijn er na de ombouw van de ring twee belangrijke noord-zuidroutes. De ene loopt via de Hereweg en de andere via de Vondellaan/Brailleweg. De route via de Hereweg wordt veiliger omdat hier minder kruisende bewegingen zijn met het autoverkeer. Dat komt doordat de ringweg hier verdiept wordt aangelegd, met daar bovenop het nieuwe Zuiderplantsoen. Langs de Vondellaan wordt aan weerszijden van de weg een fietspad aangelegd dat overgaat in een dubbelzijdig fietspad langs het Noord-Willemskanaal richting binnenstad. De huidige fietstunnel bij De Papiermolen wordt vervangen door een brug die primair is bedoeld voor voetgangers.
6 oktober 2016
Nee, dat is niet de bedoeling. Om te voorkomen dat het autoverkeer doorrijdt bij de afsluiting op de hoek Helper Oostsingel-Wagnersingel, gaat de gemeente de paaltjes iets dichter op elkaar plaatsen. Verder realiseren wij ons dat verkeersdeelnemers een periode van gewenning nodig hebben om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Dat geldt ook voor de bezoekers van Mamamini. De gemeente heeft de politie (motordienst) inmiddels gevraagd extra toezicht uit te voeren op de handhaving van de verkeersregels in Helpman. We hopen dat het verkeer zich hierdoor snel aan de nieuwe regels gaat houden.
6 oktober 2016
De parkeersituatie in het begin van de Goeman Borgesiuslaan is niet veranderd. Bij het vaststellen van de plannen is er in overleg met de bewoners bewust voor gekozen om het parkeren aan beide zijden van de Goeman Borgesiuslaan te handhaven. Dit zorgt ervoor dat het verkeer de snelheid matigt.
5 oktober 2016
Van Lefier hebben we begrepen dat je aan de noordzijde woont en een tijdelijk huurcontract hebt via Carex. Carex verhuurt deze woningen in afwachting van sloop. Voor meer informatie kun je het beste met Carex contact opnemen.
15 september 2016
Door de verkeersmaatregelen in Helpman/Coendersborg is de Helper Brink niet meer een directe verbinding tussen de Verlengde Hereweg en de Helperzoom. Het is de bedoeling dat dit verkeer nu via de De Savornin Lohmanlaan rijdt of via de Goeman Borgesiuslaan. Voor een deel gebeurt dat al, maar we merken dat nog niet alle automobilisten aan de nieuwe situatie gewend zijn. We hebben al meer reacties gehad over de Groenesteinlaan. Het verkeer dat deze route kiest, moet een omslachtige route volgen: Verl. Hereweg – Helper Oostsingel – Coendersweg – Groenesteinlaan – Haydnlaan – Helper Brink – Helperzoom. Dit zijn voornamelijk smalle straten en de maximumsnelheid is 30 km/uur. Onze verwachting is dat het verkeer gaat zoeken naar een handigere en snellere route. Bijvoorbeeld via de De Savornin Lohmaanlaan. We houden de situatie nauwlettend in de gaten. Op basis daarvan gaan we bekijken of er aanpassingen nodig zijn.
14 september 2016
Door de verkeersmaatregelen is er veel veranderd aan de verkeerssituatie in de wijk. Onze algemene indruk is dat de verkeersmaatregelen werken zoals verwacht en dat de wijk veiliger is geworden. Voor de verkeersgebruikers is de nieuwe situatie eerst een kwestie van gewenning. Maar het kan ook zijn dat bepaalde maatregelen niet goed uit de verf komen. Daarom is het goed gebruik om enige tijd na het invoeren van verkeersmaatregelen de effecten te bekijken. Ook luisteren we goed naar eventuele klachten uit de buurt.
13 september 2016
Combinatie Herepoort maakt nu een ontwerp voor de ombouw van de zuidelijke ringweg. Het uitvoeren van een milieuhygiënisch onderzoek is hierbij wettelijk verplicht. Voor de manier waarop het onderzoek wordt uitgevoerd, zijn Europese normen opgesteld waaraan voldaan moet worden. Daarin staat ook wat de onderlinge afstand tussen de boringen moet zijn. Om het verkeer niet te veel te hinderen, worden de onderzoeken op aangeven van de wegbeheerder alleen 's nachts gedaan. Daarom duurt het wat langer.
9 september 2016
U schrijft niet vanuit welke richting uw vrouw komt. We gaan ervan uit dat uw vrouw vanaf het zuiden van de Helperzoom richting de Van Iddekingeweg moet. Dat kan op verschillende manieren. De makkelijkste route is over de Goeman Borgesiuslaan naar de Verlengde Hereweg. Ze kan ook door De Savornin Lohmanlaan naar de Verlengde Hereweg. Op de Verlengde Hereweg kan ze bij de verkeerslichten linksaf slaan naar de Van Iddekingeweg. Beide routes kan ze ook op de terugweg nemen. Op het plattegrondje hierboven staan ook de rijrichtingen aangegeven. Overigens geldt het eenrichtingsverkeer niet voor fietsers en bromfietsers. Scooters met een motorinhoud van minder dan 50 cc worden gezien als een bromfiets. Heeft uw vrouw zo’n scooter, dan kan ze haar gebruikelijke route blijven rijden.
9 september 2016
Dank voor je aanvulling! Ook dit betrekken we bij de evaluatie!
9 september 2016
@Rene en @Anton: We hebben inmiddels meer reacties over deze kruising ontvangen. Op basis van de binnengekomen reacties gaan we bekijken waar aanpassingen nodig zijn.