GH+O Communicatie - Nieuws
Hij had het goed naar zijn zin als projectmanager bij de Afsluitdijk. Maar toen Joost van de Beek werd gevraagd om projectdirecteur van Aanpak Ring Zuid te worden, besloot hij tóch de stap te zetten. Op 1 oktober volgde Joost zijn voorganger Ton Swanenberg op. "Ik ben onder de indruk van wat er hier in Groningen gebeurt."
Hoe ziet de middenberm van de zuidelijke ringweg er straks uit? En de viaducten? Sinds 31 augustus geeft de ‘Paviljoentuin’ je antwoord op deze vragen. De Paviljoentuin toont alle materialen die bij de ombouw van de zuidelijke ringweg worden gebruikt. Tom Huis in ’t Veld, werkvoorbereider civiel bij Combinatie Herepoort, coördineerde de totstandkoming van de tuin.
Hij is nog maar twee maanden als steward aan de slag, maar nu al wordt Mike Tolenaar door bewoners en ondernemers aan z'n mouw getrokken bij vragen en ideeën. Samen met collega Cees Heuvingh is hij in de buurt het aanspreekpunt van Aanpak Ring Zuid. ‘’Binnen de beschikbare kaders probeer ik mijn uiterste best te doen om oplossingen voor betrokkenen te bedenken.’’
Hij solliciteerde als calculator, maar werd als ‘22-jarig broekie’ aangenomen als assistent van de hoofduitvoerder. Van 1962 tot 1967 werkte Gjalt Kootstra mee aan de aanleg van de oude zuidelijke ringweg. "Het was op dat moment het grootste wegenbouwproject dat in Noord-Nederland werd uitgevoerd."
Als we een weg aanpassen of afsluiten, doen we ons best om dat aan weggebruikers duidelijk te maken. Met waarschuwingsborden of knipperende lampen bijvoorbeeld. Maar wat als je niet kunt zien? Henk Wever is blind en loopt iedere dag van zijn huis in de Rivierenbuurt naar zijn werk bij DUO. Steward Cees Heuvingh en verkeersmanager Jos Veneberg spraken met hem over de werkzaamheden en de problemen waar Henk – soms letterlijk – tegenaan loopt.
Op het Noord-Willemskanaal is het een drukte van belang. Roeiboten vol sportieve studenten van de studentenroeivereniging Gyas glijden vlot door het water. Bij het verenigingsgebouw moeten ze hun snelheid echter een beetje minderen: daar wordt op dit moment de kade vernieuwd. In de aanloop naar die werkzaamheden heeft steward Cees Heuvingh regelmatig met de vereniging overlegd.
In mei 2018 werd het inschuiven van de Helperzoomtunnel op het laatste moment afgeblazen. Maar in 2019 lukte het wel: op zaterdag 3 augustus gleed de tunnel op z’n plek. Projectcoördinator Ruben Schutten en uitvoerder grond-, weg- en waterbouw Edwin Horinga blikken terug op een bewogen week.
Water zoekt altijd de kortste weg, leerden we allemaal op school. Maar datzelfde geldt voor mensen. Na het afsluiten van de oprit Oosterpoort zochten automobilisten al snel naar sluiproutes door de Herewegbuurt. Hinderlijk voor de bewoners en bovendien onveilig voor spelende kinderen. Vandaar dat bewoners Carla Vegter en Wilja Strating samen met buurtgenoten meedachten over een oplossing. "Ons verkeersplan is een-op-een overgenomen. Daar zijn we ontzettend blij mee."
Waar je bij sommige bedrijven in de zomerperiode net iets langer moet wachten tot de telefoon wordt opgenomen, is het projectteam van Aanpak Ring Zuid in de zomervakantie heel goed bereikbaar. Om meldingen van omwonenden over het intrillen van damwandplanken zo snel mogelijk af te handelen, is een belloket in het leven geroepen: Loket Damwand. Studente Elna zit in het belteam: ‘We zijn bereikbaar zolang er gewerkt wordt.’
‘Klaar om te gaan?’ ‘Ja!’ Twee mannen stappen op de fiets. De één is Iskander Peters van Avenue Adviseurs. Deze zomer houdt hij het geluid dat wordt veroorzaakt door het intrillen van de damwandplanken nauwlettend in de gaten. De ander is steward Cees Heuvingh. Cees loopt een middag met Iskander mee om voor zijn functie als steward nog meer te weten te komen over hoe het omgevingsgeluid wordt gemeten. Cees: ‘ik krijg wel eens vragen van bewoners over het geluid, door vandaag mee te lopen met een deskundige kan ik deze vragen beter beantwoorden’.