Hanna - Nieuws
In de jaren 60 werd de zuidelijke ringweg aangelegd. De aanleg van de weg had veel impact op de stad en er zijn veel verhalen over te vertellen. Deze week het verhaal van Piet Zijlstra. Hij liep veertig jaar geleden een halfjaar stage bij Rijkswaterstaat in Groningen en vond kortgeleden zijn oude stageverslag weer terug.
Begin januari starten we met de werkzaamheden rondom het verleggen van de verbindingsweg en het fietspad tussen de rotonde bij Laan Corpus den Hoorn en het Vrijheidsplein. Uiteindelijk zorgen we voor een betere aansluiting op de zuidelijke ringweg en een snellere doorstroming op het Vrijheidsplein. Zowel voor fietsers als voor automobilisten gaat er wat veranderen.
Als je Bert Weggemans (70 jaar) vraagt naar de bouw van de zuidelijke ringweg in de jaren 60, moet hij vooral denken aan wat voor prachtig speelterrein het was. “Rolschaatsen over het asfalt, spelen in het zand, sleetje rijden vanaf het talud in de winter en fanatieke voetbalcompetities, dat is wat er meteen naar bovenkomt als ik terugdenk aan die tijd.”
De directe buren van Aanpak Ring Zuid krijgen veel voor hun kiezen: geluidsoverlast, trillingen, stof en bouwverkeer. Om al onze buren te bedanken voor hun geduld en begrip willen we wat terug doen. Daarom haken we ook dit jaar aan bij de landelijke Burendag op 28 september. We sluiten aan bij een lokaal initiatief, openen de deuren van ons informatiecentrum, organiseren fietsrondleidingen en trekken de wijk in met onze mobiele informatiekeet.
De afgelopen week veroorzaakten we extra geluidsoverlast in de omgeving door moeilijke bodemomstandigheden. We hebben allerlei maatregelen getroffen om de geluidsoverlast van het intrillen van de damwandplanken zoveel mogelijk te beperken, zoals voorboren en fluideren (onder hoge druk water toevoegen bij het damwandpunt). Als laatste optie treffen we een extra maatregel, namelijk het ophangen van geluidswerende rubberen matten aan een hijskraan. Deze matten dempen het geluid.
Het inschuiven van de Helperzoomtunnel is geslaagd. Vanochtend om negen uur is de tunnelbak ongeveer 5 centimeter opgetild en in beweging gekomen. Na ongeveer 3,5 uur schuiven is de tunnelbak van zes miljoen kilo op z’n plek aangekomen en op de grond neergezet. “Het was een immense en spannende klus om deze tunnelbak van 6 miljoen kilo op z’n plek te schuiven. Alle betrokken hebben hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen, ik ben blij en opgelucht dat het is gelukt" aldus Bert Kramer, omgevingsmanager van Combinatie Herepoort.
Vanwege het warme weer van vorige week is er vertraging opgelopen met het intrillen van de damwandplanken voor de verdiepte ligging. Afgelopen week werkten we op drie avonden langer door tot uiterlijk 23.00 uur. De achterstand is nog niet helemaal ingelopen. Daarom werken we zaterdag a.s. extra van 7.00 uur tot uiterlijk 19.00 uur.