22 december 2017
Jaap, zonder het geluidscherm voldoen we ook aan de gestelde geluidsnormeringen. Daarom is het een tegemoetkoming naar de omgeving.
18 december 2017
Kevin, we gaan er nog steeds van uit dat we in maart 2018 kunnen beginnen met de aanleg van de tijdelijke wegen. In de zomer hopen we te starten met de aanleg van de verdiepte ligging.
17 december 2017
Hallo Jeen, we hebben in je reactie hierboven de oplossing van de puzzel weggehaald. Want we willen natuurlijk niemand zijn puzzelplezier ontnemen! Je kunt je oplossing op twee manier insturen. Mail je oplossing naar puzzel@groningenbereikbaar.nl of stuur de oplossing per post: Groningen Bereikbaar, Postbus 610, 9700 AP Groningen. Vermeld behalve je oplossing ook je naam, adres en telefoonnummer.
30 november 2017
Ja, het fietspad is sinds vorige week weer open.
28 november 2017
@Miek Vorige week heb je een gesprek gehad met onze verkeerskundige. Zoals afgesproken geven we ook hier antwoord op je vragen. De ombouw van de zuidelijke ringweg leidt tot grote veranderingen in de verkeersstromen in de stad. Op sommige plekken wordt het drukker, maar op andere juist rustiger. Elders op onze website staat een https://www.aanpakringzuid.nl/plan/effecten/hoeveelheid-autoverkeer (kaart) waarop je per straat kunt zien wat het effect van het project Aanpak Ring Zuid is op de verkeerscijfers. In de huidige situatie maakt het verkeer tussen de wijken Helpman/Coendersborg en Oosterpoort gebruik van de spoorwegovergang Esperantokruising. Uit veiligheidsoverwegingen is het noodzakelijk dat deze gelijkvloerse spoorkruising wordt opgeheven. De verbinding tussen de twee wijken blijft in stand dankzij de aanleg van de Helperzoomtunnel. Een van de effecten hiervan is dat het rustiger wordt op de Verlengde Lodewijkstraat. Al het verkeer vanuit het Europapark richting DUO, Helpman en de aansluiting Hereweg gaat straks via de Boumaboulevard naar het zuiden, richting de Helperzoomtunnel. Bij de vervelende S-bocht voor het kantoor van de gemeente wordt het dus een stuk rustiger. Nu, in de tijdelijke situatie, is er een knelpunt bij de kruispunten Boumaboulevard – Europaweg en Europaweg – N7. Beide kruispunten gaan helemaal op de kop en krijgen meer capaciteit, waardoor ze in de eindsituatie meer verkeer kunnen verwerken. Verder heb je het over de aansluiting Westerbroek op de A7. Het project Aanpak Ring Zuid voorziet ook in de aanpassing van de rotondes op die aansluiting, zodat deze rotondes meer verkeer kunnen verwerken. Welke route het handigste is om vanuit Helpman/Coendersborg in de richting van Hoogezand te gaan, hangt af vanaf waar je vertrekt. De Verlengde Hereweg is een van de wegen waar het rustiger wordt als gevolg van Aanpak Ring Zuid.
28 november 2017
Erwin, we hebben navraag gedaan bij de aannemer. Het probleem was al gesignaleerd. De aannemer heeft overleg gehad met de gemeente en werkt nu een oplossing uit.
24 november 2017
@dhr. Janse, hieronder ons antwoord op uw vragen. Het klopt dat de tunnel bij De Papiermolen nog niet op tekening staat. De gemeenteraad van Groningen is akkoord gegaan met het plan. Combinatie Herepoort werkt het ontwerp voor de fietstunnel nu verder uit. Daarna moet het Tracébesluit hierop worden aangepast. Hier hoort een inspraaktraject bij, waarbij iedereen zijn zienswijze op het plan kan geven. Formeel gezien kunnen we de impressies van het ontwerp pas aanpassen als de procedure om het Tracébesluit te wijzigen is afgerond. Als het zover is, gaat dit zo snel mogelijk gebeuren. In het uitgewerkt ontwerp is geen sprake van een verbreding van de Hereweg ter hoogte van het Sterrebos/Waterloolaan/Papiermolenlaan. De Hereweg blijft binnen het huidige profiel. De bodem van het Oude Winschoterdiep boven de verdiepte ligging komt schuin te liggen. Onder het kanaal komt de zuidelijke ringweg immers weer geleidelijk naar het maaiveldniveau. Aan de westzijde wordt het kanaal circa 85 cm diep, aan de oostzijde ongeveer 30 cm. Vandaar dat wij communiceren dat de diepte circa 50 cm is. De voorbereidingen bij de Helperzoomtunnel zijn zo ver afgerond dat nu gestart kan worden met het bouwen van de tunnel zelf. De waterproblemen op de voorbouwlocatie zijn opgelost.
