13 april 2017
Leuk dat onder ons artikel een discussie is ontbrand over de naam van wat nu nog de Helperzoomtunnel wordt genoemd. We hebben de gemeente Groningen om een reactie gevraagd. Zij zeggen: "de weg in de tunnel heet Helperweg. Als we de tunnel formeel een naam gaan geven, dan ligt om die reden Helpertunnel erg voor de hand."
24 maart 2017
@Kees en Henk: de nieuwe toerit en afrit voor de bus bij P+R Hoogkerk kruisen geen andere wegen. Ze sluiten aan op de busbaan Peizerweg. Dankzij deze nieuwe toe- en afrit hoeven veel bussen niet meer over de minirotondes aan weerszijden van de A7. Dat maakt de situatie voor fietsers veiliger. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/start-werkzaamheden-nieuwe-op-en-afrit-voor-bussen-bij-pr-hoogker (recente nieuwsbericht over de bustoe- en afrit). De Borchsingel, de nieuwe ontsluitingweg van Ter Borch, valt buiten het project Aanpak Ring Zuid. Hiervoor kunnen jullie het beste contact opnemen met de gemeente Tynaarlo.
24 maart 2017
@Matthijs: De handigste route voor jou in de nieuwe situatie is via de Griffeweg naar de Europaweg. Je rijdt dan via de ‘oude A7’ (langs het stadion van FC Groningen) naar de aansluiting Westerbroek, waar je de A7 op kunt. Een van de extra wensen in het plan is een volledige aansluiting van de Europaweg op de zuidelijke ringweg. Als dat doorgaat, kun je vanaf de Europaweg de zuidelijke ringweg op richting Hoogezand.
17 maart 2017
De werkzaamheden aan de Laan van de Vrede oostzijde zijn afgerond en u kunt hier weer tijdelijk parkeren. We gaan nu verder met het gedeelte van de Laan van de Vrede vanaf de Paterswoldseweg tot de 16 Aprillaan. Dit neemt ongeveer drie weken in beslag. Daarna kan hier weer geparkeerd worden. Vervolgens wordt het laatste gedeelte vanaf de 16 Aprillaan tot het Vrijheidsplein aangepakt. Tot slot wordt in de meivakantie de hele Laan van de Vrede geasfalteerd. Dit wordt nog aangekondigd via borden, brieven en de website.
11 maart 2017
Er hangen nu nog geen camera's, later waarschijnlijk wel.
6 maart 2017
Ook als het tijdelijke Julianaplein in gebruik is, kun je via de Parkweg de Brailleweg bereiken. Vanaf daar kun je alle richtingen op. Dat lijkt ons voor jou de meest logische route, maar je kunt inderdaad ook via de Hereweg.
3 maart 2017
Martin, bedoel je de routes in de eindsituatie? Als de ombouw van de zuidelijke ringweg klaar is, kun je nog steeds via de Parkweg op de Brailleweg komen. Vanaf daar kun je alle kanten op: richting Drachten, richting Assen of richting Hoogezand. Je kunt eventueel ook via de Hereweg en de nieuwe verbindingsweg op de Brailleweg komen. Meer routes in de eindsituatie kunt je vinden op onze https://www.aanpakringzuid.nl/plan/effecten/autoverkeer (routekaart).
2 maart 2017
Ja, als het tijdelijke kruispunt bij het Julianaplein in gebruik wordt genomen (2019), is de nieuwe verbinding tussen de A28 en de Brailleweg/Emmaviaduct al aangelegd (2018). U neemt dan vanaf de A28 de nieuwe afslag Centrum en rijdt via de vernieuwde Brailleweg naar het Emmaviaduct en het station. Omgekeerd neemt u dezelfde route: Emmaviaduct – Brailleweg en zo de A28 richting Assen op. De nieuwe Brailleweg ligt dus in het verlengde van het Emmaviaduct. Als deze nieuwe verbinding klaar is, komt de huidige verbinding tussen De Wijert en het Emmaviaduct, onder de zuidelijke ringweg door, te vervallen. Gedurende de gehele bouwperiode is het mogelijk om vanaf de A28 naar het Emmaviaduct te rijden. Combinatie Herepoort probeert wegafsluitingen zo veel mogelijk te voorkomen. In plaats daarvan worden er tijdelijke wegen aangelegd, die het verkeer langs de werkzaamheden leiden.
28 februari 2017
Wij hebben inderdaad geconstateerd dat nog niet iedereen zich aan de nieuwe verkeersregels in Helpman houdt. In het begin moesten veel weggebruikers kennelijk wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. We hebben de politie gevraagd extra te surveilleren. Wij gaan er vanuit dat het aantal overtredingen langzamerhand zal afnemen, ook door het uitvoeren van periodieke verkeerscontroles. Maar wij willen benadrukken dat de verkeergebruikers hierin ook zelf een verantwoordelijkheid hebben.
10 februari 2017
@Lex: In de zomer van 2016 is een groot deel van Helpman 30 km/uur-gebied geworden, waaronder de De Savornin Lohmanlaan en de Troelstralaan. Om de snelheid van de automobilisten te remmen, zijn diverse maatregelen getroffen. Zowel op de locaties waar de auto’s het 30km/uur-gebied binnen komen rijden, als in de straten zelf. Zo zijn in de De Savornin Lohmanlaan kruispuntplateaus aangelegd; ook bij de door u genoemde kruising met de Troelstralaan. Bij deze kruispuntplateaus is de weg verhoogd en versmald om de snelheid van het autoverkeer te matigen en het oversteken veiliger te maken. Hoewel de inrichting en de bebording volledig is afgestemd op de eisen van een 30 km/uur-gebied, zijn er nog steeds plekken in de wijk waar te hard gereden wordt. We hebben de politie gevraagd extra te surveilleren, maar uiteraard is dit ook een verantwoordelijkheid van de automobilisten zelf. Ook rond de GSV en OBS Joseph Haydn zijn afgelopen zomer maatregelen genomen om de situatie veiliger te maken. Ook hier is een 30 km/uur-regiem ingesteld. Door het invoeren van eenrichtingsverkeer in onder meer de Beethovenlaan en delen van de Helper Brink, wordt doorgaand verkeer dat niet in de wijk hoeft te zijn geweerd. Tijdens piekmomenten – met name bij het halen en brengen van de kinderen naar de scholen – is het onvermijdelijk dat het drukker is in de straten rondom de scholen. Naar onze opvatting is hier echter geen sprake van een onveilige situatie.