25 oktober 2016
Op de Helperzoom zijn geen nieuwe drempels aangelegd, behalve op de hoek met de Goeman Borgesiuslaan. Deze drempel is goed te passeren, zelfs door de bus. Gaat u vanaf de Helperzoom de wijk in, dan rijdt u over een inrit naar bijvoorbeeld De Savornin Lohmanlaan. Deze inritten hebben we aangelegd om duidelijk te maken dat u een ander gebied in gaat, waar ander verkeersgedrag wordt verwacht. In dit voorbeeld gaat u van een 50 km/uur- naar een 30 km/uur-gebied. Deze inrit moet met langzame snelheid worden gepasseerd. De maatregelen in Helpman – zoals het aanleggen van inritten en kruispuntplateaus – zijn uitgevoerd omdat het overgrote deel van de wijk 30 km/uur-gebied is geworden. Doel daarvan is om het doorgaand verkeer te weren en de verkeersveiligheid te vergroten. De maatregelen zorgen ervoor dat de snelheid van het autoverkeer wordt afgeremd. Ook in de Goeman Borgesiuslaan, waar de snelheid 50 km/uur blijft, zijn kruispuntplateaus aangebracht om doorgaand verkeer te weren en om ervoor te zorgen dat het autoverkeer zijn snelheid aanpast.
24 oktober 2016
Het is onvermijdelijk dat een plan met zo veel veranderingen ook keerzijden heeft. Daar zijn we ons goed van bewust. De afgelopen jaren hebben we veel overlegd met omwonenden, bedrijven en scholen om de nadelen zo veel mogelijk te beperken. Op deze website vind je uitgebreide informatie over de punten die je noemt. Punt 11 bijvoorbeeld staat in het artikel hierboven al genoemd. We erkennen dat het in het noordelijke deel van de Vondellaan veel drukker wordt door de nieuwe aansluiting op de ringweg. Daarom gaan we de straat herinrichten, zodat die ook in de nieuwe situatie veilig is. In overleg met bewoners is gekozen voor vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de weg. Lees hier meer over https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/julianaplein/de-wijert#Vondellaan_-_Werumeus_Buningstraat/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ (de veranderingen voor De Wijert). Bepaalde woningen komen in aanmerking voor geluidsisolatie, als het geluid binnen in de woning te veel toeneemt. Over punt 12 kunnen we zeggen dat er op deze route inderdaad verkeerslichten komen. De verkeerslichten worden op elkaar afgesteld. Er komt een ‘groene golf’, zodat het verkeer richting binnenstad hier goed kan doorstromen. Zwembad De Papiermolen (punt 13) levert op haar terrein een relatief klein stuk grond in ter grootte van ongeveer één-vijfde van een voetbalveld. Dit gaat ten koste van een aantal bosschages en een stukje van de ligweide. De Papiermolen kan volledig blijven functioneren en de aanpassingen aan het terrein gebeuren met respect voor het monumentale karakter van dit gebied. Hier vind je meer informatie over https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/bij-u-in-de-straat/bij-u-in-de-straat-9-papiermolenlaan (de veranderingen bij De Papiermolen). Wat betreft de fietsverbindingen bij De Wijert en de Rivierenbuurt (punt 14): er zijn na de ombouw van de ring twee belangrijke noord-zuidroutes naar de binnenstad en het station. De ene loopt via de Vondellaan/Brailleweg en de andere via de Hereweg. Zoals hierboven aangegeven, wordt langs de Vondellaan aan weerszijden van de weg een fietspad aangelegd. Dit fietspad gaat over in een dubbelzijdig fietspad langs het Noord-Willemskanaal richting binnenstad. De andere belangrijke route, de route via de Hereweg, wordt veiliger, omdat hier door de verdiepte ligging (met het nieuwe Zuiderplantsoen) minder kruisende bewegingen zijn met het autoverkeer. De huidige tunnel bij De Papiermolen wordt vervangen door een brug, die bedoeld is voor voetgangers. Hier lees je meer over https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/julianaplein/fietsverbindingen#Brailleweg/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ (de fietsverbindingen rond het Julianaplein).
19 oktober 2016
We hebben meer reacties over dit kruispunt ontvangen. ‘Alle richtingen groen voor fietsers’ wordt in de stad Groningen op ongeveer 30 kruispunten gebruikt. In het algemeen is dit een veilige oplossing, omdat het autoverkeer stilstaat. Het voorkomt ook dat fietsers die linksaf willen, twee keer bij een verkeerslicht moeten wachten. En er kunnen heel veel fietsers in één keer oversteken. In de praktijk gebeuren er zelden aanrijdingen. Wel is het zo dat voor veel mensen de voorrangsregels niet duidelijk zijn. De regel is dat niemand voorrang heeft. Het is de bedoeling dat de fietsers de situatie samen oplossen, door goed op te letten en rekening met elkaar te houden. ‘Groningen Fietsstad’ voert een campagne om dit te verduidelijken. Kijk voor meer informatie op de http://groningenfietsstad.nl/alle-richtingen-tegelijk-groen/ (website) van Groningen Fietsstad. Bij het kruispunt Verlengde Hereweg-Van Iddekingeweg passeren veel schoolkinderen. Voor hen is deze situatie nieuw. Op basis van de reacties heeft de gemeente de tijd dat het verkeerslicht voor fietsers op groen staat, verlengd. Ook duurt het nu langer voordat het overige verkeer weer mag gaan rijden. Verder verbreden we binnenkort de stroken voor fietsers op dit kruispunt. Van de OBS Joseph Haydn hebben we de vraag gekregen of we over dit kruispunt een fietsles kunnen geven. We hebben dit verzoek doorgespeeld aan Groningen Fietsstad.