21 november 2017
Rena, ik kreeg van Dirk Zwakenberg het volgende antwoord op je vraag: Het ‘ecosysteem’ op deze locatie kan niet gehandhaafd blijven. Er komt immers straks een nieuwe weg. Door te werken in deze tijd van het jaar, worden zo min mogelijk dieren verstoord, aangezien veel dieren voor de winter al zijn weggetrokken. Een ecoloog heeft direct voor het vellen van de bomen en houtopstanden een broedvogelinspectie gedaan. De werkzaamheden zijn verder zodanig uitgevoerd dat dieren die nog actief zijn en van het groengebied gebruik maakten, uit konden wijken naar aangrenzende groengebieden. Wij vellen aan deze zijde van de A28 van noord naar zuid. Het grotere ecosysteem, met een netwerk van groengebieden in de omgeving, functioneert nog. Dit zal in de toekomst versterkt worden door de aanleg van nieuwe groengebieden en faunapassages. De nieuwe bomen en houtopstanden worden langs de nieuwe zuidelijke ringweg en in het Zuiderplantsoen aangeplant.
17 november 2017
We hebben de informatiepanelen online gezet. Daarbij staat ook een formulier waarmee je kunt doorgeven waar we volgens jou rekening mee moeten houden tijdens de uitvoering. Je vindt ze https://www.aanpakringzuid.nl/uitvoering/reageren-op-uitgewerkt-ontwerp (hier). En je bent natuurlijk ook welkom op een van de andere bijeenkomsten! Je kunt daar binnenlopen ergens tussen 16.30 en 19.00 uur.
16 november 2017
@Miek en @Ard De verkeerskundige geeft het volgende antwoord: Het verkeer vanuit Helpman/Coendersborg heeft vier opties om op de A7 richting Hoogezand te komen. De eerste is inderdaad via de Helperzoomtunnel en de Boumaboulevard. De tweede optie is vanuit de Helperzoomtunnel rechtsaf, via de Duinkerkenstraat en de Winschoterweg richting knooppunt Westerbroek. Optie drie is via de Hereweg en de nieuwe verbindingsweg van de Hereweg naar de Brailleweg. Vanaf hier kunnen de automobilisten alle kanten op, dus ook richting Hoogezand. Een vierde optie is via de nieuwe aansluiting op de ringweg bij de Vondellaan, te bereiken via de Van Iddekingeweg. Het verkeer vanuit de Oosterpoort kan net als nu via de Griffeweg naar de Europaweg. Vanaf daar kan het verkeer via de ‘oude A7’ (langs het stadion) naar knooppunt Westerbroek, om daar de A7 richting Hoogezand te nemen. Ook kan dit verkeer vanaf de Europaweg direct de zuidelijke ringweg naar Hoogezand op, nu zeker is dat de extra wens van de volledige aansluiting op de Europaweg doorgaat. Uit de verkeersberekeningen blijkt dat door het project Aanpak Ring Zuid het verkeer op de Boumaboulevard toeneemt. Zonder project rijden er in 2030 ongeveer 6.500 auto’s per dag, door het project worden het er 5.000 meer, namelijk 11.500. De huidige inrichting van de Boumaboulevard is geschikt en toereikend om dit extra verkeersaanbod te kunnen verwerken. Wel worden de verkeerslichten afgestemd op het extra verkeer en de kruisingen worden anders ingericht. Tijdens de thuiswedstrijden van FC Groningen is inderdaad sprake van extra drukte op de Boumaboulevard. De wedstrijden vallen in de regel buiten de reguliere spitsperioden, zodat dit goed te managen is. Er worden dan verkeersregelaars ingezet en de verkeerslichten worden tijdelijk aangepast, zodat het extra verkeer snel kan worden verwerkt. Eventueel kun je deze tijdelijke drukte mijden door een van de andere drie routes te kiezen.