7 oktober 2016
Uit uw reactie blijkt duidelijk dat u het niet eens bent met de plannen voor de ombouw van de zuidelijke ringweg en dat respecteren wij. In uw reactie noemt u een aantal voorbeelden waar we nog kort op willen reageren. De nieuwe route vanuit Assen naar uw huis in de Rivierenbuurt gaat straks als volgt: u neemt vanuit Assen de afrit naar de binnenstad (rechtsaf) en aan het eind van deze afrit (bij de verkeerslichten) slaat u linksaf en rijdt u naar het noorden. Bij het Hoornsediep/Rivierenhof neemt u de afslag naar de Rivierenbuurt. Vanuit Drachten hebt u straks een korte verbinding naar uw woning. Vanuit Drachten neemt u de afrit naar de binnenstad en bij de verkeerslichten aan het eind van deze afrit slaat u rechtsaf en rijdt u naar het noorden. Vervolgens neemt u bij het Hoornsediep/Rivierenhof de afslag naar de Rivierenbuurt. Inwoners van de Vondellaan die naar Drachten willen, kunnen straks aan het eind van de Vondellaan rechtsaf de oprit nemen richting Drachten. Voor fietsers zijn er na de ombouw van de ring twee belangrijke noord-zuidroutes. De ene loopt via de Hereweg en de andere via de Vondellaan/Brailleweg. De route via de Hereweg wordt veiliger omdat hier minder kruisende bewegingen zijn met het autoverkeer. Dat komt doordat de ringweg hier verdiept wordt aangelegd, met daar bovenop het nieuwe Zuiderplantsoen. Langs de Vondellaan wordt aan weerszijden van de weg een fietspad aangelegd dat overgaat in een dubbelzijdig fietspad langs het Noord-Willemskanaal richting binnenstad. De huidige fietstunnel bij De Papiermolen wordt vervangen door een brug die primair is bedoeld voor voetgangers.
6 oktober 2016
Nee, dat is niet de bedoeling. Om te voorkomen dat het autoverkeer doorrijdt bij de afsluiting op de hoek Helper Oostsingel-Wagnersingel, gaat de gemeente de paaltjes iets dichter op elkaar plaatsen. Verder realiseren wij ons dat verkeersdeelnemers een periode van gewenning nodig hebben om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Dat geldt ook voor de bezoekers van Mamamini. De gemeente heeft de politie (motordienst) inmiddels gevraagd extra toezicht uit te voeren op de handhaving van de verkeersregels in Helpman. We hopen dat het verkeer zich hierdoor snel aan de nieuwe regels gaat houden.
6 oktober 2016
De parkeersituatie in het begin van de Goeman Borgesiuslaan is niet veranderd. Bij het vaststellen van de plannen is er in overleg met de bewoners bewust voor gekozen om het parkeren aan beide zijden van de Goeman Borgesiuslaan te handhaven. Dit zorgt ervoor dat het verkeer de snelheid matigt.
5 oktober 2016
Van Lefier hebben we begrepen dat je aan de noordzijde woont en een tijdelijk huurcontract hebt via Carex. Carex verhuurt deze woningen in afwachting van sloop. Voor meer informatie kun je het beste met Carex contact opnemen.
15 september 2016
Door de verkeersmaatregelen in Helpman/Coendersborg is de Helper Brink niet meer een directe verbinding tussen de Verlengde Hereweg en de Helperzoom. Het is de bedoeling dat dit verkeer nu via de De Savornin Lohmanlaan rijdt of via de Goeman Borgesiuslaan. Voor een deel gebeurt dat al, maar we merken dat nog niet alle automobilisten aan de nieuwe situatie gewend zijn. We hebben al meer reacties gehad over de Groenesteinlaan. Het verkeer dat deze route kiest, moet een omslachtige route volgen: Verl. Hereweg – Helper Oostsingel – Coendersweg – Groenesteinlaan – Haydnlaan – Helper Brink – Helperzoom. Dit zijn voornamelijk smalle straten en de maximumsnelheid is 30 km/uur. Onze verwachting is dat het verkeer gaat zoeken naar een handigere en snellere route. Bijvoorbeeld via de De Savornin Lohmaanlaan. We houden de situatie nauwlettend in de gaten. Op basis daarvan gaan we bekijken of er aanpassingen nodig zijn.
14 september 2016
Door de verkeersmaatregelen is er veel veranderd aan de verkeerssituatie in de wijk. Onze algemene indruk is dat de verkeersmaatregelen werken zoals verwacht en dat de wijk veiliger is geworden. Voor de verkeersgebruikers is de nieuwe situatie eerst een kwestie van gewenning. Maar het kan ook zijn dat bepaalde maatregelen niet goed uit de verf komen. Daarom is het goed gebruik om enige tijd na het invoeren van verkeersmaatregelen de effecten te bekijken. Ook luisteren we goed naar eventuele klachten uit de buurt.
13 september 2016
Combinatie Herepoort maakt nu een ontwerp voor de ombouw van de zuidelijke ringweg. Het uitvoeren van een milieuhygiënisch onderzoek is hierbij wettelijk verplicht. Voor de manier waarop het onderzoek wordt uitgevoerd, zijn Europese normen opgesteld waaraan voldaan moet worden. Daarin staat ook wat de onderlinge afstand tussen de boringen moet zijn. Om het verkeer niet te veel te hinderen, worden de onderzoeken op aangeven van de wegbeheerder alleen 's nachts gedaan. Daarom duurt het wat langer.